VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ojämna poolväggar  (läst 10054 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Britt

  • Soldyrkare
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Livet är till för att njutas
    • Visa profil
Ojämna poolväggar
« skrivet: september 21, 2006, 11:00:24:24 »
Halloj alla poolare

Vi fick vår pool en 4x8 med stålstomme från svenskapoolfabriken och monterad och klar i början av maj av deras montörer.
Vad vi nu, upptäckt är att väggarna går i "vågor" dvs de buktar ut mellan stagen, det handlar inte om millimeter utan snarare om 1cm kanske 1,5 cm på vissa ställen.
Blir det så, ska det vara så, ska man klaga???
2006 Sv. Poolfab. 4x8 med romanatrappa på långsida
Värmer med Värmepump CTC Eco Air 105 i kombination med huset.

Poolgiganten

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Ojämna poolväggar
« Svar #1 skrivet: september 21, 2006, 15:01:48:48 »
Jag hade kontaktat Svenska Poolfabriken direkt. Låter inte bra alls...

Utloggad Fia

SV: Ojämna poolväggar
« Svar #2 skrivet: september 21, 2006, 18:59:46:46 »
Vi har pool från dom och det ska inte vara så!! Vad använde ni när ni återfyllde och gjorde dom det jobbet också?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ojämna poolväggar
« Svar #3 skrivet: september 22, 2006, 06:56:02:02 »
Poolen kommer att bukta antingen inåt eller utåt i sektionerna beroende på hur man gör vid monteringen.
Det är lätt att föstå när man tänker efter, Svenska poolfabrikens pooler består av 1 meter breda rostfria sektioner som bultas ihop, det finns inga stag som förhindrar att plåtarna inte ger efter lite "på mitten".

Detta fenomen kommer man alltid att få på en rektangulär plåtpool, mer ju bredare sektioner man har.
På en rund eller åttformig pool uppstår inte dessa fenomen på samma sätt då plåtarna i den typen av pooler stagas upp av radien som skapas i böjarna.

Om man fyller vatten före man fyller utsidan med sand kommer plåtarna att bukta <1 cm utåt, fyller man sand på utsidan före man fyller vatten (eller packar sanden lite hårt under tiden man fyller vatten/sand) så kommer den att bukta inåt <1 cm.

Hur mycket man anser att det stör beror nog mest på vilken typ av människa man är, vad jag tycker man kan begära av de som monterat är att alla plåtar buktar antingen inåt eller utåt, och inte att de olika plåtarna buktar åt olika håll.

Jag har själv en pool från svenska poolfabriken.

Fia, jag är rätt säker på att era plåtar gör likadant, om du studerar det hela lite närmare...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Britt

  • Soldyrkare
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Livet är till för att njutas
    • Visa profil
SV: Ojämna poolväggar
« Svar #4 skrivet: september 22, 2006, 10:14:36:36 »
Montörerna återfyllde inte med sand utan singel runt poolen.
Kan det ha någon betydelse, om det kan buktar mer då?
2006 Sv. Poolfab. 4x8 med romanatrappa på långsida
Värmer med Värmepump CTC Eco Air 105 i kombination med huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ojämna poolväggar
« Svar #5 skrivet: september 22, 2006, 12:43:18:18 »
Nja, visst kan man påverka litegrann hur mycket det buktar beroende på hur fort man fyller utsidan i förhållande i hur fort man fyller vattnet, dessutom påverkas det lite av hur mycket man packar utvändigt. (jag förutsätter att det buktar in mot vattnet)
Det är egentligen en rätt enkel sak att förstå varför plåtarna "måste" bukta antingen inåt eller utåt när man bygger en rektangulär pool, det finns ju liksom inget som exakt kan styra plåtens inbyggda förmåga att "flexa" åt någotdera hållet.

Om ni inte kan finna er i detta så lär ni nog få problem att bli nöjda med er pool, eller med vilken rektangulär plåtpool som helst för den delen.

Det är lite som de som bygger ovala eller åttformiga pooler, inte många lyckas få till en perfekt "oval", eller en perfekt "åtta", men hur många lägger märke till det...

Min bestämda uppfattning är att det inte är ett dåligt montage utan ett ofrånkomligt faktum att plåtarna alltid buktar åt ett av hållen, inåt eller utåt beroende på hur man väljer att göra det.
När vi återfyllde insåg jag rätt snabbt att det var vettigare att packa lite hårt på utsidan för att få alla plåtar att bukta mot vattnet, annars hade ett oförsiktigt fotsteg nära poolväggen (på utsidan) under fyllningsfasen kunnat resultera i någon enstaka plåt som buktade åt andra hållet... Bättre då att alla buktar lite inåt, jag tror även att buktningen inåt kommer att minska lite efterhand ni använder poolen och fyllnadsmassorna på utidan "sätter" sig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Ojämna poolväggar
« Svar #6 skrivet: september 22, 2006, 19:53:38:38 »
I ärlighetens namn så har jag inte tittat om våra plåtar buktar. Kan mycket väl vara så.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Tom

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Klagshamn/Malmö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ojämna poolväggar
« Svar #7 skrivet: september 22, 2006, 23:53:37:37 »
Ah, kan man ana en fördel med glasfiberpool????
Helt ärligt, efter att ha läst detta forums inlägg i över ett år nu så kan jag bara säga att jag blir mer och mer säker på att glasfiberpoolen jag antagligen beställer imorgon är rätt val. Är det inte problem med veckad liner så är det nedtrampade bottnar, buktande väggar osv.........
Inte illa menat, utan bara mer en tro på mitt eget val.

Återkommer med mer info, och då förhoppningsvis, positiv sådan.
Mvh Tom
Glasfiberpool, 3,64x7,0 med inbyggd trappa

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ojämna poolväggar
« Svar #8 skrivet: september 23, 2006, 07:54:53:53 »
Skillnaden mellan glasfiberpooler och andra pooler är väl framför allt att glasfiberpoolen inte går så lätt att "fixa" om nåt händer.

De flesta problem som dryftas är ju inga jätteproblem, i fallet med plåtarnas utbuktning är det i alla fall inget som någon besökare sagt något om hos oss.

De problem jag läst som hänger samman med glasfiberpooler är väl främst:

Blekning
Kallt/hårt material
Tål inte höga temperaturer?
Dyrt
De som är överkomliga i pris är rätt små.

Så jag tror inte att det finns någon pool som är "bäst", alla har sina brister.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Ojämna poolväggar
« Svar #9 skrivet: september 23, 2006, 10:38:09:09 »
Verkar som om valet står mellan glasfiber och plåtpool idag. För tio år sedan murade "alla" sina pooler. Då fick man iallafall en stabil konstruktion.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan