VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Råd om nästa steg  (läst 3194 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Diddi

  • Gäst
Diddi
Råd om nästa steg
« skrivet: augusti 01, 2020, 16:57:51:51 »
Hej,

Har en markpool om ca 33 kubik som har rejäla vattenproblem. Vi har mätt med trasig mätare och dessutom varit bortresta med följd att allt är upp o ner. Har nu köpt mig en PooLab att mäta med och fick följande:

TA - 0
PH - under gränsvädet 6,5
CL - 0,35
CyA - 93

Jag har försökt med ca 1kg PH+ utan resultat.
Jag övergick till 450g alka+ och fick då TA 20.
Nästa mätning visade således

TA - 20
PH - under gränsvärdet 6,5
CL - 0

Jag drog i 150g klor och 8timmar senare får jag

TA - 0
CL - 2,68

Jag har läst så många trådar hela dagen idag men hittar ingen vägledning  :-\
Om jag bortser fr CyA som jag vet måste sköljas ur genom vattenbyte är min fråga: vilket borde vara mitt nästa steg?

Ska jag fortsätta med alk+ ?
Eller ska jag fortsätta med PH+?
Ska jag strunta i kloret så länge och gilla grönt tills de övre två är på plats?
Hur kan TA minska fr 20 till 0 på 8 timmar? Är det kloret?

Oerhört tacksam för hjälp! Detta är vår 7 säsong med pool och hittills har det verkligen bara funkat med lite grönt då o då....

Poolgiganten

Utloggad butthead

SV: Råd om nästa steg
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2020, 18:30:35:35 »
Du måste ha ner CyA. Annars måste du få till ett sjukt högt klorvärde för att hålla vattnet rent (även om det ser klart ut). Klart och rent är inte nödvändigtvis samma sak.

Fokusera inte på TA. Få ner CyA till åtminstone 50. Töm/sug från botten då CyA molekylerna är tyngre. Fyll på med vatten igen. Börja sen med pH till rätt värde. Sedan klorvärdet. Ditt klor ska vara Cyavärdet*0.075 plus 3. Alltså om du får till ett CyA på 50 så ska du ha ett klorvärde på 6.75.

Sen kan du ev börja med TA om du vill.

Finns ingen genväg för dig. Att hoppa över cyA i ditt fall och bara jobba med klor på 3 ger dig otillräcklig descifision.

PS. Sluta med veckoklor. Det bara ökar ditt CyA. DS





5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Diddi

  • Gäst
Diddi
SV: Råd om nästa steg
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2020, 09:23:17:17 »
Ajdå  :'(

Men ett CL-värde på 6.75 låter inte badvänligt i mina öron (även om det då ger rent vatten). Eller har jag fel?

Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #3 skrivet: augusti 02, 2020, 10:09:14:14 »
Hej igen,

Eftersom jag inte är en tålmodig person (och det är jättedålig kombo med att vara poolägare, jag vet  ::) ) skickade jag in resten av vad jag hade av PH+ igår, ca 1 kg. Blev nyfiken på om någonting alls hade förändrats och testerna gjorda nyss visade - till min förvåning - följande värden (efter ca 12 h):

PH - 7,14
CL - 2,07
CL2 - 2,09
TA - 49
CYA - fortfarande på 93

Så med tanke på ditt svar butthead blir jag rejält förvånad över ovan  <dontkn>
Är detta att likställa med det jag läste i en annan tråd "det är som att kissa i byxan, först känns det bra...."  eftersom jag har för låg halt klor i förhållande till CYA för att poolen ska fortsätta vara ren så kan jag förvänta mig att allting går bakåt snart igen? 

Utloggad butthead

SV: Råd om nästa steg
« Svar #4 skrivet: augusti 02, 2020, 11:37:41:41 »
Jag antar att du vill ha descifision i poolen för att hålla borta bakterier m.m.?

Användning av veckoklor kräver att mycket vatten byts ut varje år, så att CyA späds ut. Annars får man så högt Cya som du (och många andra) har.

Noll i användbart klor är 7.5% av CyA. Så med 93 i CyA så är noll i användbart klor 6.95ppm. Sen ska du ha ytterligare 1-3 ppm ovanpå det.

Töm från botten, fyll på och börja om. Eller möjligtvis acceptera att du inte har descifision i poolen, stäng munnen och duscha noga efteråt och byt vatten när säsongen är slut istället. Inte så trevligt, men kanske enda alternativet om du inte kan byta ut en större mängd vatten just nu.

Många är som du var fram tills nu ovetandes om detta och kör på ändå i tron om att deras klara vatten är rent. Jag var det själv för ett år sedan. Branschen verkar mest vilja sälja veckoklor och inte se till 7.5% regeln. Kanske är det bättre vinstmarginal i veckoklor?

Vad skrev jag som fick dig att tro att 1kg pH+ skulle hjälpa?

Att bara höja klorvärdet genom att skjuta till mer veckopuckar är en dålig idé. Töm ut, tänk på något roligt för att stilla din otålighet ;-) och fyll på och börja med dagsklor istället så blir du av med CyA problemet för alltid.

Räkna med att byta ut kanske 1/3 av vattnet.
« Senast ändrad: augusti 02, 2020, 11:47:29:29 av butthead »
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #5 skrivet: augusti 02, 2020, 13:07:57:57 »
 :) Nej, det var inte så att jag följde ditt råd om PH+, det var inget du skrev.
Jag såg inte att jag hade fått svar förrän imorse och jag tillsatte PH+ sent igår kväll, eftersom jag som sagt inte kunde hålla mig passiv och ville förlora extra dyrbara kemikalie-timmar  ::)

Jag vill förtydliga att jag inte använder puckar, detta insåg jag snabbt var boven i dramat och vi har endast experimenterat med att hamna rätt med granulatet istället utan syra (är det det som du kallar för dagsklor?).

Jag har förvisso inte utgått från att fint vatten = rent vatten utan haft en mätare, men eftersom jag samtidigt som jag gick över till puckar (så puckat av mig  >rulla< ) fick en trasigt mätinstrument hamnade jag i trubbel....Men visst är jag irriterad över att 695:- svindyra puckar lockade mig att tro att "man får vad man betalar för" och i stället står jag här  >:(

I bästa fall har vi 6 veckors säsong kvar (tror aldrig att vi badat efter dotterns födelsedag i början av september) så kanske stänga munnen och duscha får duga de gånger vi har kvar att bada  ;D Eller så testar vi att byta ut en 1/3 i utbildningssyfte, fall i fall det inte räcker.

Tack för input!

Utloggad butthead

SV: Råd om nästa steg
« Svar #6 skrivet: augusti 02, 2020, 17:29:46:46 »
Kalciumhypoklorit brukar gå under namnet dagsklor. Mina är småpuckar på 20g. Granulatet du har är förmodligen samma kemikalie, men brukar säljas som chockklor.

Du kan ju passa på att byta ut 1/3 av vattnet en mulen regnig dag?

Vet inte vad orent vatten kan ha för effekt på människan. Kan tänka mig att bakterier, virus och amöbor kan ta sig in även via småsår? Någon som vet?


5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Diddi

SV: Råd om nästa steg
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2020, 19:50:18:18 »
Tömde ca 50% idag, håller på att återfylla sedan 15.45 och lär inte komma upp i nivå förrän inatt  ;D

Tar värden imorgon bitti och det ska då bli spännande att se vad denna manöver kan ge för resultat....återkommer!

Gällande densificering vet jag att jag ska undvika CyA- haltiga medel, men att hålla på dagligen.... :o Får väl prova mig fram till vad som funkar för oss, men med CyA borta ur leken är det betydligt lättare att jobba sig ur fel vatten, den läxan har jag lärt mig  O0

Vad använder du för mätmetoder?

Utloggad butthead

SV: Råd om nästa steg
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2020, 20:02:38:38 »
Jag använder Scuba II. Spännande att höra hur det går i morgon!
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Råd om nästa steg
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2020, 21:29:26:26 »
Hej,

Alkaliniteten har i huvudsak att göra med pH. Lågt pH=låg alkalinitet. Högt pH= hög alkalinitet.
Om man tillsätter höj pH ökar alkaliniteten dubbelt så mycket som höj alkalinitet. Har man hög halt av kalciumjoner i sitt vatten kommer dessa påverka alkaliniteten och pH.

Ex.
Tillsättning av höj pH och detta inte ökar beror på att kalk bildas (mjölkigt vatten). Samma effekt fås av höj alkalinitet. Tar bara lite längre tid på sig.

Vidare skulle jag vilja veta var du köpt ditt klor? Det avslöjar vilket klor du har och kan vara ett svar på dina frågor? Vidare kanske du använt olika klor? De påverkar vattnet olika.

Har du en helt öppen pool förbrukas ditt fria klor mycket fort. Inget konstigt med det. Det är därför CYA finns sedans 50-talet. Tyvärr har den sidoeffekter angående desinfektion.

Så önskar svar angående olika klor och öppen pool.

7,5%-regeln som Butthead skriver handlar om man har desinfektion i sitt vatten. CYA-baserat klor håller hårt i sina klor. När de släpper dessa till vattenmolekylerna bildas fritt klor. Tyvärr drar CYA hårdare i kloret än det som sitter på vattnet som fritt klor. När kloret sitter på CYA är det inte ett desinfektionsmedel. Tyvärr mäter DPD1 det som fritt klor fast det inte är det. Så om du har 93 ppm CYA och mäter 7 ppm FC är inte 7 ppm fritt klor. Du har inget desinfektionsmedel i form av klor. Det är din nollnivå i form av klor.

Tyvärr tillkommer ett till problem vid hög halt av CYA.

Eftersom bundet klor sitter hårdare i sin molekyl än vad kloret gör på CYA. Måste man vid chock ta hänsyn till CYA.
I ditt tidigare fall med 93ppm CYA. Din nollnivå är 7 ppm uppmätt FC. Sen måste man lägga till ytterligare klor för att driva bort bundet klor.

Jag vet inte om du blev klokare av detta? Hög halt av CYA betyder mer kemikalier och utbyte av vatten. Ofta har man tur med sitt vatten och inte får problem. Har man väl fått det vill man undvika detta. Problemen kan bli mycket jobbiga när de väl uppstår.

MVH
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan