VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kontrollpanel poolvärmepump  (läst 1504 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik B

Kontrollpanel poolvärmepump
« skrivet: maj 16, 2020, 18:07:59:59 »
Hej alla,

Har en poolvärmepump från Gullberg Jansson. När jag skulle starta den för säsongen händer inget när jag trycker på ON-knappen, och jag kan inte göra några inställningar från kontrollpanelen (händer inget när jag trycker på knapparna). Den får ström (eftersom kontrollpanelen visar klockan), cirkulationen är igång och fungerar (och hade inte värmepumpen fått vatten hade jag väl snarare fått en felkod än att inget alls hänt) och utetemperaturen är normal för årstiden (och hade den varit för låg hade jag väl fått en felkod snarare än att inget hänt). Verkar som att den har fastnat i standby-läge. Kan jag utgå från att det är något fel med kontrollpanelen/dess anslutning eller kan det vara något annat fel som ger upphov till detta?

Stort tack på förhand!

Hälsningar,
Erik

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Kontrollpanel poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2020, 09:13:19:19 »
Kontrollera säkringen på styrkortet (Chiller 300 eller 300.2) enligt:

https://www.gullbergjansson.se/fileadmin/user_upload/Dokument/pdf_Fels%C3%B6kning/Fl%C3%A4ktmotorn_g%C3%A5r_inte_GJPACW1_V__GJPACW1SO_GJPASRW.pdf

Titta på Elchemat i bruksanvisningen för en översikt av hur komponenterna är hopkopplade.

Länken ovan hittade jag här: https://www.gullbergjansson.se/support/manualer-filmer-och-ritningar/ där finns fler felsökningscheman att gå igenom om det inte är 5 AT säkringen. 5 AT betyder 5 Ampere Trög. Trög betyder att den tål mer ström under en viss tid. En säkring 5 A kommer inte att hålla.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Kontrollpanel poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2020, 07:54:02:02 »
Kan inte G&J pumpar men på min pump så har jag knapplås och är det på så uppför den på samma sätt som dig. då håller jag bara in start knappen länge så tas knapplåset bort. kan vara värt att testa iaf.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik B

SV: Kontrollpanel poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2020, 16:00:18:18 »
Tack för svaren!

Knapplåset var ett bra spår då jag noterat att det finns på andra G&J-pumpar, dock inte på denna modell. Testade ändå med de kombinationer som låser upp knapplåset på andra modeller utan framgång.

Enligt företaget som är servicepartner där jag bor behöver sannolikt kretskortet bytas, vi får se vad de säger när de kommer och tittar.

/Erik

Utloggad Robitgeern

SV: Kontrollpanel poolvärmepump
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2020, 15:30:33:33 »
Täname teabe edastamise eest

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan