VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolstart 2018  (läst 9691 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Poolstart 2018
« skrivet: mars 15, 2018, 07:44:19:19 »
Här kommer årets poolstarttråd!
   <antman> <antman> <antman>
Hur ser det ut hos er?
Vädermässigt?
Planerar ni reparationer, uppgraderingar eller andra ändringar i poolinstallationen?
Haverier som måste ordnas innan vårstart?

Min pool står 3/4-fylld under tak redo för en shockklorering och sedan är det bara att trycka man på pumpknappen. Fast vi har lite snö kvar på altanen... Jag siktar till mitten - slutet av april i år!
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolstart 2018
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2018, 07:53:23:23 »
Är du tokig!
Vi har rekordvinter här, 125 cm snö, har inte varit plusgrader sedan långt före jul.
MEN, snön brukar ju smälta bort rätt lika oavsett hur mycket som kommer ned, så det blir väl troligen start som vanligt runt mitten av maj.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Poolstart 2018
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2018, 13:40:44:44 »
Holy cr@p!

Ligger en pool under detta snöberg???
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Poolstart 2018
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2018, 14:54:05:05 »
Är det 125 cm snö så vill det till en kraftig poolövertäckning om den inte skall kollapsa...  särskilt om snön börjar halvsmälta och blir blöt och tung. Vintern här är också bland de kallaste och längsta på länge, men några norrlandsvintrar blir det ju aldrig här i söder. Poolmässigt gör det ingen skillnad för oss eftersom vi har en inomhuspool - ca 30 grader i vattnet året runt, vi badade senast i går kväll. Men en sådan här vinter märks ju på elräkningen, det verkar bli typ 50 % upp jämfört med en vanlig (för oss) vinter.

Jag kan dock tänka mig att många här i söder som har utomhuspooler kan få en del problem när de sedan skall köra igång. Eftersom vintrarna här har varit milda i många år är det säkert många som inte tömt och frostskyddat så perfekt utan kanske fått sådant som frusit sönder.

Utloggad pereinar

SV: Poolstart 2018
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2018, 16:06:19:19 »
Haverier var rätta ordet sa Bull. Skulle försöka köra pumpen nån timma för att får vattnet i rören i omlopp. Har alltid fungerat men nu brast en skarv på trycksidan efter pumpen och ca 300 liter fyllde källargolvet ( ett golv utan avlopp dessutom).
Mycket jobb naturligtvis, men mest oroliga tankar vad som hänt om jag inte varit hemma och kunnat stänga av pumpen. Blev ordentligt blöt kan man säga.
Funderar därför på hur man skulle kunna ha nån lösning som bryter strömmen till pumpen vid ett haveri. Nån som kan ge tips? Lågspännings driven censor som kan påverka nån form av relä, eller nåt?
Skulle lugna mig.
Annars har vi här i Eksjö på småländska höglandet massor av snö och i natt skall det bli 10-11 grader kallt. Brrr.

Utloggad Dimitris76

SV: Poolstart 2018
« Svar #5 skrivet: mars 15, 2018, 17:36:01:01 »
Jag har också maskineriet under vattenytans nivå och min största rädsla är just det: Vattenläckage på suterrängplannet.  :'(
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolstart 2018
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2018, 18:00:19:19 »
Är det 125 cm snö så vill det till en kraftig poolövertäckning om den inte skall kollapsa...  särskilt om snön börjar halvsmälta och blir blöt och tung. Vintern här är också bland de kallaste och längsta på länge, men några norrlandsvintrar blir det ju aldrig här i söder. Poolmässigt gör det ingen skillnad för oss eftersom vi har en inomhuspool - ca 30 grader i vattnet året runt, vi badade senast i går kväll. Men en sådan här vinter märks ju på elräkningen, det verkar bli typ 50 % upp jämfört med en vanlig (för oss) vinter.

Jag kan dock tänka mig att många här i söder som har utomhuspooler kan få en del problem när de sedan skall köra igång. Eftersom vintrarna här har varit milda i många år är det säkert många som inte tömt och frostskyddat så perfekt utan kanske fått sådant som frusit sönder.
Jag har pooltaket på under vintern och bor 10 mil norr om Rickard, har aldrig skottat av pooltaket så många ggr som i år :-\

Utloggad Erica

SV: Poolstart 2018
« Svar #7 skrivet: mars 15, 2018, 19:42:09:09 »
Haverier var rätta ordet sa Bull. Skulle försöka köra pumpen nån timma för att får vattnet i rören i omlopp. Har alltid fungerat men nu brast en skarv på trycksidan efter pumpen och ca 300 liter fyllde källargolvet ( ett golv utan avlopp dessutom).
Mycket jobb naturligtvis, men mest oroliga tankar vad som hänt om jag inte varit hemma och kunnat stänga av pumpen. Blev ordentligt blöt kan man säga.
Funderar därför på hur man skulle kunna ha nån lösning som bryter strömmen till pumpen vid ett haveri. Nån som kan ge tips? Lågspännings driven censor som kan påverka nån form av relä, eller nåt?
Skulle lugna mig.
Annars har vi här i Eksjö på småländska höglandet massor av snö och i natt skall det bli 10-11 grader kallt. Brrr.

Det där lät ju inte roligt alls...men tur i oturen att inte hela poolvolymen hamnade i källaren !

Lösningen med sensor + relä som styr pumpens kontaktor (om du har 3-faspump) kan säkert fungera, MEN en stor begränsning har du ju - har en ledning väl gått sönder så fortsätter ju vattnet att forsa ut även om pumpen stannar, om golvet ligger under poolnivån. I så fall skulle det behövas elstyrda ventiler på ledningarna till och från poolen också. Har du bottenavlopp (vi har det) så kan ju annars hela poolen tömmas, har du bara skimmer så stannar det ju när det når inloppsmunstyckena, men det är ju ändå kanske åtskilliga kubikmeter som hinner rinna ut.

Vi har maskinrummet strax över marknivån utanför så vi har garderat oss med en slags "kanal" så att vattnet kan forsa ut i trädgården om vi skulle få ett rejält haveri.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolstart 2018
« Svar #8 skrivet: mars 16, 2018, 07:27:08:08 »
Holy cr@p!

Ligger en pool under detta snöberg???

Nej, poolen är på baksidan av huset, skall försöka ta en bild i helgen.
Det jag kan säga redan nu är att man inte ser ett spår av någon pool...

Är det 125 cm snö så vill det till en kraftig poolövertäckning om den inte skall kollapsa...  särskilt om snön börjar halvsmälta och blir blöt och tung. Vintern här är också bland de kallaste och längsta på länge, men några norrlandsvintrar blir det ju aldrig här i söder. Poolmässigt gör det ingen skillnad för oss eftersom vi har en inomhuspool - ca 30 grader i vattnet året runt, vi badade senast i går kväll. Men en sådan här vinter märks ju på elräkningen, det verkar bli typ 50 % upp jämfört med en vanlig (för oss) vinter.

Jag kan dock tänka mig att många här i söder som har utomhuspooler kan få en del problem när de sedan skall köra igång. Eftersom vintrarna här har varit milda i många år är det säkert många som inte tömt och frostskyddat så perfekt utan kanske fått sådant som frusit sönder.

Vi har ingen pooltäckning alls.
Vi vintrar genom att skruva ur inloppsmunstycken och plugga dem (bronsgenomföringar som tål att frysa), skimmern fyller jag med "frysskyddsflaska" kompletterad med så många PET-flaskor jag kan trycka ned i den.
Vattennivån ligger på max (rinner ut över skimmerkanten om det regnar och när snön börjar smälta).
Lampan skruvar jag ur och lägger på poolkanten så den inte skall sprängas om det blir mycket is.
I år har vi ju trappen som vi murade upp förra sommarn, så isen fryser ju i trappen så att säga, skall bli spännande att se hur snötyngden har påverkat linern i trappen...
Vi hoppas på det bästa.
Har i vart fall ännu inte sett några tendenser på att vatten läckt ut någonstans.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Poolstart 2018
« Svar #9 skrivet: mars 16, 2018, 16:11:37:37 »
Det var första gången jag vinterstänga poolen på detta sätt. Jag har sänkt vattennivån 10cm under skimmern och stoppade en 5-liters dunk fylld med småstenar i. Även skimmerventilen står öppen från insidan så regn/snövatten som eventuellt kommer in ändå skall rinna ut i källarens golvbrunn. Lampan står monterad ca. 20cm under vatten ytan...
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag