Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)  (läst 8887 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yohannaloof

Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« skrivet: februari 26, 2008, 15:45:45:45 »
Är precis i början av planeringen för att bygga en pool och vill därför rådfråga experterna här inne. Vi behöver hjälp med precis allt - gräva, bygga, montera, finjustera etc och vill gärna anlita ett företag som har lite längre erfarenhet i branschen samt som jobbar med kvalitet och service.
Har varit i kontakt med Folkpool för offert, men hela den processen har tagit så lång tid och krävt så mycket energi från vår sida att vi nu vill se oss om efter en annan leverantör av dessa tjänster.

Har ni några tips? Finns ju en djungel leverantörer, men era erfarenheter (av totaljobb) tas tacksamt emot.

(detta gäller en 8*4 meter nedgrävd pool, gärna med diverse snickerier runt ikring - vad gäller utbyggnad av altan. I stockholm.)

TACK!!!
« Senast ändrad: februari 26, 2008, 15:50:04:04 av yohannaloof »

Poolgiganten

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #1 skrivet: februari 26, 2008, 17:34:13:13 »
Nu har ju jag gjort allt själv så det är ju ingen riktig erfarenhet jag kan prata om, men jag fick ett riktgt gott intryck av Poolstore.se i Täby. Har handlat lite prylar av dem och snackat en del. Har för mig att de gör helheten även om de använder underentreprenörer... Ingen rekommendation alltså men kanske någon mer att lyssna med?

Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad PelleSthlm

SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #2 skrivet: februari 26, 2008, 17:54:01:01 »
Gå in på branschorganisationen Sveriges PoolProducenters hemsida och kolla efter leverantörer i ditt område. Väljer du en där ifrån så vet du i alla fall att det är en seriös firma.

http://www.svpp.se/

Utloggad Fia

SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #3 skrivet: februari 26, 2008, 19:21:49:49 »
Hej o välkommen! :)

Här finns en länk till många poolleverantörer i Sverige. Kolla var de finns i förhållande till er o maila o fråga om de åtar sig helentrepenad.
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=170
(Denna sida finns längt upp i menyraden under "Top länkar")

Jag vet att Poolkungen åtar sig själva poolbyggandet men ej snickrandet o ev. grävningen.
De gjorde Gumsans (medlem här) bygge.

« Senast ändrad: februari 26, 2008, 19:27:15:15 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad yohannaloof

SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #4 skrivet: februari 27, 2008, 14:14:17:17 »
Åh, tusen tack för alla svar. Skall sätta mig ner ikväll och gå igenom de länkar som ni givit mig. Sedan hoppas jag på att få igång bygget så det kanske hinner bli klart innan sommaren är över. Jag återkommer om jag behöver mer support - och kanske kan jag med supporta - när vi väl satt igång vårt bygge.

Tack än en gång  O0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2008, 22:43:51:51 »

Precis som dig, precis den här årstiden och med exakt samma drömmar och planer började jag 2004 söka efter en "totalentreprenör". Jag hamnade hos Folkpool som kom på besök och talade i fina ord om hur bra detta skulle kunna bli och hur perfekt vår tomt passade för en pool.

Deras offert var dock dyrare än den andra firman jag kontaktade, Lagunpool/Poolkonsult
(idag uppköpta av Sv Poolfabriken).

Hur som helst - någon helt totaltäckande entreprenör står inte att finna.
Åtminstone inte i Mälardalen. Elarbetet fick jag beställa egen hantverkare för.
Även det slutliga markåterställningsarbetet och altanbygget.

« Senast ändrad: februari 28, 2008, 22:47:41:41 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #6 skrivet: februari 29, 2008, 12:04:24:24 »
Interpools kan hjälpa dig med precis allt.

Vi har fått hjälp med
- Geoteknisk undersökning
- Grävning och bortforsling
- Montering av pool och allt tillhörande
- Återfyllning
Vi kommer att få hjälp med inkoppling och uppstart när vi gjort det som vi själva valt att göra nämligen
- Bygge av uthus där pump och filter ska bo
- Stenläggning

Om vi velat så hade vi alltså kunnat få hjälp även med det men vi tycker att det är rätt kul att hålla på själva med saker som är "lagom stora".

Vi är jättenöjda med allt som har med Interpools att göra. Snabba och raka svar, tydliga kostnadsspecar, uppriktiga tidplaner etc. Och de har hållit 100% av sina löften såväl vad gäller kostnad som tider.

Håller till i Åkersberga men jobbade gladeligen i Trosa 10 mil söderut.

www.interpools.se
Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #7 skrivet: mars 01, 2008, 12:00:27:27 »
mm.
Om man är lagd åt glasfiber ja...
För det är väl det enda dom erbjuder (kollade hemsidan snabbt)?
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad pool08

SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #8 skrivet: mars 01, 2008, 14:10:41:41 »
Hej!
Vilken bra poolsida. :D  har just börjat sondera terrängen och får massa nyttiga tips genom att läsa från er andra.
Vi står inför samma problem och behöver heltentrepenad men i Jönköping. Kollade interpools sida och de har även andra pooler varför vi kommer att kontakta dem.
Finns det någon som använt sig av helentrepenad? Undrar var slutsumman kan tänkas hamna mellan tummen och pekfingret för en ca 4x8 nedgrävd pool?

Mvh

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #9 skrivet: mars 01, 2008, 16:07:33:33 »
Ok, det missade jag.
Då är dom nog väl värda att testa.

300 000 tror jag är en ganska bra siffra som även
Folkpools representant gav mig då det var aktuellt 2004...

Det var faktiskt (till min förvåning) vad allt också slutade på i slutändan
(trots att vi gav jobbet till annan leverantör än Folkpool. Deras "säg
300 000 så behöver du inte bli chockad eller besviken...", lät alldeles
för dyrt tyckte vi. Den leverantör vi slutligen valde lät förstå att
"300 00 låter väl mycket tycker vi..."). Och annonserna i Vi i Villa
talar ju om "Komplett poolpaket 69 900!!" o s v.
Vi gick på det.
Nöjda ändå trots allt så här efteråt.
Proffsiga hantverkare är underbara.
När dom är på plats och gör det dom ska.

Det kryllar av glädjekalkyler och självförnekelser i denna branch.
Det är min erfarenhet i alla fall.
« Senast ändrad: mars 01, 2008, 16:11:48:48 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad pool08

SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #10 skrivet: mars 01, 2008, 16:38:14:14 »
Om jag fattar det rätt så har ni anlitat helentreprenad på poolbygge? Vilken leverantör använde ni er av då? Skönt att höra att det finns de som gjort detta och blivit nöjda. Vi hade nog räknat med i "runda slängar 250-300 ´ kr.....utan att kollat upp så mycket. Men eftersom bara poolpaketetverkar går på ca 125 000 oavsett leverantör så ..... Jag beundrar dem som bygger hela sin pool och kringområdet själva-vad ni är duktiga! ::)

Utloggad evets32

SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #11 skrivet: mars 02, 2008, 09:23:16:16 »
Hej!

Jag byggde min pool helt från början. Jag hade en minigrävare inhyrd som gjorde det stora jobbet men all betongblandning och körande med kärra med fyllmatrerial gjorde jag själv. Kan hålla med dig om att man blir lite lurad av alla dessa fina annonser i tidningarna med lockpriser som tex 69900........ Detta pris är enbrat för poolen och man får räkna me lika mycket till MINST! om man ska fixa till runt poolen med tex trädäck lr stenläggning. Mitt bygge slutade på runt 170´men då har jag även räknat in en del vertyg, (har nog handlat verktyg för 15000)
Mitt råd är iaf att itta runt väldigt noga innan man bestämmer sig. Det finns ganska så mycket pengar att tjäna om man man hitar rätt i prisdjungeln. Sen måsta jag bara säga att man får det man betalar för, Det finns leverantörer som kanske har ett litet lägre pris men som kanske inte levererar riktigt allt. Jag bestämde mig för att handla av Rubinpool och det är ingenting som jag ångrar. Har fått svar på alla frå¨gor som dök upp under byggtiden och även när jag hade problem med att å dammsugaren att fungera så skickade dom en ny som jag hade på 2 dagar.
Rostfri lr inte? En rostfri kostar dubbelt så mycket och när jag valde så ansåg iaf jag att den inte skulle vara dubbelt så bra (Men det är min åsikt).

Slutligen så kan jag säga att det var en utmaning att ta tag i men nu när allt är klart så var det värt varenda svettdroppe. Helt fantastiskt att ha en egen pool på tomten när solen kommer fram. Nu till våren ska jag installera värmesystemet så att vi får upp en bra temperatur i poolen, förra sommaren var ju inte direkt ideell......
Mitt projekt kan du se här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1807.0

Hoppas ni hittar rätt och att ni blir lika nöjda som vi är!   

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #12 skrivet: mars 02, 2008, 18:25:33:33 »
Jo precis.
Det handlar förstås lite om vad man beställer i sitt paket.
VP t ex. Kostar en del och vi hade bestämt oss för ett ganska dyrt
överdrag (Bieri Rollschutz)...
Så 200-300 tusen. FDär ligfger väl sannolikt slutsumman
på en totalentreprenad.

Vi hittade aldrig vår totala entreprenad. Leverantören satte ihop poolen
och anlitade grävare som schaktade och forslade bort, bra så. Men elarbetet fick
vi själva hitta elektriker till. Och markåterställningen fick vi likaså fixa
egen hantverkare till...
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Vem skall bygga vår pool? Behöver experthjälp ;)
« Svar #13 skrivet: mars 02, 2008, 19:12:24:24 »
Även vi låter andra göra jobbet åt oss. Så poolbygget med allt vad det innebär har "Spa & bad" ordnat mycket proffsigt. Visst låter det lockande att poolen kostar 59 000 kr men de gjorde klart från början vad som bör ingå och finnas med. Det har stämt (190 000 kr) och vi betalade inte förrän allt var på plats, färdigt istallerat och provbadat. Bara 30 % i handpenning.

Sen har vi haft lokala elarbetare och VP istallatörer, och kommer nu i vår också anlita stenläggare.

Allas jobb från skratch till helt fungerande pool med alla tillbehör (stenar, VP,  som behövs kommer att sluta någonstans mellan 250 000 -300 000 kr.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan