CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltklorinator eller inte? Risker?  (läst 22864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #10 skrivet: september 13, 2016, 23:26:13:13 »
Jag har en saltvattenpool med automatik för redox o ph. Mest en slump att det blev saltvatten,  berodde på att jag tog vattnet från Östersjön då jag har borrad brunn. Att fylla med tankbil skulle kosta 6000 per år. Ångrar inte en sekund mitt val. Chockar efter påfyllning och sätter sedan igång anläggningen när vattentempen är över 20 grader. Gör sedan ingenting förutom 3-4 kontroller av kloret per säsong. Kan säkert strunta i det, visar oftast väldigt låga värden och har aldrig haft några alger.

Har också hört att saltvattenpooler inte behöver så hög klorhalt,  men det låter ju lite märkligt. Men hos mig fungerar det i alla fall. Känner en svag klorlukt när man öppnar poolöverdraget,  men inte efter att detta är avrullat.

 Personligen tycker jag det är mycket behagligare att bada i saltvatten än i "vanligt", men det beror kanske på att jag är van vid det bräcka badvattnet i Östersjön. Smaken är ju delad.

Tycker faktiskt inte heller att skummare, inlopp och lampor i plast är mycket fulare än rostfritt,  men ser förstås problemet om plasten skulle frysa sönder.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Poolgiganten

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #11 skrivet: september 15, 2016, 07:59:46:46 »
Utan egen erfarenhet ännu av saltklorinator eftersom jag inte har hunnit koppla in den ännu, men så här har jag förstått det hela. Inne i saltkloinatorn sönderdelas saltet till klor, så klorhalten är mycket hög där. Det bränner ihjäl allt som finns och bildar nytt salt igen. Man får alltså bara ut det klor som inte förbrukades inne i saltklorinatorn. Eftersom allt vatten i poolen ska pumpas genom reningsverket minst fyra gånger per dygn så blir allt vatten desinficerat varje dag trots mycket låg klorhalt i själva poolen.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad j-t

SV: Saltklorinator eller inte? Risker?
« Svar #12 skrivet: september 15, 2016, 09:10:41:41 »
Läste på om hur det fungerar för en tid sedan och här är vad jag kom fram till.

En saltklorinator producerar fritt klor men bränner även av bundet klor, som är ett resultat av kontamineringar (svett, kiss osv) i vattnet. Det bundna kloret är de som lukar klor i en pool.
Kloret skapas genom en elektrolytisk process i form av natriumhypoklorit och saltsyra. Saltsyran neutraliserar alkaniteten som bildas av processen och konverterar tillbaka natriumhydroxid till salt. Mao är det saltsyran som producerar kloret, saltet är bara en katalysator, och det klor som produceras är i direkt relation till mängden producerad saltsyra.
Saltsyran är det som gör en saltvattenpool så aggresiv mot olika "orena" metaller och andra material.

2NaCl + 2H2O → electrolysis → 2NaOH + H2 + Cl2
2NaOH + 2HCl → chemical reaction → 2NaCl + 2H2O
Net reaction : 2HCl → → → H2 + Cl2 (as gases bubbling off) .

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag