CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295209 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zaphod

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #110 skrivet: augusti 12, 2010, 23:26:03:03 »
Info taget från tillverkaren: http://www.glong-motor.com/Product-Info.asp?FID=69

Quiet running single-stage centrifugal pumps,
complete with prefilter.

Materials:
Pump body, pump foot and diffuser in glass loaded polypropilen.
Impeller in Noryl  .
Seal mounting in glass loaded polyamide.
Motor shaft in stainless steel AISI 420.
Mechanical seal in graphite and steatite.
Motor housing in aluminium L-2521.
Windings impregnated with epoxy resin.

Motor:
Asynchronous, two poles.
IP 55 protection.
Class F insulation.
Continuous operation.
Single phase version built-in thermal protection


//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #111 skrivet: augusti 13, 2010, 04:47:19:19 »
Är det dammsugaren från JF? Den jag har undrat hela sommaren varför jag var så snål som inte köpte den direkt  ::)

Kanske inte gjorde fel iaf då. Och när man väl dammsuger manuellt måste jag nog erkänna att det är fin terapi att sakta gå runt och se hur rent det blir. Man får helt enkelt dra ner tempot i den annars så stressade kroppen, det går inte att skynda då virvlar man bara runt skräpet.
Men i ärlighetens namn har jag nog vid varje dammsugning tänkt att det måste bli en robot  ::)

Vad är det förresten för magisk gräns på JF pumparna som gör att dom bara får gå i 8 timmar??? Vad skulle hända sedan som inte har hänt på 8 timmar? Maximal arbetstemperatur borde den nå ganska fort.

Jag har "vid behov" kört min dygnet runt. Som vid uppstart och när det varit väldigt varmt och mycket bad.

Min förra pool dammsög jag varje kväll manuellt... Jag kände inte att det var terapi... ;) Terapi för mig är att gå och vattna blommorna i trädgården för mig själv om kvällarna. DET njuter jag av... Att dammsuga poolen såg jag som straffarbete.   :(   Det var därför som jag slog till och unnade mig en "självgående dammsugare" för 2.000 kr från JF.

Den havererade - ramlade omkull - mest hela tiden. Skaftet är för kort för att kunna dammsuga "torrskodd". Jag blev därför tvungen att hoppa i plurret igår. Jag fick styra eländet till de största högarna med björkfrön.

Jag ska prova idag igen... Jag har dock följt anvisningarna så jag kan inte se att jag har kopplat något fel. Det ENDA som jag funderar över är att jag har 9 meter slang över...  ;D

Jag monterade ihop slangbitarna som följde med dammsugaren och använde dessa som slang. Kanhända är det just den här byggsatsslangen som det är fel på. Det är kanske därför som jag har fått 9 meter slang extra i försändelsen. Jag ska byta slang idag och se om dammsugaren sköter sig bättre då.

Är det någon som har den här JF-dammsugaren som kanske vet besked?


Jag vet inte varför drifttiden är maximerad för pumpen. Precis som du säger så borde ju arbetstemperaturen vara på max långt innan 8 timmar har gått... Då borde ju rekommendationen vara max 4 timmar 2 gånger per dygn eller liknande...

Däremot kan jag nog känna ett smått obehag mot att ha pumpen körandes när jag sover. Detta utifall att någon slang skulle haverera eller pumpen börja ryka... Jag ska beställa uppsättning av brandvarnare från maken imorgon. Vi har fyra seriekopplade sådana liggandes i sina kartonger sedan några månader tillbaks.  Jag köpte - maken vägrade  ;)

 
« Senast ändrad: augusti 13, 2010, 06:23:08:08 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #112 skrivet: augusti 13, 2010, 04:51:33:33 »
Continuous operation.
Lars

Kanhända är det en säkerhetsgardering från JF...

OM man kör mer än 8 timmar per dygn så kan de ha detta som skäl för att INTE lämna en ny pump på garantin... Eller att de har detta som argument för att pumpen havererat...

Jag tror att jag ska gå ner och stänga av pumpen nu  ;)  Nu har den stått i 12 timmar... Den kan få vila några timmar nu under morgontimmarna. Det har spöregnat och åskat hela natten i NV Skåne. Jag skulle gärna vilja se vad temperaturen är nu... Dock vill jag inte riskera att trampa ihjäl en oskyldig liten groda i poolgropen...  :'(


Edit: Klockan 6.00.
Utetemperatur 18 grader
Vattentemp. 25 grader   >rulla<
« Senast ändrad: augusti 13, 2010, 06:24:02:02 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #113 skrivet: augusti 13, 2010, 04:55:11:11 »
Jag kom precis på att jag har glömt förklara mitt poolbygge avslutat!


Den 11 augusti blev poolbygget komplett i och med att värmeväxlaren och cirkulationen då äntligen  fungerade perfekt   <sol>


Jag kan ju sammanfatta bygget som så: Det mest tidskrävande jobbet var att mäta ut exakt VAR poolen skulle stå. Detta då jag ville ha poolen i exakt "lod" med huset...
Att rulla ut sargen och sätta linern var easy!  :)

Poolbygget blev MYCKET DYRARE än vad jag räknat med... ändå återstår pooldäcket... Jag har ännu inte fått räkningen från VVS-killen... Jag gissar att mitt totalpris - so far - ligger runt 80.000 kr. I priset ingår poolpaket (30.000 kr), grävning, dränering, makadam och stenmjöl, filterdukar, fuskgräsmatta, VVS-arbete (rör, slangar, en djävla massa böjar och anslutningar, styrkort till ackumulatortanken som är ansluten till befintlig luft/vattenvärmepump, solpump och kopparrör för inkoppling av befintlig solvärme, värmeväxlare, backventil, åtskilliga arbetstimmar m.m.).

Vi kommer INTE att börja bygga trädäck i år. Det blir vårens projekt. Likaså att täcka de utjämnade schaktmassorna med matjord.


Härmed förklarar jag poolbygget AVSLUTAT.    <sol> TACK för all hjälp under byggets gång!  <love>


Återstår att hitta vinterplåtar till poolen. TIPS?  Jag har köpt ett vintertäcke till poolen men jag misstänker att ev. snömassor lär pajja täcket ganska snabbt...


P.S. Ordet är - och har alltid varit - fritt!    ;)
« Senast ändrad: augusti 13, 2010, 05:39:26:26 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad karisma

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • J&F storpool 9,1x4,5 nersänkt i tralldäck, pooltak
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #114 skrivet: augusti 13, 2010, 08:15:18:18 »
Jag har har fått vinterplåtar över om du är intreserad, bor själv i skåne.Strax utanför Kristianstad
De har legat på en J o F 9,1m*4,5. O0

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #115 skrivet: augusti 13, 2010, 10:46:39:39 »
Jag har har fått vinterplåtar över om du är intreserad, bor själv i skåne.Strax utanför Kristianstad
De har legat på en J o F 9,1m*4,5. O0

Jag är definitivt intresserad! Hur fraktar man dem? Kan man lägga dem på takräcket utan att bilen lyfter av vinddraget?
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad pennan

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #116 skrivet: augusti 13, 2010, 11:42:19:19 »
Är nog inte att rekommendera. Mina 8 plåtar á 0,95x4,5 meter har jag för mig dem sa vägde runt 300 kg så det blir nog lite tungt att ha på taket. Jag lånade en lång släpkärra när jag körde hem dem
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #117 skrivet: augusti 13, 2010, 11:44:26:26 »
Jag har har fått vinterplåtar över om du är intreserad, bor själv i skåne.Strax utanför Kristianstad
De har legat på en J o F 9,1m*4,5. O0

Jag är definitivt intresserad! Hur fraktar man dem? Kan man lägga dem på takräcket utan att bilen lyfter av vinddraget?

Vi fick våra plåtar levererade med lastbil som tyvärr saknade kran, tog säkert en timme o lossa. (täcker 10x6m)


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #118 skrivet: augusti 13, 2010, 11:50:24:24 »
300 kilo!   :o   Då är det ingen risk att bilen lyfter av vinddraget... Snarare så säckar bilen ihop innan jag hinner vrida om startnyckeln!  ;D





Orkar verkligen poolväggarna med en sådan belastning!? Vår pool står ju fritt så ingenting kan hjälpa till att avlasta tyngden...


Vad kostar sådana plåtar nya per styck?



Temperaturrapport:

Pumpen avstängd mellan 6 - 11.30 temperatur: 25 grader  <antman>
Utetemperatur 25 grader  O0

Nu är pumpen igång igen. Jag ska prova koppla in pooldammsugaren på den vita slangen istället... kanhända fungerar det bättre.

I beskrivningen står även att man bör backspola när man dammsuger. Det kan väl dock ändå inte ha något med pumpens sugförmåga att göra? Jag tolkade rådet som att: "-undvik att få in allt skit i filtret genom att backspola när du dammsuger"


ELLER?

Nu vet jag i vart fall varför inte hunden ska få bada mer i vår pool. Hon fäller när hon badar!

Djädrans så mycket hundhår det hamnar i filterkorgens påse.    :-\
« Senast ändrad: augusti 13, 2010, 11:55:06:06 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #119 skrivet: augusti 13, 2010, 12:34:36:36 »
Nya plåtar från en poolfirma kostar nog 12-15k plus 2-3k i frakt.

Jag hittade mina begagnade på blocket för 4k inkl frakt och hjälp med avlastning.

Sök i forumet på plåtar så får du tips om 2a sorterings ställen samt kolla av blocket eller här på forumet.

Att sprida ut 3-500 kg över poolkanterna kan inte vara något problem MEN skulle det bli mycket snö i vinter så vete tusan.... kolla med PoolLev.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag