Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: svetsad liner vs mosaik  (läst 3786 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
svetsad liner vs mosaik
« skrivet: augusti 02, 2012, 18:47:51:51 »
Jag funderar på att gjuta en trappa vid nästa linerbyte och skulle uppskatta er kloka synpunkter på för- och nackdelar med svetsad liner kontra mosaik. Jag har bara sand som botten. Vad är fördelarna med att gjuta en platta?
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: svetsad liner vs mosaik
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2012, 22:57:44:44 »
Hur menar du mosaik ? Att klä poolen med en  mosaikmönstrad liner ? Mosaik som beklädnad är ju för att få en skön och vacker yta i t.ex. en betongpool, men den är ju inte vattentät i sig själv på något sätt.

En gjuten platta i stället för sand under poolen minskar ju punkteringsrisken om något lite vassare föremål trycker mot linern. Vi diskuterade ju detta i en tidigare tråd om de ev. riskerna om folk badar med högklackat vid poolfester etc., se tråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5052.0 . Samma sak kan väl gälla om barn har i leksaker, om trädgrenar ramlar ned mot botten, ja i stort sett allt som kan vara lite spetsigt på något sätt.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: svetsad liner vs mosaik
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2012, 18:21:33:33 »
Ni som har mosaik (jag menar materialet och inte mönster i liner)
Hur stor är risken att mosaiken släpper?
Är mosaik lättare att hålla ren i vattenlinjen än en liner?
Vad är att tänka på vid sättning av mosaik?
Tack på förhand
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad TommyC

SV: svetsad liner vs mosaik
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2012, 12:20:53:53 »
Här är en som byggt med mosaik:

Här är ett annat poolprojekt som började 2007 och nu har varit igång i två somrar.
http://picasaweb.google.se/jan.cardell/Poolen#
Den är byggd rätt på berget , placeringen fick visserligen anpassas lite pga sprickbildning. Dvs jag har berget helt som botten och har gjutit den med specialbetong och armering . Den är ca 1,8 m i framkant och 0,5 m längst och rynner 17000l  Den är ca 4*4 m men helt lagom ,inget för långsim i och för sig. Detta kan kanske bli lite inspiration till någon att försöka. Jag bistår gärna med råd och tips. Betongytan behandlades med en special massa före mosaiksättningen se bildsviten. Vi har två gummimattor som ligger på en Friggebod för uppvärmning men solen ger mycket värme eftersom den ligger i huvudsak över mark. När jag började konstaterade jag med ett spett att om jag grävde ca 0,5 m längst ner så hade jag berget där också.
Skulle ni ha tankar på att göra ett liknade projekt så hör av er.
Total kostnad med gjutning, pump,filter , värme etc blev ca 30.000kr. Allt arbete gjorde jag själv och tog ca 4 månader med långa avbrott. Formen och att sticksåga för att följa berget var det som tog längst tid

Själva mosaikplattorna är nog inget problem att hålla rena men fogarna är nog problem  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: svetsad liner vs mosaik
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2012, 10:43:06:06 »
Ni som har mosaik (jag menar materialet och inte mönster i liner)
Hur stor är risken att mosaiken släpper?
Är mosaik lättare att hålla ren i vattenlinjen än en liner?
Vad är att tänka på vid sättning av mosaik?
Tack på förhand

Det viktigaste med mosaik är att undermaterielet inte rör eller böjer sig. Vi satte en gång mosaik på ett ställe där tyvärr det tydligen var en del lite för stora rörelser i undermaterialet. Det resulterade i att mosaikbitarna sprack inte så sällan. Det förekom också att bitar lossnade, men spruckna bitar var ett klart större problem.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan