Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ser det här bra ut?  (läst 6440 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Racing

Ser det här bra ut?
« skrivet: juli 15, 2009, 16:43:41:41 »
Goddag mina nya vänner <sol>
Planerar för en ny pool i leca, mått 9x4 plus en sk roman trappa.
Har provat och skissa upp på ritning hur den skulle ligga på tomten och det såg bra ut ända tills jag mätte ut i verkligheten på tomten, då visade sig det sig att huset inte ligger där det ska enligt bygglovet <hmm>. Jag la ut en pressening istället och det gav en mycket bättre bild av hur det kommer se ut i verkligheten. Tycker ni att det ser bra ut?  :-\Långsidan mot uterummet är mot nord. Repet utanför preseeningen är där muren ska fortsätta för att rama in poolen.
Tacksam för synpunkter.

/Johnny
« Senast ändrad: juli 15, 2009, 16:51:16:16 av Racing »
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Poolgiganten

Utloggad matz

SV: Ser det här bra ut?
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2009, 19:27:25:25 »
om du lägger det närmare huset kan du skaffa ett skjutbart tak
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ser det här bra ut?
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2009, 20:19:51:51 »
var ska mingeltrappan vara?
Detta är polens hjärta och naturliga centrum när vuxna "badar".

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ser det här bra ut?
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2009, 20:24:24:24 »
Det ser väl jättebra ut!

Vilken sida skall du ha Roman-trappan på?
Tänk på att lämna plats för solsängar på östra sidan av poolen (kortändan). Då får du sol på kvällen. Roman-trappan ligger väl med fördel på denna sida också. Men då får du väl kanske inte plats med solsängar? Flytta poolen något eller minska storleken lite?

Hälsningar, Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Racing

SV: Ser det här bra ut?
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2009, 20:55:37:37 »
Tanken var att trappan ska vara i väster, då är det närmast att gå i från uterummet.
Så som jag lagt ut poolen finns det inte plats i öster för solsängar, men det är en bra synpunkt jag får nog flytta den någon meter västerut. Jag har läst många trådar här på forumet och alla säger byggt så stort du kan så jag försöker undvika att minska den, inklusive roman-trappan blir den 10,5x4 och 1,45 djup.

Det är ca 3,5 meter mellan ytterkant på uterummets tak och poolsida, denna yta blir naturligtvis stenlagd.
Tak över poolen blir inte aktuellt i dagsläget.

Räcker det med ca 1 meter utrymme åt sydsidan mellan pool och mur? Har tänkt förtsätta med muren här för att "rama" in poolen.
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ser det här bra ut?
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2009, 22:05:35:35 »
Fortsätt tänk trappa, har du den i väster kan du inte sitta o smutta på en drink o lapa kvällssol i trappen..

Tycker du ska ha trappen mot uterummet på långsidan, finns bara en nackdel. ni blir bundna till poolöverdrag

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Ser det här bra ut?
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2009, 23:59:05:05 »
Ju längre solen lyser på kvällen desto mer nyttjar man platsen.
Att man ska bygga så stort som möjligt är bra. Men inte att ta i så att man inte får plats runt om.

Tänk över vad du ska ha för skydd även om det inte blir aktuellt med tak nu så kanske du víll ha det snart när du inser vad praktiskt det är.

En mindre pool är lättare att värma och man kan göra den stor med jetstream. Se till att ha den bred och djup. Du kommer inte att simma längder i den i varjefall.

Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Racing

SV: Ser det här bra ut?
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2009, 14:57:14:14 »
Tack för era synpunkter
Det har fått mig att ta mig mer än en extra funderare <hmm>
"Sitta o smutta på en drink och lapa kvällssol" är ju definitivt inte fel, å andra sidan blir det längre att gå från uterummet, men vi går ju bort till vårt spa och det upplevs inte obekvämt.
Långsidan mot uterummet! då känns det inbjudande att bara gå direkt ner i poolen å andra sida tar den upp lite av platsen för solstolar.
Jag har läst i flera trådar här på forumet om folk som inte skulle ha tak men som ändrat sig efter hand.

Att ha trappan i väster vilket jag tänkt är ju absolut sämst >ohno>, tur att man inte är rädd för att fråga ;D.

Just nu vet jag fan inte hur jag vill ha det <help> men det måste antigen bli öst eller nord. Vilken ångest :-\
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad Racing

SV: Ser det här bra ut?
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2009, 21:06:34:34 »
Har bestämt mig 8)
Efter att ha varit ute i kvällssolen så kom vi fram till att vi flyttar trappan till den östra sidan och flyttar hela poolen västerut någon meter så vi får plats med solstolar.
 Nu stämmer inte placeringen med bygglovet, men det kan väl inte ha någon större praktisk betydelse?   ???
Tack för er input, den har verkligen varit användbar.

/ Johnny
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ser det här bra ut?
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2009, 22:05:01:01 »

 Nu stämmer inte placeringen med bygglovet, men det kan väl inte ha någon större praktisk betydelse?   ???


/ Johnny

Kan väl kvitta, huset ligger ju inte heller enligt bygglovet O0
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan