VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY  (läst 7071 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #20 skrivet: mars 26, 2021, 09:04:34:34 »
Läste på lite i ett marinforum, och autosol och tandborste brukar kunna lösa den där typen av problem om det ÄR rostfria saker som fått ytrost.
Skulle orsaken vara för starka klorangrepp så var det ju troligen en engångshändelse, och problemet bör inte återkomma.
Ett pooltak som inte tål en vanlig chockklorering med stängt tak kan jag tycka är ett gränsfall när det gäller kvaliteten, men jag har å andra sidan aldrig läst manualen för vad tillverkarna rekommenderar - kanske är det en genomgående rekommendation att pooltaket skall vara öppet i x antal dagar eller timmar efter chockklorering.  <dontkn>
Hur sköter man säkerheten under den tiden i så fall?

Det kan ju också finnas en mikroskopisk chans att delar av nitarna helt enkelt inte håller måttet, men det är ju bara en ren spekulation.
Frågor som dessa blir alltid spekulativa så länge det är ord mot ord, och min slutsats är att det är helt omöjligt att "döma någon" i fall som dessa.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #21 skrivet: mars 26, 2021, 10:09:55:55 »
Läste på lite i ett marinforum, och autosol och tandborste brukar kunna lösa den där typen av problem om det ÄR rostfria saker som fått ytrost.
Skulle orsaken vara för starka klorangrepp så var det ju troligen en engångshändelse, och problemet bör inte återkomma.
Ett pooltak som inte tål en vanlig chockklorering med stängt tak kan jag tycka är ett gränsfall när det gäller kvaliteten, men jag har å andra sidan aldrig läst manualen för vad tillverkarna rekommenderar - kanske är det en genomgående rekommendation att pooltaket skall vara öppet i x antal dagar eller timmar efter chockklorering.  <dontkn>
Hur sköter man säkerheten under den tiden i så fall?

Det kan ju också finnas en mikroskopisk chans att delar av nitarna helt enkelt inte håller måttet, men det är ju bara en ren spekulation.
Frågor som dessa blir alltid spekulativa så länge det är ord mot ord, och min slutsats är att det är helt omöjligt att "döma någon" i fall som dessa.

Utan att försvara någon så tycker jag att detta är en väldigt tråkig tråd med dålig stämning. alla har rätt till en åsikt men det är bra att försöka hålla en hög lägsta nivå.
Som jag förstått det så har det förvarats klorpuckar under taket och om faller är så så förstår jag att det blir problematik med taket för dom ångorna är inte att leka med. dock bör taket såklart klara en vanlig chockklorering. verkar dock finnas omständigheter som både säljare och köpare är oense om så dom bör ta den diskussionen vidare med varandra om de inte är klara med varandra.
Vad gäller rostfria nitar så kan du få samma effekt som om du repar rostfri plåt och det börjar rosta. detta sker när niten knipsas av. detta går att polara bort och då ska inte rosten återkomma om man får bort allt. precis som med repor i RF
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad LivingQuality

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #22 skrivet: mars 26, 2021, 10:41:47:47 »
Tack
Det var en bra sammanfattning

Utloggad B-urangpooltak

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #23 skrivet: mars 26, 2021, 20:07:26:26 »
Jag vill inte ge mig in i någon pajkastning men jag vill förtydliga några saker.
Jag har inte förvarat några kemikalier som klorpuckar under pooltaket.
Jag har blivit lovad hjälp av Bumerangpooltak, LivingQuality pooltak ab från första dagen jag påtalade problemen.
Lars har själv sagt att alla nitar ska bytas ut som är rostiga,och från början sa han att det skulle bli med A4 klassning som Bumerangpooltak fabriken skulle skicka upp(allt finns på Mail sparat) så Lars har väl ”glömt” vad han lovat.
Detta har nu svängt till att det är fel i marken hos mig eller att jag har haft fel klorhalt.
När jag påtalade rostproblemen ville Lars och hans leverantör att jag skulle magnet testa nitar och insexbultar pga att dom va osäkra på kvalitén om det var rostfritt,det gjorde jag och dom va inte magnetiska.
Men som jag skrev ca hälften av alla popnitar och insexbultar är rostiga totalt sitter det 144st i pooltaket,nitarna sitter ca 1 cm ifrån varandra på vissa ställen, Och dom är rostiga varvat med helt rostfria, Mycket märkligt!
Inga trallskruvar är rostiga och dom har ju vatten stående på sig när man badar.
Jag misstänker att det är skiftande kvalitet på detaljerna.

Lars har gjort om hemsidan med texten om garantier efter jag klagat (konstigt nog) först fanns 3års garanti.
Nu är det 2år och massa tillägg.
När man köper ett pooltak för över 100000sek så förväntar jag mig att det inte ska börja rosta,dessutom om man stöter på problem förväntar man sig hjälp och en lösning.
Det har inte jag fått av Bumerangpooltak/LivingQuality pooltak AB

Jag har all dokumentation på Mail om löften mm från LivingQuality
Självklart har jag foton från dag 1 när problemet upptäcktes till dax datum

Jag har reklamerat köpet och blivit lovad hjälp i snart 8 månader, mycket tråkigt.
Jag kommer inte fortsätta argumentera här då det inte finns anledning,men ville ändå berätta hur jag ser på problemet jag råkat ut för och att jag vill möta Lars desinformation.
Skicka Pm för vidare frågor.

Utloggad Kojak

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #24 skrivet: mars 26, 2021, 20:26:14:14 »
Mycket bra skrivet och summerat, då vet vi.

Utloggad TommyC

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #25 skrivet: mars 27, 2021, 14:46:24:24 »
Jag gick ut och tittade på vårt tak. Det förekommer mindre mängd ytrost på de flesta nitarna. Taket har bara 12 nitar per taksektion eller 48 nitar totalt på insidan. Den lilla mängden rost går ganska lätta att skrapa bort med nageln. Det är ganska små rostprickar spridda över nitskallen så inte sammanhängande rost. Autosol och tandborste låter som ett bra tips. Mängden rost är dock så liten att jag nog inte kommer att orka bry mig. De utvändiga nitarna saknar helt rost och är bara 28 st totalt.

Vi har träsarg och stående träreglar längs poolkantens insida samt ett minimalt trädäck vid kortsidan. Allt trä är monterat med skruv av kvalité rostfri A4. På skruvarna finns det ingen antydan till rost. Utan att veta så gissar jag att nitarna är A2 vilket tydligen är mindre lämpligt. Vi förvarar plastburkar med klor under en trälucka i trädäcket under taket. På luckbeslaget från Jula finns det gott om rost. Vi chockklorerar alltid med taket på. Det var ju dumt att inte välja nitar med klassning A4 men problemet i vårt fall är litet. Det tar nog bortåt en dag att byta nitarna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Kojak

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #26 skrivet: mars 27, 2021, 16:51:13:13 »
Själv har jag pooltak Briljant från Folkpool, inte någon antydan till rost. Jag har även en extremt billig solfolie från Primastar pool som jag har på när jag chockklorerat, håller utmärkt efter 2 år. Därför är det för mig extremt märkligt att ett pooltak inte skall tåla chockklorering. Är även märkligt för mig att det inte skulle tåla att klorpuckar ligger under det. Vet inte hur era pooltak är men det är ju inte 100% tätt med dessa "gummikappor" etc. så det finns ju ett visst luftflöde trots allt.

Utloggad TommyC

SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #27 skrivet: mars 27, 2021, 17:01:43:43 »
Vårt tak är inte heller helt tätt och bör nog inte heller vara det. Någon luftväxling vill man ha.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #28 skrivet: mars 27, 2021, 21:35:07:07 »
Hej,

Oavsett klassning kan rostfritt rosta som Oniell skriver. För att rostfritt ska vara rostfritt krävs det kontakt med luftens syre en tid. Bildar då ett passivt lager av kromoxid. Är niten målad och färgen släpper så är inte niten rostfri. Men det är bara ytan som rostar. Nitarna håller säkert längre än hela pooltaket.

Men skriver pga. av mitt inlägg på tråden.

I detta land verkar vi tillämpa superchock angående klor. Man ökar klorhalten till 10-14ppm. Enligt mig så är det ofta dumt.

Det finns tre anledningar att öka klorhalten i sitt vatten;
Vid uppstart för att ta bort järn och mangan (ofta behövs det inte chockas för detta)

Mikroorganismer som förökar sig (det är inte halten klor som är avgörande utan att man alltid har klor som är avgörande. )

Att ta bort bundet klor.

Första steget av bundet klor är monokloramin (luktlös). Ökar man halten klor kommer dikloramin (luktar badhus) bildas. Ökar man lite till bildas sista steget av bundet klor som trikloramin (luktar badhus och sticker i ögonen). Denna är olöslig i vatten och brukar ge den klassiska randen som är svår att få bort. Trikloramin är mer reaktionsbenägen än vanligt klor.

Anledningen till att täckning bör vara av vid en sådan chock är att trikloramin bildas och blir snabbt i gasform (flyktig). Bästa sättet att bli av med denna är att vädra bort den. Det går ganska fort. Max 1 timme. Alltså inte dagar. De som har spabad kan få byta ut locket pga. att trikloramin inte vädras bort. Vilket betyder att även plasten i ett pooltak kan ta skada av för hård klorering. Vidare metall.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Fantastisk support av Lars och LIVINGQUALITY
« Svar #29 skrivet: mars 27, 2021, 21:47:04:04 »
Glömde en liten detalj.

Klor i form av tabletter eller puckar åldras. Vilket betyder att innehållet sönderfaller.

När man öppnar hinken/burken och man möts av en rejäl klorpuff har sönderfallet börjat. Det är klorgas.
Det är dessa tabletter eller puckar som inte brukar lösas upp helt. De blir kvar delar av dessa i skimmern.

roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag