VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: djupdel  (läst 9772 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christian

djupdel
« skrivet: juli 14, 2007, 21:40:39:39 »
Gjorde en sökning på djupdel på forumet o fick fram en siffra på 100000 extra i anläggningskostnad. Finns det ngn som kan bekräfta den siffran?

Undrar christian <help>

Poolgiganten

Utloggad turbouffe

SV: djupdel
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2007, 23:50:39:39 »
Nej, beror väl på hur mycket man gör själv samt beroende på fabrikat man använder sig av.

Uppskattningsvis ur egen snålficka skulle jag kanske komma upp till ca: 15-20k extra för detta.... max!
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Ingvar

SV: djupdel
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2007, 00:07:31:31 »
    Jag har precis fått min Folkpool på 10x4,5m med djupdel färdigställd. Jag har då också betalat för "helentreprenad", dvs fått den i princip helt färdigställd av poolfirman. Min uppfattning är att jag har betalat något mer än 100000 kr extra för att få poolen försedd med djupdel, men det har det absolut varit värt. Poolen är mycket mer spännande att bada i med olika djup. Jag är lite förvånad över att det inte är så vanligt i Sverige med pooler med djupdel, som det är i andra länder. Trots kostnaden, är upplevelsen att kunna bada med ett ordentligt djup i en del av poolen helt annorlunda än att ha en jämndjup botten.

    Orsakerna till fördyrningen är följande:
    • Det blir mer att gräva ut.
    • Poolbotten måste gjutas! Det finns visserligen många exempel på pooler med djupdel som inte har en gjuten poolbotten, men det innebär en stor risk. Utifrån vad jag hört, så har många djupdelspooler med endast sand/stenmjöl i botten råkat ut för obehagliga överaskningar efter några år. Gjutningen för en djupdelspool är dessutom ganska komplicerad med dess sluttande väggar. Det är inte att rekommendera med sprutbetong direkt från betongbilen. I mitt fall tog det två hela dagar för tre man att gjuta botten.
    • Poolstommen ser lite annorlunda ut, men jag tror inte att det i sig påverkar kostnaden så mycket.
    • Den större vattenvolym som en djupdel innebär, fordrar en större dimension av sandfilter och pump. Värmaren skall dock mer dimensioneras efter poolytan än efter volymen, så kostnaden för den påverkas inte så mycket.
    • Linern måste specialanpassas, förutom att den naturligtvis blir större än en vanlig. Dessutom är den svårare att lägga ut.
« Senast ändrad: juli 15, 2007, 00:26:42:42 av Ingvar »
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad eng

SV: djupdel
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2007, 15:57:04:04 »
Hej Christian!

Vi har gått i pooltankar länge och ett "starkt önskemål" var en djupdel. Vi hade en seriös poolfirma hemma i feb/mars nå'n gång - en firma som bygger trästomme på gjuten platta och med platssvetsad 1,5 mm liner. När offerten kom gick den på 330' utan djupdel. När jag undrade var djupdelen hade tagit vägen fick jag svaret att det skulle bli minst 100' till...

Nu har jag nyligen beställt en pool att bygga själv - med djupdel - och den info jag fått från företaget är att gräva ut så precist det bara går i själva djupdelen, bara så att 5 cm stenmjöl får plats. Dvs ingen dränering/makadam pga att det inte går att "padda" tillräckligt hårt. Alternativet är ju som Ingvar skriver att gjuta, men att formsätta en friformpool med djupdel är ingen önskedröm direkt...

Du frågade ju egentligen om anläggningskostnaden och min liner blev ngr tusenlappar dyrare och gräver gör jag själv, så om allt bara går som det ska är det faktiskt inga stora pengar i sammanhanget. Går allt åt h-e däremot... :-\

Lycka till!
Stefan

Utloggad San

SV: djupdel
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2007, 11:07:51:51 »
Jag byggde en 4x8 betonghålstens pool med djupdel 1998 och med endast grusbotten alltså ingen betongplatta. Har aldrig haft några problem, tömde den nu i vintras för linerbyte och montering av romansk trappa och hade inga problem då heller. Den stod helt tom i flera månader och jag gjorde stora jobb inifrån djupdelen på poolen och kunde inte notera något konstigt. Det regnade stundtals också mycket och jag hade viss oro för att den sluttande botten skulle ge med sig men det fanns inga sådana tendenser överhuvudtaget.

När den byggdes -98 grävde jag ut två nivåer motsvarande 1/3-del grunddel och 2/3-delar djupdel. Formade och gjöt sedan en grundmur i grunda delen och i djupa delen. Därefter murades betonghålsten i djupdelen som efter ett antal skiften nådde upp till grundmuren i grunda delen varpå murningen fortsatte i hela varv. Hela konstruktionen är armerad med både längsgående och stående armeringsjärn samt betongfyllning runt de stående järnen. Den sluttande botten byggdes sedan upp med grus som packades hårt. Grund och djupdel utgör ca varsen tredjedel av poolen och den mellanliggande tredjedelen är sluttande botten.

Har alltid känt mig nöjd och kan inte tänka mig en pool utan djupdel men kan tycka av inläggen att en merkostnad på 100-tusen är åt helvete för dyrt. Tror en del av kostnaden har att göra med deponering av schaktmassorna som kostar $$$

Utloggad Lotti

SV: djupdel
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2007, 22:12:10:10 »
Om du inte måste ha djupdel finns ju alternativet sluttande botten. Vi har snart en färdig pool med sluttande botten och baddjup 1,35 - 1,65. Har inte gjutit utan paddat enligt tips här från forumet (tackar bl a nippon) och från annat håll.

Utloggad christian

SV: djupdel
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2007, 23:06:21:21 »
Lotti,

Det där låter spännande - och oxå billigare, 100'000 för djupdel spränger definitivt vår budget. Hur har du löst poolsidorna? Har du olika längd (dvs djup) på poolsidorna? Vilket material?

christian

Utloggad eng

SV: djupdel
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2007, 23:59:50:50 »
Hej San! (Inte menat som en lustighet...)

Det låter ju tröstrikt att din botten hållit så bra.
Använde du makadam?
Stenmjöl eller bottenduk?
Hur tjocka lager?

Det som komplicerar det ytterligare för min del är att poolens alla former är rundade - själva lutningen från grund- till djupdel tror jag kan gå bra att packa, men väggarna runtom djupdelen är mer eller mindre formade som en tratt och rätt branta. :(

Som kuriosa kan väl tilläggas att min prisuppgift ovan  i n t e  inkluderade grävning och bortforsling av massorna...

Mvh Stefan

Utloggad Lotti

SV: djupdel
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2007, 20:25:22:22 »
Christian,

Vi byggde en poolstomme med plywood, totala höjden på skivorna ca 1,90. För att få sluttande botten paddade maken en sluttning med sand. Med sand, isolering o mjukmatta blev höjden 1,80 som djupast och baddjupet ung 1,35 - 1,65. Några garantier lämnar vi dock inte  ;).


Utloggad Ingvar

SV: djupdel
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2007, 00:15:00:00 »
Om jag förstått saken rätt så är det viss skillnad mellan att bygga som Eng (poolpaket med djupdel) och San (betonghålstenspool).

I det förra fallet skall för en rektangulär pool fyra sluttande bottnar konstrueras (en mot kortsidan, en mot grunddelen och del av två långsidor). Mötet mellan de sluttande bottnarna blir till fyra sluttande hörn med trubbig vinkel. Resultatet blir till en "tratt", "potta" eller vad man nu vill kalla det för.

I det senare fallet är det endast fråga om en sluttande botten som utgör övergången mellan djup- och grunddel, eftersom San har byggt mur runt djupdelen.

För mig känns det rimligt att det är större risker med den förra lösningen i och med att det är fyra sluttande bottnar mot en som riskerar att rasa.

Givet att marken har perfekta förutsättningar och att inget annat händer, så kan det nog fungera. Men om t.ex. en läcka inträffar, finns det nog viss risk för obehagliga överaskningar.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan