Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: läckage  (läst 2226 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
läckage
« skrivet: juli 02, 2021, 14:52:12:12 »
Hej!
Vill gärna komma i kontakt med några som köpt thermopool från Magisk pool. Vi har fått läckage på både tur och returen från poolen. Vill veta om det är fler som har likadana erfarenheter och vilka slangar ni fått nergrävda. Små stickhål på exakt samma ställe nästan, undersidan sv slangen precis innanför skyddsrörets början. Där ligger också jord och grus.

Vi har fått rådet av annan firma att byta dessa rör pga av fel material. Någon med erfarenhet?

Mvh
Agneta
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: läckage
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2021, 15:39:10:10 »
Ingen erfarenhet av just denna pool eller leverantör men känner till slang  O0 men vad är det för blå slang man grävt ner ?? kan du länka till slangens produktsida ?

Bara det att man lägger den i ett skyddsrör tyder ju på att man från början vet om att den inte tåler ligga nedgrävd och de skador som beskrivs kan jag nästan garantera är nött och stickskador från stenar eller större grus .

Sen är det så att har man väl fått ett litet läckage så att stenen blir fuktigt då blir stenen vassare , fråga dem som kör grus hur blötta stenar påverkar däcken jämfört med torra stenar .


Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: läckage
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2021, 16:00:52:52 »
Har ingen specifik produktsida eftersom leverantören, Magisk pool installerade och valde slang/material. Hittar inte den slangen nu på deras hemsida. https://www.magiskpool.se/sv/pool

Nä precis det är just det som jag tänker. Är det vanligt att man gör det? Borde finnas fler som varit med om detta? Har sökt dom hela dagen samt mailat men inte fått något svar, bara telefonsvarare.

Det är om vassa stenar och vått visste jag inte, intressant. Tack för återkoppling!
« Senast ändrad: juli 02, 2021, 16:25:29:29 av Ansgar »
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: läckage
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2021, 19:41:21:21 »
Så, fixat. Gissar att jag inte var först med den lösningen.
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad nyburjare

SV: läckage
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2021, 19:55:07:07 »
Du tänker inte lägga över jorden o låta det vara så?
Silvertejp o slangklämma >rulla<

Utloggad nyburjare

SV: läckage
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2021, 19:56:58:58 »
Nu ser jag limmkopplingarna 90 graders så det ör pvc slang i ovanlig färg... bara kapa o limma en rak skarv

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: läckage
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2021, 20:11:42:42 »
Men klarar pvc marktryck och vintertemp?
Jag skulle förorda att byta ut till PM-slang hela vägen utomhus, det är ju vad man brukar ha.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad nyburjare

SV: läckage
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2021, 20:15:53:53 »
Folkpool rek inte att lögga pvc i mark. Men dom är nog  ensamma om detta.. däremot ska de tömmas på vatten under vintern

https://vattenbutiken.se/sv/pvc-slang

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: läckage
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2021, 20:23:09:09 »
Detta är en temporär lösning. Var inte lätt att få loss någon reparatör idag......

Försökte få kontakt med Magisk pool samt tre till......

Så det blev på detta sätt allt för att vi skulle kunna köra stora pumpen och inte bara lilla sjunkpumpen.
Vi kommer nog byta slang till något stadigare i höst och inte lägga tillbaka sprängstenen (!) utan bara lägga på trall. För att kunna ha bättre koll på rören. Dessutom skulle jag vilja byta ut 90 grads svängarna eftersom dom inte är nödvändiga....

Har inte hört något från Magisk pool än.....

Deras rekommendationer.....
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad nyburjare

SV: läckage
« Svar #9 skrivet: juli 02, 2021, 22:51:18:18 »
Som sagt med en skarv o lim får ni en lagning som håller o det går snabbt o lätt att fixa

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: läckage
« Svar #10 skrivet: juli 02, 2021, 23:20:02:02 »
Som sagt med en skarv o lim får ni en lagning som håller o det går snabbt o lätt att fixa
Toppen tack, jag tar med mig det!
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad TommyC

SV: läckage
« Svar #11 skrivet: juli 03, 2021, 13:46:05:05 »
PEM slang är det som används i mark. Den tål att frysa. Det gör inte PVC. Det verkar vara riktiga klåpare som har installerat. Finns tyvärr gott om sådana.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: läckage
« Svar #12 skrivet: juli 03, 2021, 14:17:46:46 »
PEM slang är det som används i mark. Den tål att frysa. Det gör inte PVC. Det verkar vara riktiga klåpare som har installerat. Finns tyvärr gott om sådana.
Magisk pool är ju hyfsat stora i branchen, så det låter konstigt att inte dom vet detta....
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad nyburjare

SV: läckage
« Svar #13 skrivet: juli 03, 2021, 14:39:08:08 »
Det finns MÅNGA seriösa poolfirmer som lägger PVC i mark , den är betydligt mer lättjobbad, jag har i 25 år aldrig använt annat.

MEN ! man måste upplysa kunden att det som gäller är vattenfria rör under vintern

Utloggad TommyC

SV: läckage
« Svar #14 skrivet: juli 03, 2021, 15:35:33:33 »
Förutom att den inte tål att frysa så tål den uppenbarligen inte stenar. Det är då solklart för mig att PVC-slang inte är lämplig i mark. Att den är lättjobbad är inget bra argument när den inte fungerar. Det är som när de bygger bilar och struntar i rostskyddet som Volvo och många fler numera gör. Det blir såklart lättjobbat och den kortsiktiga vinsten blir större men bilarna rostar och kunderna blir missnöjda. Den långsiktiga lönsamheten sjunker med sådant beteende.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: läckage
« Svar #15 skrivet: juli 03, 2021, 15:37:50:50 »
köper vad du skriver dock tål PEM inte stenar !! båda slangarna läggs i sand!

Utloggad TommyC

SV: läckage
« Svar #16 skrivet: juli 03, 2021, 15:48:18:18 »
Jag har inte någon större kunskap om PEM men små stenar är säkert inget problem. När jag monterade värmepumpen gjorde jag om större delen av rördragningen i pumprummet. På PEM-slangarna hade dom gått över till någon enklare mindre lämplig slang som monterats med slangklämmor. Slangklämmorna hade gjort små fördjupningar i PEM. Jag slipade slangarna jämna och tog av ca 1 mm som mest. Det tog en bra stund att åstadkomma den lilla avverkningen så lite mindre stenar kan omöjligt göra någon betydande skada. 50 mm PEM har godstjockleken 4,6 mm. Den är både seg och styv.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: läckage
« Svar #17 skrivet: juli 03, 2021, 16:18:19:19 »
köper vad du skriver dock tål PEM inte stenar !! båda slangarna läggs i sand!

Men dessa pvc rör las i skyddsrör vilket kanske hade funkat om det inte glidit in sten och grus…helt klart inte en optimal lösning. Skulle verkligen vilja höra om fler haft detta problem med denna leverantör. #magiskpool #pvcrör #läckage
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad Aggebagge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 0
  • Gör sitt bästa, frågar en del...
    • Visa profil
SV: läckage
« Svar #18 skrivet: juli 03, 2021, 16:26:07:07 »
Förutom att den inte tål att frysa så tål den uppenbarligen inte stenar. Det är då solklart för mig att PVC-slang inte är lämplig i mark. Att den är lättjobbad är inget bra argument när den inte fungerar. Det är som när de bygger bilar och struntar i rostskyddet som Volvo och många fler numera gör. Det blir såklart lättjobbat och den kortsiktiga vinsten blir större men bilarna rostar och kunderna blir missnöjda. Den långsiktiga lönsamheten sjunker med sådant beteende.  ;D
…det blir nog pem slangar till hösten.
Thermopool -13  8 x 4 m från Magiline/Magisk pool.
Pooltak, FX filtrering. Mäter med autocheck 15.

Utloggad TommyC

SV: läckage
« Svar #19 skrivet: juli 03, 2021, 16:54:04:04 »
De flesta har PEM i marken och på andra ställen där det är svårt att tömma. De flesta går över till PVC-slang och/eller PVC-rör i pumprum då det är smidigare och snyggare. PEM är hopplöst att böja och tar mer plats. PEM går inte att limma utan kräver klämkopplingar. PVC limmar man med Tangit-lim.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: läckage
« Svar #20 skrivet: juli 03, 2021, 18:29:05:05 »
Var en blir salig på sin tro  :angel: sen jag grävde upp grannens PEM slang för 3 år sedan , med säkert 1 hål per meter orsakat av stenar, kör jag med PVC.
Det kan hända med PVC också men en spade och en liten grop sen fixar man läckaget på 5 min .

Vi fick gräva upp en lång sträcka och extrem djupa gropar för att kunna skarva ny PEM

Har ju haft PVC i marken i 30 år, haft ett läckage o det trots att jag aldrig tömt på vinter , så jag tycker PVC är bättre än sitt rykte

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan