VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vattennivå vid vinterstängning.  (läst 16524 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

SV: Vattennivå vid vinterstängning.
« Svar #20 skrivet: oktober 13, 2016, 09:50:31:31 »
Rent teoretiskt så har du rätt, ,men hur stor är sannolikheten att det skall frysa i röret på respektive sidor först och senare i mitten ???

Jag vet inte... Rör fryser sönder jämnt.
Och mina rör ligger i marken, sträcker sig ca. 25m under altan och sten. Alltså inte det lättaste arbete om de måste bytas...

Jag chansar inte - nu är min pool dränerad 5cm under inlopp. Hoppas grundvatten inte lyfta den...  <dontkn>

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Vattennivå vid vinterstängning.
« Svar #21 skrivet: oktober 13, 2016, 18:40:13:13 »
Ja rör fryser , stängda rör ! jag har tex även en utedusch med draget både v o k vatten, öppnar kranarna , inget händer även om där står lite vatten kvar

Utloggad aromata

SV: Vattennivå vid vinterstängning.
« Svar #22 skrivet: oktober 13, 2016, 20:03:57:57 »
Ja rör fryser , stängda rör ! jag har tex även en utedusch med draget både v o k vatten, öppnar kranarna , inget händer även om där står lite vatten kvar
Jag har några kranar runt om i trädgården för bevattningsändamål. Inför vintern stänger jag vattnet och öppnar kranarna, inget annat. Jag har aldrig haft några frostskador så jag tenderar att hålla med om att öppna rör klarar sig.

Utloggad concrete pumper

SV: Vattennivå vid vinterstängning.
« Svar #23 skrivet: oktober 14, 2016, 18:50:01:01 »
Det är väl för att du har vanlig gummi vattenslang till ditt bevattningssystem, ofta är inlopp,utlopp,jetstream,mm,mm i hårdplast som garanterat spricker, nej chansa inte, töm allt ni kan och sug ut alla slangar mm med en våtdasmmsugare

Utloggad aromata

SV: Vattennivå vid vinterstängning.
« Svar #24 skrivet: oktober 15, 2016, 12:14:52:52 »
Jag har PEM-slang till trädgården. Men kranarna är i metall. De flesta har nog PEM till sin pool, förutom munstycken och kanske andra detaljer långt ut i systemet.

Den som är orolig ska naturligtvis tömma systemet. Oavsett om det är nödvändigt eller ej.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan