Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skillnad på stommar?  (läst 14530 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Steffe

SV: Skillnad på stommar?
« Svar #10 skrivet: april 17, 2008, 08:58:42:42 »
Poolstomme i Trä är nog ett säkrare alternativ. Då kan du ju byta plyfaskivorna om 20-30 år. Det är billigt också. Gjuta brukar ju vara = dyrt. Fast det håller ju  :)

Det står iofs att poolkungen lämnar 35 år fabriksgaranti på stommen. Fast hur kan dem göra det när företaget bara har funnits i 5 år?

"Fabriksgaranti innebär att du kan vända dig direkt till fabriken för kontakt med ny återförsäljare om PoolKungen inte skulle finnas kvar" - poolkungen.se

Känns ju tryggt.

--------------------------------------------------------------------------------------

Luftvärmepumparna ser ut att vara identiska i prestanda.
Jag skulle ta den mest prisvärda pumpen. Folkpool har ju någon kampanj nu vet ja.

Mvh Lars

Nu vet jag inte vilka erfarenheter du har av markentreprenad, men att gräva ned trä gentemot att gräva ned PE känns för mig som ett ganska självklart val. PE vinner ju alla gånger. Det är i alla mina "2 cent" när det gäller materialval i mark i alla fall.

Poolgiganten

Utloggad eberlund

SV: Skillnad på stommar?
« Svar #11 skrivet: april 21, 2008, 21:01:37:37 »
Att gräva ner trä tycker jag personligen INTE är det bästa alternativet. Av hållbarhetssynpunkt.

Det är rätt som någon säger här att om pH är fel i marken så kan en plåtpool i varmgalvadplåt få reduserad livslängd. Dock är det margniellt. Trä däremot är väldigt känsligt mot pH förändringar i marken.

Ska man ha något som stå emot allt så är det betong eller en plåtpool i syrafastplåt. Då har man en pool som står emot allt.

Utloggad Perra

SV: Skillnad på stommar?
« Svar #12 skrivet: april 23, 2008, 09:31:10:10 »
Hej! Ville bara göra ett inlägg ang poolstommar.
Vår granne har en pool som renoverades 2006, med ny liner och en trappa samt ytterligare belysning monterades. Det är en Folkpool som är 26 år gammal, med tryckt plyfa i stommen. En skiva byttes ut p.g.a. lite rötangrepp i nederkant, och det berodde på att man inte varit noga med återfyllningen. Det var ingen isolering utan enbart sandblandad fyllnadsjord som återfyllts. Alltså, alla andra plyfaskivor var intakta och behövdes inte bytas! Ganska bra betyg, m.a.o.

Själva byggde vi en Folkpool med trappa och skjutbart pooltak, vilket vi inte ångrat! Taket var dyrt, men att slippa rengöra så ofta, och att värmen håller så bra över natten, och inte minst säkerheten för våra barnbarn gör att vi aldrig ångrat detta tak! När taket skjuts över är det slutbadat!

En annan granne valde en helgjuten "balja" på 4x8 meter. Det såg konstigt ut när bilen kom med leveransen, och poolen sattes ner på ett par timmar! Även här blev det skjubart pooltak. Ser riktigt bra ut, till slut, det med!
Enda tveksamma med baljan är att plasten är för vit, det blir inte det mysiga turkosa vattnet. Det fanns även en turkos plast, men det avrådde leverantören från, då det är svårt att reparera med samma färg, om det blir repor med åren.

Ja, vår Folkpool lär hålla, åtminstonde till jag är 91 år, och då kanske det blir linerbyte, vem vet?

Lycka till hur ni än gör! // Perra
Perra

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Skillnad på stommar?
« Svar #13 skrivet: april 23, 2008, 11:07:49:49 »

Härligt att läsa Perra.
Har själv trästomme och har blivit lite byxis för det mot bakgrund
av den där skrämselbildserien som finns i nån sträng här
av en helt uppruttnad trästomme.

26 år sa du? Och bara en skiva lite skamfilad i ena hörnet.
Känns tryggt!  ;D

Poolstarten i söndags var den enklaste av mina 4 sedan poolen byggdes.
VP och rör och pump bara skruvades i hop för hand, pluggar i filter och
pump likaså. Sen wrooom...
Inte en droppe läckage nånstans!

Allt funkar.
6 grader i vattnet i söndags.
9 igår.
Gud vad livet är sköönt!
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad vasjpett

SV: Skillnad på stommar?
« Svar #14 skrivet: maj 01, 2008, 22:51:40:40 »
Själklart ska ni ha trappa.
Mycket enklare att att ta sig upp och tänk på mys och trivselfaktorn att kunna sitta i trappan och ta sig en drink en härlig sommarkväll.

Utloggad Charlotta

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nyrenoverad pool, solfångare från Primastar
    • Visa profil
SV: Skillnad på stommar?
« Svar #15 skrivet: maj 04, 2008, 18:07:37:37 »

Vad gäller stommar så var även jag rejält nervös då jag blev tvungen att gräva upp och rikta om poolen. (För få "motvikter"  och att någon tidigare ägare hade tömt poolen inför vintern  <hmm>  gjorde att långsidan föll in)
Tror att poolen byggdes någongång -79 - -80 med träreglar. Gissa om jag blev paff när allt trä var som nytt. Till och med färgen på trät kändes som om dom just hade grävts ner. Poolkillarna var inte lika förvånade utan konstaterade att med rätt sand runt så ruttnade inte trät.

Så utan att byta en endaste trästump hoppas jag nu att poolen funkar i ytterligare 20-30 år!  <love>



Utloggad Pea

SV: Skillnad på stommar?
« Svar #16 skrivet: maj 04, 2008, 20:32:18:18 »
oavsett om man använder trä, plåt eller dylikt så ska man återfylla med dränerande material och ha en bra bottendränering, om stommen får stå torrt så håller den.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Skillnad på stommar?
« Svar #17 skrivet: maj 07, 2008, 14:42:00:00 »
Trappa är en lyx som Du ska unna Dig om Du har råd.

Trästomme är ju etablerat och om Du har väldränerat runt poolen så lär den stå för all framtid.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Skillnad på stommar?
« Svar #18 skrivet: maj 08, 2008, 20:22:43:43 »
Hej,
Som byggare (snickare) kan jag bara säga att jag aldrig skulle investerat mina pengar på en pool konstruerad av tryckt virke och plyfa.
Säga vad man säga kan om att fylla upp med dränerande material runt omkring, trä är trä och hör hemma ovan jord.
Jag har själv tittat runt på marknaden och sett på olika alternativ innan jag bestämde mig för en Recypool (poolkungen), det har jag inte ångrat en sekund (hittils iaf  :D)
Jag hade inte tänkt mig en pool med liner från början utan tänkte på en glasfiber pool, då dök det  även upp PP pooler som ett tänkbart alternativ.
Jag var och tittade på båda alternativen och konstaterade att om man skulle investera i en glasfiberpool så var det en med flera tätskikt som man skulle ha (keramiska).
Dessa kostar en slant, 180.000:- fick jag pris på.
Det är inte roligt om yelcoaten krakelerar på en billigare variant med ett tätskikt för att sedan läcka in vatten i själva glasfibern, inget att rekomendera.
PP pool är ju isf bättre i mitt tycke och det lutade faktiskt åt en sådan ganska länge, jag var och tittade och hade nästan bestämt mig då en kompis som jobbar med anläggning påpekade att PP bleks av solen med åren.
Även om det så fint står att det finns saker iblandat i PP plasten som motverkar detta, jag tror att det håller ett antal år för att sedan blekas.
Detta gäller även glasfiber pooler.
Så därför gick jag tillbaka på ruta 1 och tänkte igenom vad jag hade för alternativ och kom fram till att en liner pool kanske inte var så tokigt iaf.
PP poolen var ju det jag hade snöat in på så varför inte kombinera en stomme av PP som garanterat håller minst en livstid i samma material + en liner som man kan byta och få en "ny" pool när den gamla blir tråkig.
För min del var det en självklarhet när man la ihopa 1+1 men för den delen behöver det ju inte vara samma sak för någon annan :)
Att mura eller gjuta pool är ju givetvis också ett mkt bra alternativ, men MKT jobb.
Jag är iaf jättenöjd med mitt val, och det är det viktigaste för mig.
Detta är mina funderingar och dom står jag för, och jag hoppas att jag inte trampar på altför känsliga fötter.
Det är ju ett forum.
Ha det bra alla poolvänner

Mvh Stefan





Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skillnad på stommar?
« Svar #19 skrivet: maj 10, 2008, 21:40:34:34 »
Du har missat en sak
Linern förändras fortare i och med att det är en härdplast som har fått en mjukgörare i sig för att bli följsam och smidig. Mjukgöranen försvinner vid höga temperaturer och därför så garanterar pooltillverkarna ej linerns livslängd i temperaturområdet över 27 - 28oC. Jag borde visa dig min liner som var så blek och spröd efter 10 år. En PVC-liner har dessutom den begränsningen som inte PP-poolerna har att den förändras väldigt fort i temperaturer över +28oC. PP-poolen klarar 92oC utan förändringar. Jag har själv en liner pool och kan inte göra något den saken än att byta ut den efter 7-11 år. Min gjutning runt poolen motsvarar styrkan av ett stridsvagnshinder och jag tar det problemet liksom Richard att byta min liner efter 7 - 8 år för jag vill verkligen ha en temperatur i min pool som ligger mellen 28 - 30 oC
I dag hade jag valt en PP-pool efter vad allt jag upplevt med PVC-linerpool och tidigare en kaklad gjuten pool

Vi har 31-32°C i vår pool, den är 7år gammal och vi har inte märkt av nåt speciellt vad gäller "åldrandet" av linern.
Kanske går det fort när det väl börjar, men än så länge känns den helfräsch.

Vi har dock tagit BESLUTET, grundat på leverantörernas oro för ett snabbare åldrande vid hög temperatur, att hellre byta liner "i förtid" än att huttra i poolen för att linern kan ta skada av en högre temperatur.

Som det känns nu kommer vår liner att hålla i minst 15 år.  <dontkn>

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag