Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värdera reklamation?  (läst 4707 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde-Gbg

Värdera reklamation?
« skrivet: juli 09, 2017, 20:40:19:19 »
Har en hel del reklamationer. Det mesta rent jävla slarv av leverantören, alternativt okunskap. Jag har en slant kvar att betala som inte är fakturerad ännu och jag har inte tänkt göra det innan mina reklamationer är fixade eller reglerade på annat sätt. Så skulle nån kunna sätta peng eller tid på mina fel så vore jag tacksam.

# material, en lampa funkar inte (stor variant med LED ljuskälla)

# lamporna inte installerade enligt leverantörens anvisningar med kabel för att kunna lägga upp lampan på kanten. Istället är det ca 30cm kabel. I sig en liten sak men jag har haft en elektriker på plats som gjort en snygg och prydlig installation från kabeländan från lampan. Elektrikern är tillfrågad och bedömmer det som 3000kr arbete inklusive framkörningsavgift. Men hur mycket är rimligt utöver elektrikerns kostnad?

# Skit under linern i botten, ett ställe med en större klump. Helt obegripligt att dom missat det? Placerat en meter från kant rakt under ett inlopp.

# undermattan under linern i botten uppvikt hörn så det blir ett "steg" i linern ungefä 50x20 cm

# spår i linern efter en glipa i undermattan som troligtvis inte är tejpad. 2cm bred hela poolens längd (8 meter)

# mycket veck i helgaveltrappan

# skurit bort för mycket (eller på fel ställe) underlagsmatta på väggen vid ett inlopp så det är en stor grop i linern jämte inloppet.

# jet-swim läcker i packningarna som Titanic.

# läckande limmning vid bypass

# läckande limkoppling inlopp cirkulationspump

# läckande limkoppling utlopp cirkulationspump

# alla limmade kopplingar till slang är extremt slarvigt med sned inkoppling.

+ lite andra ganska allvarliga saker som jag troligtvis får anledning att återkomma om.

Pratat med två pool-leverantörer, den typen av leverantörer som har bemannade butiker och svarar i telefon. Fick skapligt samstämmiga uppgifter om att det rör sig om 25000kr om dom skulle åta sig att fixa till underlagsmattans vikta kant samt smutsen men med friskrivning på linern som kan vara jävlig att få dit bra eller öht pga genomföringar. Kommentarer på dom uppgifterna?


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Värdera reklamation?
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2017, 21:28:55:55 »
Två gubbar tre dagar, det låter rimligt. Och sedan är det ju några tusingar i material också.

Beklagar att det gått åt helvete för dig.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Värdera reklamation?
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2017, 22:04:17:17 »
Två gubbar tre dagar, det låter rimligt. Och sedan är det ju några tusingar i material också.

Beklagar att det gått åt helvete för dig.

Åt helvete vet jag inte men det är ju klart irriterande. Och du har inte hört det värsta ännu....

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värdera reklamation?
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2017, 08:45:52:52 »
Jag skulle nog försöka få ta dit en annan firma som jag hade förtroende för, och att ursprungliga leverantören accepterar att betala fakturan till dem för de kostnader de redovisar.
Ta kontakt med kommunens konsumentvägledare så kanske de kan hjälpa dig att komma fram till en bra lösning.
Att ta dit samma kille igen lär inte få det hela bra, det skulle i alla fall förvåna mig, men de kanske har någon annan i företaget som klarar av att göra jobbet ordentligt?

Det här är ett bevis på det jag brukar säga när folk klagar på "hantverkare", i värmepumpsforum är det t.ex. vanligt att man inte får tillräckligt djupt borrhål när man beställer bergvärme, för att borrarna "tyckte att det kom så mycket vatten" när de borrade.
Sånt sinkar dem, och då avbryter de ibland på eget bevåg.

I min värld så bör man se till att vara ledig/hemma när denna typ av FUNDAMENTALT viktiga saker utförs.
Om Fredde-Gbg hade varit hemma så hade han inte accepterat otejpad skarv med 2 cm glepa, ej heller veck på botten ,skräp under linern eller lampor som inte testas/fungerar innan man sätter linern.
Sen är det förstås svårt för en oinvigd att veta exakt vad man skall tänka på, men vissa av dessa saker verkar ju vara uppenbart sådant som man kunnat anmärka på när de skapades - om man varit där.

Jag lägger absolut inte ansvaret på Fredde-Gbg utan delar bara med mig av mina erfarenheter efter 15 år av läsande och skrivande i mina tre olika forum.
Har själv helrenoverat poolen i sommar, och varit "på plats" kanske 60% av tiden, just för att undvika vissa misstag som jag inte skulle acceptera.
Det blev ändå inte riktigt som jag ville ha det/förväntade mig, men det blev i alla fall lite bättre än det annars skulle blivit. 

Skall Fredde-Gbg:s pool bli bra så känns det som att det skulle behövas ny bottenmatta, ny liner, ny rörödragning, och om-montage av jetswim.
Jag tror det är väldigt svårt att få till det bra med en liner som redan skurits upp hål i om man tömmer poolen och demonterar linern för att rätta till alla misstag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Värdera reklamation?
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2017, 09:36:55:55 »
Du har tyvärr rätt Rickard, men det är sjukt jädra fel att man ska behöva bevaka hantverkare man betalar för att utföra ett uppdrag på ett fackmannamässigt sätt. Så ska det givetvis aldrig vara och lagen är också extremt tydlig på den punkten. Som företagare har du ett långt gående ansvar för att ta tillvara kundens intresse och förstå det kunden själv inte har kunskap att förstå.

Lösningen på detta är inte att stanna hemma och bevaka (det har de flesta varken tid eller kunskap till, och de flesta hantverkare skulle också bli galna på ett sådant agerande) utan att städa upp en övergödd hantverksbransch där yrkesstoltheten försvann för flera år sedan. Att hitta "riktig" hantverkare i en storstad idag är mycket svårt.


Angående Freddes specifika problem så har ju företaget rätt till rättelse innan man tar in någon annan som gör jobbet. Dom kan förstås avstå denna rätt vilket antagligen vore det bästa. De problem som beskrivits här indikerar att man totalt saknar kunskap och känsla för hur jobbet ska göras, så det blir antagligen inte bra andra gången heller.


 
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Värdera reklamation?
« Svar #5 skrivet: juli 10, 2017, 12:33:06:06 »
Det här blir långt och kanske lite osammanhängande då jag parallellt försöker skriva dom sista mailen innan min semester.

Jet-Swim läcker nere vid pumpen och det är på sin höjd en ny packning eller mest troligt en rengöring och dra åt. En enskild skitsak men sammantaget med övriga skitsaker så är det två dagars jobb. Sen tilkommer bekymret med linern som är värre.

Man kan väl säga såhär... under monteringen har jag har varit hemma tre dagar där jag har tagit totalt 1 dags semester, 4+4h arbettidsförkortning och övrig tid jobbat hemifrån. Det var min absoluta ambition att vara hemma men det är svårt när dom inte dyker upp alls vissa dagar, dvs man sitter hemma till kl 11 utan att dom dyker upp som avtalat. Det har även resulterat i en elektrikerfaktura på 4h utan att han kunde göra det som var tänkt när han var här.

Fast det spelar ingen roll om jag är där eller inte verkar det som. Tre gånger bad jag dom borra hål i plattan för vattenevakuering, tre gånger vägrade dom. 9 gånger har dom varit här om jag inte minns fel. Längst (ca 5h) första gången då dom hängde in linern och fyllde 10-15 cm men tydligen inte tillräckligt länge då det var då det blev riktigt fel med skit under linern och dubbelvikt matta. Efter det 2,5-3h med utställning av pump, filter, UV och värmepump (jag fick tala om att gummiklossarna nog skulle vara under fötterna på värmepumpen som inte skruvades fast) samt dragning av slang och risig limmning. Efter det har det varit burstar på 0,5-1h för att få kunden tyst...

Jag har vid tre eller fyra tillfällen fått veta i telefon att "på torsdag så gör vi resten, fyller poolen och startar upp" (jag fyller med brandpost så det går magiskt fort). Jag är hemma, dom kommer dit, monterar två lampor (med för kort sladd visar det sig) och åker vidare nån annan stans. Total tid på plats: 40 minuter. Ett annat standardsvar på telefon är "vi har planeringsmöte imorgon, vi hör av oss efter det" En enda gång har leverantören ringt mig, det var när jag inte hade betalt en faktura han trodde att han hade skickat. Så här i efterhand så ångrar jag att jag betalade den. Inte helt sant, det är tydligen en nyanställd tjej som faktiskt svarar när man ringer och faktiskt har ringt tillbaka till mig. Problemet är att hom får lika osanna svar att vidarebefodra så det ger inte mycket.

Det andra stora bekymret är gjutningen av väggarna där jag tog in entreprenören. Dom "hade inget betongavtal i Göteborg". Sanningen när jag senare pratade runt var snarare att betongleverantörerna inte handlade med dom längre pga dålig eller utebliven betalningsförmåga. Jag fick således beställa betongen själv enligt poolleverantörens specifikation. Direkt vid leverans så sa jag (jag var där då med) att betongen är trög (jag har gjutit många betongplattor för 20 år sen) men poolmannen sa att den är perfekt. Det blev anmärkningsvärt mycket betong över...

Dryg vecka senare så knackade min fru runt på frigoliten och undrade varför det ekar??? Jag insåg ganska fort vad som var problemet. Stack in en kniv utifrån och det var fritt fall. Borrade upp ett hål och det var fri insyn, såg armering, frigoliten på andra sidan, 50-60 cm brett från botten och upp till underkant jet-swim med luft.

Borrade upp fler hål och under varje ingjuten detalj är det stora hål,  det var även hela fack som saknade betong och lite mindre hålrum här och där.

Kontaktade pool-leverantören som inte trodde det var nåt problem men skulle kolla vad betongleverantören tyckte (typ jag kommer aldrig återkoppla till dig precis som vanligt jag säger bar precis vad som helst för att kunna avsluta samtalet).

Kontaktade en sakkunnig som besiktigade. Hans förslag var byt leverantör och riv skiten. Kostnadsuppskattning 60-80000kr + återuppbyggnad med nya väggar och gjutning. Det var inte nåt alternativ så vi bollade idéer lite, jag kontaktade betongleverantören som tyckte att det lät som en acceptabel idé och hjälpte mig att fixa fram flyt.

Sen borrade jag upp hål med dossåg på lämpliga ställen högt upp. Stoppade i en liten grunka bestående av markavloppsrör som jag sen hällde i handblandad finbetong med flyt i. På  sina ställen så gick det ledigt 4 säckar betong i samma hålighet, på andra ställen gick det mindre. I ett hörn identifierade jag "ett mindre hålrum" men när jag började hälla i vällingen så slutade det aldrig, tror det gick över 2 säckar i varje hörn, mycket lömskt!


Det var extremt drygt och tidskrävande och jag kontaktade pool-leverantören i nån förhoppning att dom skulle ta ansvar för sina egna tillkortakommande och begärde hjälp. Det var noll respons.

Totalt har jag borrat knappt 40 hål invändigt och utvändigt och hällt i ca 20 säckar finbetong tror jag (har inte sammanställt ännu). även borrat med 28mm betongborr uppifrån där man efter 3cm brutit igenom en skorpa och kunnat hälla betong ner i en avgrund på sina ställen.

Totalt har jag och min fru lagt 45h på själva arbetet. Varje jävla kväll efter jobbet under ett par veckors tid då vi igentligen hade tänkt bygga altan, två helger gick jag själv och knackade, tryckte en kniv genom cellplasten, borrade och fyllde.

Det finns inget slut på det. Frågan är inte när det är klart utan när man accepterar dom mindre håligheterna och när man tror att man hittat alla större.

Utöver det har jag ringt, pratat med betongleverantör, sökt pool-leverantör 80 gånger utan framgång, hämtat flyt, åkt i omgångar och köpte betong på säck. Jag kommer att hålla pool-leverantören som betalningsskyldig för detta.

Utifrån en rimlighetsbedömmning, hur skulle ni värdera detta utöver direkta kostnaden för inköp av betong och rimlig milersättning?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Värdera reklamation?
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2017, 14:02:00:00 »
Jag kan inte skriva vad jag skulle göra...

Känns helt hopplöst för dig, men om stommen nu bara håller med allt du gjort själv så kanske "det går över/känns bättre" med tiden.
Skulle det hända nåt med stommen (om några år t.ex.) som beror på deras slarv så vore det en mardröm.

Jag vidhåller att du borde kontakta kommunens konsumentvägledare och höra om de kan hjälpa dig får till någon form av skriftligt ansvarstagande från firman OM det skulle uppstå framtida problem, och hur ni kan lösa de problem som finns kvar och måste åtgärdas.
Är konsumentvägledaren duktig kan du få god hjälp där, men även i den branschen finns det ju en risk att du får lite medömkan till tröst - men inte mycket till hjälp.

Just nu känns det som att min enda rekommendation till andra som skall bygga pool eller annat dyrt att aldrig köpa en tjänst av någon som man inte säkert vet har goda vitsord från tidigare kunder.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Värdera reklamation?
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2017, 15:19:50:50 »
Jag kan inte skriva vad jag skulle göra...

Känns helt hopplöst för dig, men om stommen nu bara håller med allt du gjort själv så kanske "det går över/känns bättre" med tiden.
Skulle det hända nåt med stommen (om några år t.ex.) som beror på deras slarv så vore det en mardröm.

Jag vidhåller att du borde kontakta kommunens konsumentvägledare och höra om de kan hjälpa dig får till någon form av skriftligt ansvarstagande från firman OM det skulle uppstå framtida problem, och hur ni kan lösa de problem som finns kvar och måste åtgärdas.
Är konsumentvägledaren duktig kan du få god hjälp där, men även i den branschen finns det ju en risk att du får lite medömkan till tröst - men inte mycket till hjälp.

Just nu känns det som att min enda rekommendation till andra som skall bygga pool eller annat dyrt att aldrig köpa en tjänst av någon som man inte säkert vet har goda vitsord från tidigare kunder.

Hopplöst vet jag inte, jag kan ta hand om mig själv och har vidtagit de åtgärder som är rimliga. Sen vad som händer om 10 år om rosten fått tag i armeringen vet man aldrig.


Vad gäller linern så har ju Mattias rätt, dom har rätt till både ett och två försök att rätta till efter sig. Vi använder poolen nu efter att jag fyllde sista 40cm och startade upp själv och jag kommer baserarat på historik aldrig att släppa in dom för några åtgärder under denna badsäsongen som medför badstopp öht. 

Sen får jag fundera på hur jag kan säkra att jag har en liner värd namnet till nästa år.  Ett inte helt osannolikt scenario skulle kunna vara att dom fixar flikarna och skiten i botten men inte får till genomföringarna till samma ställe med antingen veck i hörn eller lappad liner. Jag kommer därför att försöka få nån form av bankgaranti på en ny liner innan dom får tillåtelse att försöka reparera och där når vi aldrig fram kan jag lova.

Spelar nog ingen roll vilka utfästelser jag får från firman angående framtida garantier. Samma bedragare är troligtvis verksam om 10år med men med ytterligare tre kursade firmor i ryggen. Jag börjar förstå upplägget lite nu...

Jag kanske kan få tillåtelse att outa företaget här efter bevis på vad dom har gjort? Jag har skrivit ner allt löpande och det råder ingen tvekan om att det blivit fel vilket jag kan bevisa med fakturor på arbete och fotografier på resultatet.

Utloggad MathiasS

SV: Värdera reklamation?
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2017, 20:04:44:44 »
Väggarna är ju ingen kul grej, men om det är en nedgrävd pool så är det kanske ingen totalkatastrof på sikt. Jag skulle säga att man har rätt stora marginaler i en nedgrävd Thermopool och en annan fördel är att det går att göra det du gjort, nämligen att reparera väggen med vanligt byggmaterial som kan köpas överallt.

Eftersom du redan åtgärdat väggen efter egen förmåga och omständigheterna är som dom är kring betongen har jag en känsla av att det är svårt att få någon rättelse där. Vem sa vad till vem osv....svårt att bevisa även om alla vet att du har rätt.

Vore jag i dina skor skulle jag fokusera på att få ekonomisk kompensation. Du har rätt att kräva prisavdrag i en storlek som motsvarar din kostnad för att avhjälpa felen (dvs, steg ett är att deklarera vad som är fel). Det bästa är förstås att få en offert från en annan leverantör, du har redan två siffror på detta - använd dom båda som underlag för din reklamation och ditt krav på prisavdrag (underförutsättning att du önskar reklamera även väggarna som felaktiga).

Det är generellt svårt att få ersättning för "sveda och värk", bättre att fokusera på handfasta saker.

Med denna typ av företag som sannolikt har en mycket kort livslängd (det juridiska bolaget alltså) är garantier och utfästelser värda 0 kr. Fokusera på att få betalt och lös sedan problemen på egen hand, du verkar också vara inne på det spåret.

Bankgaranti: Glöm det, avtala istället om motsvarande prisavdrag nu.




 


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Värdera reklamation?
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2017, 22:36:53:53 »
Väggarna är ju ingen kul grej, men om det är en nedgrävd pool så är det kanske ingen totalkatastrof på sikt. Jag skulle säga att man har rätt stora marginaler i en nedgrävd Thermopool och en annan fördel är att det går att göra det du gjort, nämligen att reparera väggen med vanligt byggmaterial som kan köpas överallt.

Eftersom du redan åtgärdat väggen efter egen förmåga och omständigheterna är som dom är kring betongen har jag en känsla av att det är svårt att få någon rättelse där. Vem sa vad till vem osv....svårt att bevisa även om alla vet att du har rätt.

Vore jag i dina skor skulle jag fokusera på att få ekonomisk kompensation. Du har rätt att kräva prisavdrag i en storlek som motsvarar din kostnad för att avhjälpa felen (dvs, steg ett är att deklarera vad som är fel). Det bästa är förstås att få en offert från en annan leverantör, du har redan två siffror på detta - använd dom båda som underlag för din reklamation och ditt krav på prisavdrag (underförutsättning att du önskar reklamera även väggarna som felaktiga).

Det är generellt svårt att få ersättning för "sveda och värk", bättre att fokusera på handfasta saker.

Med denna typ av företag som sannolikt har en mycket kort livslängd (det juridiska bolaget alltså) är garantier och utfästelser värda 0 kr. Fokusera på att få betalt och lös sedan problemen på egen hand, du verkar också vara inne på det spåret.

Bankgaranti: Glöm det, avtala istället om motsvarande prisavdrag nu.

Det är ovan mark..... Angående att jag åtgärdat väggarna själv, jag har meddelande med leveransgaranti till leverantören där jag talar om att jag haft en besiktningsman på plats, hans rekommenderade åtgärd och vad jag har för avsikt att göra. Jag begär också i samma meddelande deras direkta och omdelebara hjälp. Jag är inte ute efter sveda och värk "cry baby money" utan vill ha betalt för mina kostnader och nerlagd tid.

Jag tror nog att jag kör på det. Tänkte mig så där 300kr/h som startbud. Hade jag suttit på jobbet hade jag haft 550kr innan skatt och och deras tjänster kostar 400kr/h + moms så 300kr/h är hyggligt av mig tycker jag. Får se vad dom tycker om det..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag