CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skillnad på stommar?  (läst 14523 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Skillnad på stommar?
« Svar #20 skrivet: maj 12, 2008, 09:18:44:44 »
Lägger mig inte i "debatten" om trä, plåt eller annat men... >:D

* Tror för egen del på att ett noga planerat/genomfört gundarbete med dränering/isolering etc. borgar för lång livslängd oavsett materialval.

Har själv "Vikingpool" (galv.plåt) från tidigare AGUA-GRIP, Påarp, men även många kontakter med "träpoolare" med goda erfarenheter så tiden får utvisa livslängd...

Slår därmed ett slag för "Vikingpool" från numera http://www.apool.se/ - kanonengagemang och professionell hantering från företaget i alla avseenden - kan rekommenderas!

* Sen absolut bland det viktigaste i frågan om trappa - satsa pengar på det! Vi valde stor 3,5 meters bred/1,5 meter djup med flödescirkulation och belysning - ungars, ungdomars och vuxnas favorit att sitta på/vid i alla lägen, från "övervakare" till avslappnat välmående i solnedgången...  <sol>

* Planerade också in byte av oljeuppvärmning till IVT värmepump/bergvärme för att få längsta möjliga badsäsong - en investering som jmf. oljeeldning fastighet betalar sig på 5 år i vårt fall (ca. 170 kvadratm. boyta) och där poolvärme/säsong startar april/maj (Bjuvs Kommun) med låga driftkst. utan eltillskott, enbart värmepumpsdriftkst..

Lycka till!
« Senast ändrad: maj 12, 2008, 11:20:40:40 av TryOutOnly »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad stenen

SV: Skillnad på stommar?
« Svar #21 skrivet: maj 12, 2008, 19:16:35:35 »
Har funderat mycket på vad som är bäst och enklast att göra.
Vet inte om det finns flytande lättbetong eller något annat motsvarande material att tillgå. Om det finns, borde det ideala vara att ha ett lagom stadigt plastpool-skrov, som man omger med ett lager med flytande lättbetong. Är marken bra erfordras inte någon yttre form. Botten gjuts först med samma material. Sedann sätts poolskrovet på plats och lättbetong fylls i mellanrummet, 20 - 30 cm, samtidigt som vatten fylls i poolen.
Till en 4 x 8 pool erfordras ca 20 m3 lättbetong.
Det borde bli en bra isolerad och stabil pool.

Utloggad Pea

SV: Skillnad på stommar?
« Svar #22 skrivet: maj 12, 2008, 19:55:58:58 »
god tanke men låter inte så genomtänkt, hur har du ex tänkt armera?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Skillnad på stommar?
« Svar #23 skrivet: maj 12, 2008, 20:25:55:55 »
Tiden får utvisa vem som gjort det bästa valet, givetvis hoppas jag för allas skull att alla är nöjda med sitt val och att uppfyller förväntningarna.
Min Far har iaf jobbat mkt med plaster i olika slag och gjort vattenrutschkanor, jacuzzi mm om ni tittar på kanor som suttit uppe i några år så förstår ni vad jag menar när jag säger att dom bleks.
Detsamma gäller PP pooler, dom ser jättefina ut när dom är nya (absolut).
När det gäller UV strålning (solen) så ska iaf ingen inbilla mig att det finns tillsatser att slå i för att inte få en blekning i plasten.
Det man kan göra är att förlänga finishen men förr eller senare tar solen övertaget, det gör den i allt annat så varför skulle en PP och en glasfiberpool vara ett undantag?
Helt klart så tar även en liner stryk av vädrets makter, MEN där har man ju iaf en möjlighet att förnya sig  var 10-15 år med en ny liner och då har man ju en ny pool igen,
Inte sant?
För min egen del när man lägger ner så mkt tid och pengar på allt runt omkring så tycker jag personligen att ett inköp av en ny liner med denna tidsperiod är "småsmulor" rent kostnads mässigt.
Visst är det smidigt att bara kunna "slänga ner" en balja och sedan fylla på med vatten, det går fort och kräver kanske inte någon större kunskap.
Jag vill iaf att min investering ska stå sig i tiden och att poolen ska vara snygg och fin, en solblekt "glassbytta" skulle iaf inte jag  vilja ha i min trädgård  :'(.
Ha det bra
Mvh Stefan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag