CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattnet strömförande?  (läst 7029 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonsvn

Vattnet strömförande?
« skrivet: september 24, 2013, 22:18:16:16 »
Har sedan augusti ett Sundance spabad som jag är jätte nöjd med. Bara ett problem:om jag står på sidan av spat och det är blött i marken och samtidigt stoppar i handen när värmaren är igång "sticker" det i fingrarna, känns i sår på fingrarna. Bara problem när värmaren är på, känns inget om någon av pumparna är igång.
Är kopplad genom jordfelsbrytare i huset, som är uppmätt och kollad av elektrikern.
Några idéer vad det kan va?
Poolkungen ska skicka en ny värmare. Så det kanske löser problemet?

Poolgiganten

Inloggad Erica

SV: Vattnet strömförande?
« Svar #1 skrivet: september 24, 2013, 22:41:50:50 »
Jag läste detta för min man som genast sa att "Det där låter inte bra..  Känner man att det "sticker" av ström någonstans har man ett fel som måste åtgärdas.

Det låter definitivt som ett fel i värmaren MEN dessutom ett fel till: det verkar som om ditt system inte är korrekt jordat. Strömmen skulle gå genom jordledaren vid ett fel, inte genom dig.... Använd inte ditt spa förrän du fått kollat upp detta. Jordfelsbrytaren löser vid 30 mA, men det börjar "stickas" redan vid 1-3 mA så troligtvis har du en felström som ligger någonstans där emellan. Att det försvinner när du startar pumparna tyder också på problem. Det kan röra sig om något annat fel i ditt elsystem, t.ex. att anslutningen till nätets PEN-ledare är dålig så att skyddsjorden spänningssätts något vid osymmetrisk belastning i nätet. Är pumparna resp. värmaren en eller trefas ? Om enfas, är allt kopplat på samma fas eller är det uppdelat på två eller tre ?

Utloggad Jonsvn

SV: Vattnet strömförande?
« Svar #2 skrivet: september 24, 2013, 22:51:03:03 »
Tack för snabbt svar.
Var nog lite otydlig ang pumparna, jag menade att det inte känns om jag bara kör pumparna utan värmaren.
Elektrikern har kopplat helt enligt manualen, om jag inte minns fel var det pumparna på en fas och värmaren på en.


Inloggad Erica

SV: Vattnet strömförande?
« Svar #3 skrivet: september 24, 2013, 23:09:04:04 »
Ok, vi missförstog lite där, trodde att det var så att det blev bättre när du startade pumparna, därav tankarna på asymmetri. Nej det låter helt klart som fel på värmaren, men misstanken om dålig eller obefintlig (= ur funktion) skyddsjord kvarstår. Som sagt, se upp med detta, runt 15 mA ligger gränsen när strömmens påverkan blir så stark att du p.g.a. muskelkramp inte själv kan ta dig loss i vissa lägen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5560
  • Total likes: 487
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vattnet strömförande?
« Svar #4 skrivet: september 25, 2013, 08:50:57:57 »
Håller med, om skyddsjorden vore ok i både spa och husets elektriska system så borde du inte känna dessa sensationer.
Det behöver inte vara fel på SPA-badet utan kan lika gärna vara felinstallerat innan spabadet, eller dålig kontakt på en plint i elcentralen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad piraten2007

SV: Vattnet strömförande?
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2014, 21:26:53:53 »
Har fått samma problem som dig Jonsvn. Fick du löst det,
var det värmaren? Har inte haft detta problem förut.

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Vattnet strömförande?
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2014, 20:58:16:16 »
Stäng av badet omg...
Använd definitivt inte badet!
Sätt en jfb på bara badet.
Kolla den lilla jord pinnen som sitter i värmaren överst.
Och mät så att den har full kontakt med jord plinten längst ner.

Låter om ett fel hos dig i din jord-noll plint.
Kan vara krypström eller brist på jord/nolla

Alla sundance är kontroll stöt mätta minst 2ggr.

Har full koll på sundance...

Hoppas att du blev hjälpt
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag