VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svetsa ihop egen standard pool liner  (läst 6546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattthias

Svetsa ihop egen standard pool liner
« skrivet: juli 11, 2014, 20:22:06:06 »
Hej! Jag undrar om det är  någon som vet om det går att svetsa ihop delar från en vanlig standard pool liner? Jag ska bygga en pool med en form som det inte kommer gå att köpa en  liner till. Och kommer bli dyrt att svetsa ihop en arkoplan liner så jag undrar om det finns något annat alternativ. Jag har även sett i en tysk youtube video att dem limmar ihop delar till en liner. Någon som vet något om det?



Mvh Matthias.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Svetsa ihop egen standard pool liner
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2014, 12:56:51:51 »
Har du tittat på hemsidan som visas i slutet av filmen: http://www.selbstbau.com/selbstbau-pool.html Där finns lite prisexempel.

Det verkar ju smidigt att ”svetsa” med vätska. Kanske är det lite enklare att limma jämfört med att svetsa med varmluft om man inte är van och man slipper köpa det speciella varmluftsaggregatet som krävs för svetsning. Blir det lika bra? Ingen aning men varför inte, man limmar ju ihop flygplan.

Jag har inte sett någon tråd här eller någon annanstans att någon byggt liner på det här sättet.

Det är svårt att hitta information om limmad liner. Får bara en massa träffar om reparation. Söker man däremot på t ex ”weld swimming pool liner” så dyker det upp masor av information. Är det kanske någon hake med limning av liner?

Skälet skulle kunna vara så att det är billigare att svetsa linern än limma. När investeringen i varmluftsaggregatet är gjord så kostar det ingenting av svetsa. Man slipper dessutom slabba med lim. Det ser ju alltid väldigt lätt ut när någon som är van gör ett jobb:



Ett argument mot limning kan vara att det är svårt att applicera rätt mängd lim. För mycket lim tränger ut på de fria ytorna och skadar dessa. För lite lim försvagar fogen. Exakt rätt mängd lim är är nog inte så enkelt att åstadkomma.

Det finns ju flera här som byggt med Alkorplan. Någon av dom vet säkert bättre.

Ett annat sätt är ju att plasta men det visste du nog redan: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.msg75814#msg75814

Plasten är ganska billig men bra slipmaskin med tillhörande dammsugare och en bra andningsmask kostar en del.
« Senast ändrad: juli 13, 2014, 16:24:23:23 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Mattthias

SV: Svetsa ihop egen standard pool liner
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2014, 19:15:32:32 »
Tack för svaret. Arkoplan liner  kostar men  jag har hittat billigare varianter som går att svetsa. Jag ska fundera på om det är värt ett försök eller inte. har även funderat på om det skulle fungera att bygga en trappa till en träpol och enbart svetsa arkoplan  liner på trappan för att sedan montera den som en folkpool gör. Jag tycker folkpools trappor  både  är fula och för dyra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan