VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pris för grävjobb  (läst 8276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad guigzy

Pris för grävjobb
« skrivet: juli 02, 2014, 23:28:38:38 »
Vet att det finns gamla trådar i samma ämne men är intresserad av lite mer aktuella priser.

Vad fick ni betala för erat grävjobb?

Intresserad av er poolstorlek? Hur djupt grävde ni? Betalade ni även för schaktning och återfyllnad? Svart eller vitt?

Tusen tack :)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pris för grävjobb
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2014, 07:08:40:40 »
Hur långt är ett snöre?

Det jag menar är att allt beror på hur långt grävmaskinen skall fraktas, vilken typ av mark du har, hur djupt skall du gräva, finns någonstans att lägga upp eller göra av med massorna o.s.v.

Vi lejde grannen med sin traktor, grävde i fin sand ned ca 90 cm, en annan granne tog matjorden, och vi använde själva sanden vid den manuella återfyllnaden (efter att ha "murat upp en 60-80 cm hög slipersmur runt poolen).

Tog ca 1 timme, kostnad 500 kr, om han bokförde det eller ej vet jag inte, det var 12 år sedan, så idag hade det väl kostat 1000-1500 kr.

Om du skall djupare, om det finns berg eller stenbumblingar, om det krävs en lastbil för att bli av med massorna, och en traktor för att lasta lastbilen, så blir det ju avsevärt mycket dyrare.

Summa summarum så kan det nog kosta allt ifrån 1500 kr till 30 000 kr beroende på hur åtagandet ser ut och vilken typ av pool du tänkt bygga, och hur stor del av jobbet du tänkt köpa tjänsterna för.

Räkna med runt 1000 kr/timme för varje maskin som krävs på platsen, (lite mindre för traktor och lastbil och lite mer för grävaren om den är stor.
En framkörningsavgift om grävaren kommer på trailer, och så kostnaden för eventuellt material för återfyllnad.
Om du inte kan bli av med massorna till någon så kanske det även tillkommer deponiavgifter eller transportostnader för att bli av med massorna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad FlyHigh

SV: Pris för grävjobb
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2014, 08:56:54:54 »
30 000 låter lågt som högsta summa, jag tror bara bortforslingen av mitt material gick på något sådant. De räknade med lite mer än 2h per lass (körtid och lasttid) och debiterade ca 1000 sek per h. till detta kommer en tippavgift på ca 600 per lass (12ton), alltså ca 2750 per lass (fick pris på annat jobb i veckan och då låg på 5500-6500 för två lass). Jag körde nog bort minst 8 lass, jag tapapde räkningen och lusten att bokföra den kostnaden ;)  Totalt blir bara detta lite över 20 000. Jag gjorde grävjobbet själv med en minigrävare (väldigt trångt att komma runt) och det tog ca 5 dagar, 1250 sek per dag i snitt. Sedan minidumper i 3 dagar för att köra runt allt (gjorde det i omgångar) till framsidan, ca 1000 sek per dag.

Så trots att jag gjorde grävjobbet själv så gick det på ca 30 000, grävningen hade kunnat vara effektivare om vi varit 2 där den ena kunde köra bort massorna, en del av tiden gick åt till att flytta runt massorna för att komma å att lägga upp nytt.
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pris för grävjobb
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2014, 09:25:04:04 »
Vad jag har sett i tidigare trådar så skiljer det fruktansvärt beroende på var i landet man befinner sig också.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Pris för grävjobb
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2014, 11:18:23:23 »
Ja, marknaden styr, minns jag rätt fick jag tre offerter på 60-65k ink bortforsling. Nu löste sig bortforslingen smidig så kostanden blev hälften eller nått, men även det är mycket för två dagars grävning och några kubik 8-16.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pris för grävjobb
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2014, 14:36:23:23 »
Mmm, 30 000 var ett lågt lägsta belopp, det kan säkert kosta över 100 000 kr om det måste sprängas, och itne går komma fram med stora maskiner.
Skall man dessutom köpa tjänsten att återfylla, lägga plattor, bygga altan eller så in gräs så finns det i princip ingen övre gräns, allt beror ju på hur pass lat man är (eller okunnig, eller om man inte har tid) och hur det ser ut runt projektet i sin helhet, men det jag menade var väl att vi behöver mycket mer bakgrundsinfo för att kunna ge en rimlig uppskattning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad guigzy

SV: Pris för grävjobb
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2014, 17:56:47:47 »
Tack för alla svar!

Förstår att det är en lite "hur långt är ett snöre..."-fråga.
Men är intresserad av alla erfarenheter!

Utloggad tony77

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Lessebo
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pris för grävjobb
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2014, 21:57:09:09 »
Jag betalade 5000 kr för grävning och bortforsling av massorna, ca 6000 kr för återfyllnad (sand)
men då fyllde vi igen själva med spade och skottkärra.
PP pool pooldream 3.5 x 7.0 ,hydro-pro 10kwh, pooltak dallas melini klarglas, sharkvac poolrobbot.

Utloggad Erica

SV: Pris för grävjobb
« Svar #8 skrivet: juli 04, 2014, 01:49:55:55 »
Ja sprängning är som redan sagts rejält dyrt om man hamnar i det läget. Vi var nära att få den sitsen och eftersom det var alldeles intill huset (före poolrummets byggnad, numera under huset) så skulle det bli extra dyrt. Lösningen fick bli att höja hela poolrummet för att klara höjden inkl. isolering utan att behöva spränga. Hade vi valt sprängalternativet hade nog kostnaden hoppat upp bortåt 100,000:- eller så.

Utloggad 6foot9

SV: Pris för grävjobb
« Svar #9 skrivet: juli 19, 2014, 15:18:53:53 »
Får betala cirka 14000 för grävning cirka 7x5x0.75 (åttaformad), bortforsling, makadam, stenmjöl, dränering och paddning. Det var 2 man som höll på en dag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag