CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tips ang. Poolpump "Glong 750w" som utlöser jordfelsbrytare  (läst 1912 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cybertron

Vill ge alla ett litet tips om ni inte själva upptäckt det. Jag har min poolpump under trädäcket i en "låda", inte helt tätt från ex. regn. För några veckor sedan fick vi ett rejält regn, kom ca 40mm på kort tid) och jordfelsbrytaren till poolpumpen utlöste.

när jag först köpte min pool gjorde pumpen så också, och då fick jag ny pump på garanti. Detta kunde jag inte åberopa längre, så denna gång tog jag upp pumpen och kollade. Visar sig att skruvarna i locket (som sitter till höger på bilden nedan ovanpå det orangea) är otätade så vatten kan åka rakt ner mellan skruvhuvudet (4st skruvar) och rakt ner i elektroniken! Så torkade rent från vatten och torkade ur med en hårblås.

Lite silikon i skruvhålen och sen skruva tillbaka locket så bör det vara tätt.
Hoppas det hjälper någon :D

Poolgiganten

Utloggad butthead

SV: Tips ang. Poolpump "Glong 750w" som utlöser jordfelsbrytare
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2020, 00:53:43:43 »
Det var inte så att det rann in genom kabeln? Det blir inte nödvändigtvis tätt även om böjskydd och dragavlastning används. Kabeln måste från motorn gå nedåt innan den går upp. Annars kan vatten rinna in via kabeln.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag