VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lampan kvar i isn..  (läst 8734 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snutte

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Lampan kvar i isn..
« skrivet: januari 05, 2009, 15:56:13:13 »
Hej,

Som ny poolägare har jag klantat mig och "hann" inte lägga lampan på botten eller ta upp den.
Är det "garanti" på att den går åt skogen ?( Viss del av lampan ser ut att komma i is om kylan fortsätter någon dag till.)
Om den går åt skogen ,räcker det med att byta insats eller måste HELA alltet bytas ,någon med erfarenhet ?
Trodde det räckte med att bo i södern o den globala uppv osv . ,men givetvis blev det kallt i år!

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Lampan kvar i isn..
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2009, 17:44:14:14 »
Det är ingen "garanti" att den fryser med den kan göra det. Vet inte hur mycket som kan gå sönder så vi får hålla tummarna på att den håller. O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Snutte

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lampan kvar i isn..
« Svar #2 skrivet: januari 09, 2009, 19:19:46:46 »
Verligen ingen annan som klantat sig (eller med berått mod låtit lampan vara kvar) ,och som har erfarenhet av vad som hände?
Kanske känsligt ämne ?  ;)

Hälsningar Snutte

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lampan kvar i isn..
« Svar #3 skrivet: februari 11, 2009, 10:32:33:33 »
Fryser det ändå ned till lamphållaren/lampan så kan både lampan och lamphållaren gå sönder, vilket i sin tur resulterar i att vattnet läcker ut via den trasiga lamhållaren, det inträffade för oss!
Resultatet blev en trasig liner (slets sönder när 40 cm is halkade ned efter poolväggen.
Gick fixa med en extra bred sarg runt lamphållaren (som jag svarvade i rostfritt) men var en hel del jobb att riva trallen och skotta sig ned till lamphållaren.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lampan kvar i isn..
« Svar #4 skrivet: februari 11, 2009, 15:58:05:05 »
Hej har kvar lampan har aldrig plockat bort den (4 säsonger),
 inget jag tänkt på heller. Det är första gången i detta forum
som jag sett detta nämnas inget vad jag kommer ihåg som min folkpoolslev. sa nåt om heller.
Har haft rätt så kraftig is vid ett tillfälle iallafall inget hänt,
men det är klart bara för att man fått upp öga för det så ???.

Hälsning Roland.

Ps. Om det blir som de senaste åren så 56 dar kvar till start 8), förra året 4:e april ds.
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lampan kvar i isn..
« Svar #5 skrivet: februari 11, 2009, 16:31:38:38 »
Sv Poolfabriken har (hade i alla fall när vi byggde) lampan lite högre upp på poolväggen än folkpool, jag sänkte dessutom (mot rekommendationerna) nivån i poolen lite på hösten - och det var det som gjorde att min lamphållare frös sönder, tror faktiskt att lampan höll.

I vart fall, eftersom frågställaren själv skriver att det ser ut som att de skaulle kunna frysa ändå ned till lampan så antar jag att vattennivån är sänkt, eller att lampan sitter högt placerad.

Då finns det risk att lamphållaren fryser sönder.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Snutte

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lampan kvar i isn..
« Svar #6 skrivet: februari 11, 2009, 17:52:57:57 »
Hej,

Jo jag har sänkt nivån (på rekomendationer från foolkpool) till yt-skimmerns nederkant.
Hade (om allt gått bra i vinter tänkt prova med att inte göra något alls nästa vinter ,mer än shockklorera etc.
Andra i forumet provar detta ,och om man bara kör pumpen verkar det kunna vara ett alternativ till att "åbäka sig"

MVH  //  Stefan

Utloggad Pea

SV: Lampan kvar i isn..
« Svar #7 skrivet: februari 11, 2009, 19:42:53:53 »
Hej,

Jo jag har sänkt nivån (på rekomendationer från foolkpool) till yt-skimmerns nederkant.
Hade (om allt gått bra i vinter tänkt prova med att inte göra något alls nästa vinter ,mer än shockklorera etc.
Andra i forumet provar detta ,och om man bara kör pumpen verkar det kunna vara ett alternativ till att "åbäka sig"

MVH  //  Stefan



varför chansa och ta alla dessa risker, går det bra är allt lugnt men du kommer garanterat att ångra din lathet om det inte går bra.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Snutte

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lampan kvar i isn..
« Svar #8 skrivet: februari 11, 2009, 20:02:00:00 »
 Hej ,

Njä ... ,om riskerna visar sig för stora  ,så är det givetvis värt besväret (även om jag är lat) ,men eftersom bara en säger sig ha fått lampan eller lampfäste sönderfryst och det pågår försök med att låta köra cirkulationen istället ,så kanske det kan vara en ny modell att prova.
Hur som helst jag avvaktar hur det går i dessa försök ,även om jag denna vinter helt enkelt inte var beredd på att det frös till så snabbt.och där¨för inte hann reagera med åtgärden att sänkla lampan .
Möjligen kan jag vara ursäktad med att inte begripa bättre då vi är helt nya i poolägandet!

Tacksam för fler synpunkter och framförallt erfarenheter av olika vinterförvaringsåtgärder.

//   Stefan

Utloggad aromata

SV: Lampan kvar i isn..
« Svar #9 skrivet: februari 12, 2009, 18:46:48:48 »
Tänd lampan. Den genererar värme. Om det räcker vet jag inte och går lampan sönder är du inte heller hjälpt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan