VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur tömmer man poolen?  (läst 29485 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cap

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #10 skrivet: oktober 12, 2010, 18:20:15:15 »
Hävert.

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #11 skrivet: oktober 12, 2010, 22:30:42:42 »
.....Går vattnet under skimmern så går ju pumpen torr, m a o skär!
....
Som sagt i tid. inlägg, pumpen går inte torr med dammsugarslangen inkopplad - faktiskt intressant tanke att använda dammsugardelen för nivåreglering vid vinterstängning, även om det "traditionellt" används dränkbara pumpar, med tanke på att cirkulationspumpen har drygt 16 kubiks kapacitet i tim. jmf. med ca. 7 kubik för dränkbar pump + att man slipper ngt. extraarrangemang.
Är väl mer en fråga (för min del) om systemet kan "svälja undan" mängderna i "waste"-läget? ...aldrig provat att köra ut de mängderna den vägen... <dontkn>

Forumfråga: Många som använder "dammsugardelen" just till att justera vattennivån vid vinterstängningen?
Positiva / Negativa erfarenheter?


Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: oktober 12, 2010, 22:50:28:28 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad pennan

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #12 skrivet: oktober 13, 2010, 08:02:09:09 »
Varför sänka nivån? Jag pluggar in och utlopp och sen i med en frysskyddsflaska i skimmern.

/Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad badeanna

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #13 skrivet: oktober 13, 2010, 09:22:52:52 »
Hei og god morgen :)

Lurer på hva er vitsen med "waste" pos. på 6-veis ventilen hvis den ikke kan brukes og kan skade systemet?

Dette står i manualen til vår Hayward Powerline:
“Waste”
Vannet skylles direkte ut i kloakken eller avløp, uten å gå igjennom filteret.


Bassenget tømmes veldig raskt i waste pos. med pumpe igang så jeg forstår at det blir stor belastning.
Hvis jeg ikke har sirk.pumpe igang renner vannet sakte ut til avløp. Har brukt denne metoden noen ganger i løpet av sesongen for å bytte ut noe av vannet i poolen.

Jeg har det for meg at vannet blir sugd inn i hullet under lampen...?
Pumpen går iallefall ikke tørr selv om vannstand er under skimmer.

Her er mitt poolalbum:
http://pool.myspaniels.com/#home
 
8x4 thermopool

Utloggad pereinar

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #14 skrivet: oktober 14, 2010, 12:11:12:12 »
Jag har i alla år (10), sänkt nivån under skimmern och med hjäp av pumpen tömt slangar på vatten. Mest för rädsla att PEM slangarna skall frysa sönder. De ligger ca 50 cm under mark med trallgolv över. De är ca 20 m mellan pool och källare där pumpen finns. Kanske överdriver jag risken för frysning i slangarna. Någon som vet hur stor risken är för att de spricker? Jag funderar också på vad som händer vid isbildning i slagen om det bara är lite vatten i och slangändarena är öppna, expanderar isen då så slangen klarar sig?
Någon som vet PEM slangarnas fryspunkt?

Utloggad merry

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #15 skrivet: oktober 14, 2010, 14:58:19:19 »
Har under alla år använt slangen till damsugaren för att få ner nivån under skimmern och utloppen har funferat kanon. Det går väldigt fort med den tekniken.
Byggt en Octovia 3,6 x 6,6 värmer med solfångare samt värmepump Brilix THP 100

Utloggad mikaelhede

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #16 skrivet: oktober 14, 2010, 19:00:56:56 »
Jag har i alla år (10), sänkt nivån under skimmern och med hjäp av pumpen tömt slangar på vatten. Mest för rädsla att PEM slangarna skall frysa sönder. De ligger ca 50 cm under mark med trallgolv över. De är ca 20 m mellan pool och källare där pumpen finns. Kanske överdriver jag risken för frysning i slangarna. Någon som vet hur stor risken är för att de spricker? Jag funderar också på vad som händer vid isbildning i slagen om det bara är lite vatten i och slangändarena är öppna, expanderar isen då så slangen klarar sig?
Någon som vet PEM slangarnas fryspunkt?
PEM slang fryser inte i sönder

Utloggad anki

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #17 skrivet: oktober 19, 2010, 13:36:46:46 »
Hej!
Vi vinterstängde vår Pool i helgen. Försökte tömma med dammsugarslangen och Waste, men det gick inte när man kom under skimmrarna, vi har 2 st, varav den ena "tätades" och på den andra satte vi dammsugarslangen. Men den sög ingenting under skimmrarna !??
Gjorde vi fel eller...är det verkligen någon som tömt t.ex. 5 cm under skimmern på detta sätt?
Undrar Anki.

Utloggad merry

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #18 skrivet: oktober 19, 2010, 15:03:33:33 »
Gjorde exakt så i helgen. Fyllde dammsugarslangen med vatten satte fast den över skimmern och slog på pumpen i läget backwash. Tömde ner ca: 5 centimeter under skimmern snabbt och effektivt.
Byggt en Octovia 3,6 x 6,6 värmer med solfångare samt värmepump Brilix THP 100

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #19 skrivet: oktober 19, 2010, 15:23:44:44 »

Vad är det för prylar ni har egentligen??

Man tar dammsugarslangen så klart och kör ner den i utsugshålet, som hane i hona.

Schlurp säger det och blir jättetätt.
Nästan i alla fall.

I fjol sög pumpen in liiite luft när nivån gått under skimmerkanten men genom att mata vatten med vattenkanna ner i skimmerns fördjupning löstes det problemet tills vattenivån i poolen var den rätta. I år behövde jag inte ens det. Helt tätt. Bara att tömma till lämplig vinternivå.

Har ni testat detta?
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan