VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolhus  (läst 3159 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norbo

Poolhus
« skrivet: februari 15, 2017, 17:24:14:14 »
Planerar att bygga en pool 6x4 m i anslutning till ett befintligt hus. Planerar ett poolhus på ca 50 kvm. Gavel mot befintligt hus men luftmässigt avskilt. Har inte tänkt använda det under vintermånaderna. Sadeltak, glas mot söder 8 m. 3 m glas mot norr. Gavel, inga fönster.
Hittills har jag planerat för en traditionell regelstomme med våtrumsstandard närmast poolkant. Har diskuterat och läst om hur man bemästrar fuktproblematiken och fått synpunkten: "Ska du inte mura upp väggarna och putsa insidan" Är det någon som har erfarenhet av eller synpunkter på ett sådant väggval? Jag har inte hittat något skrivet.
Kommer att ha avfuktningsanläggning och sannolikt FTX ventilation. Uppvärmning med värmepump, har ej bestämt mig ännu för vilken variant. Har bl a läst Ericas synpunkter med intresse.

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Poolhus
« Svar #1 skrivet: februari 17, 2017, 08:22:21:21 »
Planerar att bygga en pool 6x4 m i anslutning till ett befintligt hus. Planerar ett poolhus på ca 50 kvm. Gavel mot befintligt hus men luftmässigt avskilt. Har inte tänkt använda det under vintermånaderna. Sadeltak, glas mot söder 8 m. 3 m glas mot norr. Gavel, inga fönster.
Hittills har jag planerat för en traditionell regelstomme med våtrumsstandard närmast poolkant. Har diskuterat och läst om hur man bemästrar fuktproblematiken och fått synpunkten: "Ska du inte mura upp väggarna och putsa insidan" Är det någon som har erfarenhet av eller synpunkter på ett sådant väggval? Jag har inte hittat något skrivet.
Kommer att ha avfuktningsanläggning och sannolikt FTX ventilation. Uppvärmning med värmepump, har ej bestämt mig ännu för vilken variant. Har bl a läst Ericas synpunkter med intresse.

Jag sitter med liknande planer, fast ett vinterisolerat uterum, och jag kommer samtidigt bygga om husets ventilation så att all luft ut (filtrerad så klart) går in i poolrummet för att sedan tryckas ut på andra sidan i samma rum. På så sätt kommer där cirkulera mycke varm luft året runt som dessutom trycker bort den fuktiga luften från huset. Detta i kombination med värmestrålningen från poolen kommer värma uterummet.
För att hantera fuktproblemet så köpte jag ett zabra pooltak förra året com kommer vara på när det inte badas och då kommer där inte skapas så mycke fukt och den där är kommer vanlig våtrumsstandard att kunna hantera. När man badar på sommaren så öppnar man vikdörrarna ut som de väggar som inte går mot huset kommer bestå av.
Alla träytor inne kommer vara målade med färg för våtrumsbruk och allt övrigt i aluminium eller rostfritt.

Utloggad TommyC

SV: Poolhus
« Svar #2 skrivet: februari 17, 2017, 20:03:41:41 »
Inomhuspool med möjlighet att öppna utåt vid bra väder. Inte avis alls (ljuger illa).  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan