CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolkunge med bottenisolering  (läst 3042 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gumssan

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 244
  • Total likes: 0
  • Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner
    • Visa profil
Poolkunge med bottenisolering
« skrivet: april 15, 2007, 00:05:01:01 »
Vile kolla upp en sak eftersom man är ny på ämnet om isolering.
Ska det vara endast bottenisolering i en åtta pool?
Eller är det så att det räcker, jag vet inte om det ska vara runt om också? <dontkn>

Kanske en fånig fråga, men mn undrar ju innan beställningen läggs i veckan på poolen
Poolkungen åttan 7,7*5, 1,5m djup med carraraliner. Vp one pac II.
http://www.familjeliv.se/hem/gumssan/galleri.php

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Poolkunge med bottenisolering
« Svar #1 skrivet: april 15, 2007, 23:05:08:08 »
Jag antar att det inte är någon skillnad huruvida det är en åtta eller t.ex. en rektangulär pool.
Det finns åtskilligt att läsa om isolering av botten, väggar mm i detta forum. Det finns olika uppfattningar om huruvida det lönar sig att isolera och i så fall vad som skall prioriteras. Önskvärt vore ett mer "vetenskapligt" test, eftersom många har isolerat och tror att det gett en stor effekt, men naturligtvis inte kan påvisa det eftersom de inte har en likadan pool bredvid oisolerad.

Min egen uppfattning är att eftersom värmen stiger uppåt, så bör man prioritera ett bra poolöverdrag framför isolering av botten. Jag har själv valt att isolera väggarna med pordrän 210mm, men är inte säker på huruvida det är lönsamt. Störst effekt har isoleringen rimligen vid säsongsuppstarten, då omkringliggande mark är kall och därmed värms upp mer av en oisolerad pool.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag