CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Får ingen värme med värmeväxlaren  (läst 13954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jaz

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #10 skrivet: juni 08, 2016, 06:16:55:55 »
Ok, tusen tack. Harvingen isolering alls runt rören, låter som att det får grävas trots allt.. Jag ska kolla värdena, poolpumpen ger 16kbm/h, det vet jag. Men vad jag har för flöde i pannans pump det ska jag kika. Tusen tack så länge!

Poolgiganten

Utloggad Jaz

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #11 skrivet: juni 08, 2016, 08:51:40:40 »
Här är bilder hoppas jag..Pumpen ger 10/12 kbm/h om jag googlat rätt... Tips är mer än välkommet!

Utloggad largab

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #12 skrivet: juni 08, 2016, 11:50:43:43 »
Hej,
Hur luftar du sekundärsidan på VV ? Den ser ut att ligga som högsta punkt, det samlas kanske luft som förstör värmeöverföringen...
Är VV motströmskopplad ?
mvh

Utloggad Dimitris76

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #13 skrivet: juni 08, 2016, 11:57:56:56 »
Ligger värmeväxlaren över eller under poolens vattenlinje?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Jaz

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #14 skrivet: juni 08, 2016, 12:01:58:58 »
Växlaren ligger över vattennivån. Luftare.. Nope, tror inte..

Utloggad Dimitris76

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #15 skrivet: juni 08, 2016, 12:10:08:08 »
Växlaren ligger över vattennivån. Luftare.. Nope, tror inte..

 "Vid montage ovanför poolens vattenyta skall rören läggas i en loop för att undvika att värmeväxlaren kan självdräneras" - det står på manualen.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Jaz

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #16 skrivet: juni 08, 2016, 12:50:22:22 »
Vad menas självdräneras..? Samma som luft i system? Om jag sätter en avluftare så är detsamma sak..?

Utloggad Dimitris76

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Tomas R

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Orust
    • Visa profil
SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #18 skrivet: juni 08, 2016, 13:39:59:59 »
Kan du korta rören under bypass så mycket att vv kommer under inloppen i poolen?
Då blir det ingen luft stående i vv. Den luft som finns i systemet vid start skall komma ut i poolen inlopp.

Det är av absolut högsta vikt att du inte har luft i vv. Luft leder inte värme och vv kommer inte att fungera!

Jag skulle åxå satt en avluftare på primärsidan. (Luftaren skall monteras så den är högsta punkt i systemet.)

Detta är viktigare än att få flöden perfekta, så börja med det här.

Glömde lägga till:
Gräv inte upp rören! Jag kanske var lite otydlig om det här med isolering. Vad jag menar är att det viktigaste är att skydda poolen uppåt när du inte badar. T ex med pooltak, lamellskydd eller bubbelplast etc. Det är där den största delen av värmen försvinner! Förlusten i rören är minimal!
« Senast ändrad: juni 08, 2016, 13:53:46:46 av Tomas R »
Thermopool 9x4 m, 53 kubik vatten
Gaveltrappa "deLuxe"
Värmeväxlare (Värmekälla: Solpaneler och/eller bergvärme) Kopplad i serie med poolvärmepump 13,8 kW
Sandfilter
Cirkulationspump P01 Brons 0.75kW
UV-Rening Auto-UV Titan 130
2 st breddavlopp
4 st inlopp
2 st LED Poolbelysning
Lamell poolskydd (Nedsänkt i vattnet, Fjärrstyrt)
Spabad: Sundance Optima

Utloggad Dimitris76

SV: Får ingen värme med värmeväxlaren
« Svar #19 skrivet: juni 08, 2016, 14:29:54:54 »
Det kan du lösa enkelt med två extra 90-graders viklar på varje sida. Inte optimalt flödesmässigt men enkelt. Behövs inte att ändra primärsidans rör heller. Värmeväxlaren skall inte ligga jämte med väggen men du kan montera den på 2st. konsoler https://www.byggmax.se/f%C3%B6rvaring/v%C3%A4ggskenor-och-konsoler/konsol-vit-p257222 .
Se bifogad bild!

/Dimi
« Senast ändrad: juni 08, 2016, 14:51:54:54 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag