Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjocklek sidoislering kontro pris  (läst 6075 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FlyHigh

Tjocklek sidoislering kontro pris
« skrivet: april 29, 2013, 15:47:44:44 »
Hej

Jag vet att ämnet diskuterats i olika former många gånger tidigare och jag har letat igenom forumet men tvekar fortfarande:

Jag skall bygga en stålväggspool och skall isolera sidorna (och botten men där har jag lyckats bestämma mig...).

Det jag har bestämt är att jag skall använda en dränerande skiva typ isodrän/pordrän men velar fram o tillbaks om tjockleken så min kontrketa fråga är:

Är det dumsnålt att spara in ca 800-1000 sek på att välja en 65mm tjock skiva istället för 100mm? Det är ca 0,75% av budgeten så någon jätteskillnad på totalen gör det inte men resonerar jag så om allt kommer budget spräckas rejält   :-\

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tjocklek sidoislering kontro pris
« Svar #1 skrivet: april 30, 2013, 09:17:51:51 »
Kör på den tunnare.
Det är viktigare att isolera uppåt, så den delen av budgeten är viktigare, vilken pooltäckning har du tänkt dig?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad FlyHigh

SV: Tjocklek sidoislering kontro pris
« Svar #2 skrivet: april 30, 2013, 12:18:39:39 »
Hej

Då får det bli den tunnare, är lättare att jobba med dessutom.

Har inte tänkt på värmen uppåt alls (insåg jag igår när jag fick hem poolen).
Vi har haft en ovanmarkare innan och där har vi haft lite olika soltäcken men det har kännts som det varit sidorna som stått för de största värmeförlusterna (vilket blir helt annorlunda nu med markpool).
Det följer med ett poolskydd men det är just ett poolskydd och är tveksam att det isolerar speciellt bra. Det blir iofs en liten "luftficka" som kanske isolerar men något mer komemr nog behövas.

Pooltak eller anant avancerat går tyvärr bort i år så märker vi att det behövs så kanske vi beställer lite bubbelplast eller liknande.

Vi har en liten buffert i årets budget men det är mer för sådant som måste till (mer markduk, längre hyra av maskiner osv). Så 10 000 för ett värmeskydd eller 40 för ett pooltak är svårt att få ihop.

Och sedan behöver vi känna på hur vi vill göra nästa år (jag "drömmer" lite om pooltak), jag vill inte lägga för mycket på något som kanske blir en tillfällig lösning.

Nästa år är det en ny budget och nya pengar som gäller ;)

(allt förutom första raden är väl lite OT men tankarna sprang iväg, skall nog söka igenom forumet efter tips på värmeisolering uppåt).

Mvh
Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Erica

SV: Tjocklek sidoislering kontro pris
« Svar #3 skrivet: april 30, 2013, 22:02:52:52 »
Vi har en inomhuspool så beräkningarna blir ju lite annorlunda. Vi satsade på rejält med isolering, 200 mm frigolit bakom alla väggar och under poolen. Uppåt får vi mycket små förluster i ett uppvärmt poolrum och med pooltäcke på när det inte badas. Vi har väldigt små värmeförluster från poolen. Ofta räcker förlustvärmen från pumpen (1.1 kW pump) för att hålla temperaturen konstant, någon gång då och då får vi gå in med lite värmetillskott.

Vad det gäller isoleringspris så vad det i vart fall för oss så att vi fick ett lägre pris per m2 på 100 mm isolering än på 70 eller 50 mm. 100 mm såldes dessutom i större skivor. Så från att först ha tänkt ta 100 + 50 mm så blev det 2 x 100 mm.

Utloggad FlyHigh

SV: Tjocklek sidoislering kontro pris
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2013, 09:04:20:20 »
Hej

Det får bli en kompromiss med 100mm helt enklet...
Inte lätt när två av de jag fått störst respekt för har olika uppfattningar;)

Skall jag vara helt ärlig så var det inte era råd som avgjorde lika mycket som att kostnaden blev densamma (isodrän 65 mm kontro pordrän 100mm) och att pordränsskivorna blir perfekta att kapa på mitten med 65mm isodrän behöver kapas fler gånger.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tjocklek sidoislering kontro pris
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2013, 09:49:09:09 »
Hej! Har du inhägnat eftersom du tänker strunta i
skydd över? Bubbelplast är nog knappast godkänt.
Värmeförlusten är nog uppåt som det är värst, kan lätt
konstatera att det är nog där största svinnet är.
Annars så blir det nog snyggt med rostfritt.
Det har man ju sett Lotteröds läckra pool.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad FlyHigh

SV: Tjocklek sidoislering kontro pris
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2013, 11:37:17:17 »
Hej

Vi köpte med ett poolskydd som skall vara "godkänt" enligt boverkets rekomendationer. Jag vet dock inte hur värmeisolernade det är. Vi tänkte ev komplettera med bubbelplast under poolskyddet som ett extra lager värmeisolering.

Kanske borde kolla med säljaren om hur isolerande poolskyddet är (var fokuserad på säkerheten då vi helst vill slippa staket på två av sidorna sidan).

Poolen är tyvärr inte platsbyggd & svetsad utan en av alla dessa "modul"-pooler med liner som skruvas ihop.

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Fia

SV: Tjocklek sidoislering kontro pris
« Svar #7 skrivet: maj 02, 2013, 19:37:10:10 »
Är det ett armerat skydd som ej släpper igenom vatten (avrinningsnät brukar finnas) o fästs med stroppar? Typ kapell skydd.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad FlyHigh

SV: Tjocklek sidoislering kontro pris
« Svar #8 skrivet: maj 02, 2013, 21:42:12:12 »
Ja,jag tror det, det var så jag uppfattade säljaren.
Jag gick ut och tittade för säkerhets skull.
Det ser ut att vara armerat och stroppar fanns med. Det står även "tät" på utsidan av paketet.

Det var inte jättetjockt men ungefär som tjockare presenning (alltså inte rusta-varianten).

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Fia

SV: Tjocklek sidoislering kontro pris
« Svar #9 skrivet: maj 02, 2013, 23:11:48:48 »
Det skyddet fick vi med till vår pool också, ett mycket bra skydd men bökigt att hålla på med.
Det är samma duk i det skyddet jag har idag men nu har vi skenor på sidan som duken löper i.
Det skyddet håller värmen väldigt bra o är säkert att gå på, maken har provat, 95 kilo, inga problem!
Jag tycker inte du behöver bubbelplast också, bara besvärligt att hålla på men två olika.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan