VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295204 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #170 skrivet: november 28, 2011, 22:42:48:48 »
Irfanview är ett program. Det jag ville beskriva är att det tar ganska kort tid att minska en bild. Det som jag tycker tar tid är att ta kortet från kameran och sedan leta reda på bilden. ;)
Jag har också problem med att hitta tid, så det blir inte så ofta just nu som jag lägger in bilder.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #171 skrivet: november 29, 2011, 18:28:17:17 »
Kan också rekommendera Irfanview - snabbt, enkelt och gratis för privatanvändare. Man kan lätt minska ner hela kataloger av bilder utan att det tar en massa tid.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #172 skrivet: december 04, 2011, 13:53:28:28 »
Trots att poolen faktiskt är STOR - 7,6 x 4,5 meter - så ser den numera LITEN ut mitt i det STORA pooldäcket!   ;D

Det var 1:a adventsstormen/orkanen som drog av presenningen :(

Länk till fler bilder:

https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=1bb2522d77850d6a&resid=1BB2522D77850D6A!236&parid=1BB2522D77850D6A!124&authkey=!APcHrbHGyfDPjX0
« Senast ändrad: december 13, 2011, 21:59:34:34 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #173 skrivet: december 13, 2011, 22:07:36:36 »
Fjärde byggdagen...  Vi bygger verkligen off-season... Jag tyckte verkligen SYND om hantverkarna som kämpade på i snö- regn- och stormoväder idag  :-\  De är fantastiskt duktiga!  <love>

Fler bilder här: https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=1bb2522d77850d6a&resid=1BB2522D77850D6A!236&parid=1BB2522D77850D6A!124&authkey=!APcHrbHGyfDPjX0
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #174 skrivet: december 14, 2011, 23:49:17:17 »
Ja  det kan ju inte vara något roligt väder att bygga i. Fast förstås, vore det minusgrader och en massa snö så vore det väl knappast bättre.

Ja pooldäcket verkar ju verkligen vara rejält tilltaget ! Ni får ju garanterat sittytor så det räcker runt poolen. Eftersom vi har inomhuspool så fick ju utrymmet bli mera begränsat men vi har sparat ordentliga ytor på den ena sidan - sedan fick vi kompromissa och bara spara så pass att man klarar rengöring, bottensugning m.m. på den andra. Ni verkar ha plats för 100 personer eller så när det hela blir klart !

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #175 skrivet: december 15, 2011, 04:47:19:19 »
Ni verkar ha plats för 100 personer eller så när det hela blir klart !

:) Ja 100 personer på pooldäcket men inte i poolen!  ;D

Då poolgropen är så stor hade vi egentligen inget val... Vi måste bygga över hålet så att inte folk går och rasar ner  ;D

I den bortre änden av poolen ska jag ha plats nog att skjuta ihop ett framtida pooltak. För att få rot-avdrag måste däcket vara hopbyggt med huset (altan). Det kommer att bli en stengång rakt genom trädäcket i den delen av pooldäcket eftersom vi ofta går här för att komma till trädgårdens bakre region...

Under uterummet - som sticker ut en våning upp - har jag tänkt mig att bygga ett uterum i framtiden... Tanke är att man genom en öppning i husets gavel ska kunna kliva rakt in i uterummet för att sedan kliva rakt in under pooltaket...

Intill pooldäckets vänstra sida kommer det i framtiden att byggas en carport. Den kommer även att tjäna som insynsskydd samt att vi får en skyddad plats intill poolen. Carportens förråd blir ett perfekt poolförråd :)

Pooldäcket byggs helt fristående utan minsta touch mot poolen. Vi kommer även att bygga en invändig ram som lätt ska kunna monteras bort om vi behöver byta liner eller pool i framtiden...

Vi får se om helgens väder tillåter att jag tar lite när- och detaljbilder av trädäcket :)

Jag hade ju innan en tanke på att de stora stenbumlingarna - som stöttar upp poolgropens hörnor skulle tjäna som plintar... Så blev det inte...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #176 skrivet: december 15, 2011, 05:05:46:46 »
Ja  det kan ju inte vara något roligt väder att bygga i. Fast förstås, vore det minusgrader och en massa snö så vore det väl knappast bättre.

Det hade definitivt blivit mindre kladdigt med tjäle i vart fall... Men eftersom vi - och snickarna - gräver ytterligare för att sänka marknivån mellan pool och hus - är kladd att föredra framför tjäle!  ;)

Jag kan lova att INGEN av oss i vart fall blir sugen på ett svalkande bad! I söndags spolade jag ren den geggiga presenningen... Det tog drygt en timme... Stövlarna var vattenfyllda när jag var klar... de läckte... Gissa om jag frös!?   :(
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #177 skrivet: december 15, 2011, 23:09:59:59 »
Citera
Ja 100 personer på pooldäcket men inte i poolen!   

Nej 100 personer i poolen bleve väl ren sardinpackning. Vår pool har ungefär samma yta som eran och vi har väl kommit fram till att ungefär 15 vuxna eller 25 barn, sedan är det helt fullt ! Man kan ju inte röra sig annars. Vi var visserligen med vid ett amerikanskt poolparty (nyår) där man först hade en grupp som hoppade i, sedan andra som blev ikastade, tills det var så fullt att det vore livsfarligt att kasta i folk (de skulle landa på de andra), då började man lyfta i fler och sänka ned dem där det fanns ett hål någonstans !  ;D  Men det var i en hotellpool. Villapooler mår nog inte bra av sådan belastning.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #178 skrivet: december 17, 2011, 06:36:09:09 »
 ;D Nej herre jösses!

Jag har läst att en vuxen inte får passa mer än två badande barn... Det blir många vuxna på poolkanten om 25 barn ska vara i poolen samtidigt  ;)  Mina barn brukar få bjuda 6 kompisar på sina kalas. 6 + mina barn = 8 och det får nog vara maximalt antal barn i vår pool  :)

Vad bra att du påminde mig! Idag ska jag gå ut och fotografera lite detaljer i bygget. Allt för att tipsa andra. Jag har ju proffsbyggare - som säkert har många sunda idéer att tillföra forumet :)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad TommyC

SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #179 skrivet: december 17, 2011, 10:20:38:38 »
Lite nyfiken på om de lägger trädäcket helt i våg eller om det lutar svagt nedåt från huset? Vad använder de för instrument för att väga av, vanligt vattenpass eller laserpass?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag