Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295176 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #100 skrivet: augusti 11, 2010, 18:36:50:50 »
Har ni saknat mig?  ;D  Nu är jag här igen = slut på semesterlugnet!

OK. Nu har vi cirkulation och värme i poolen.  Igår anlände den nya pumpen från JF fritid. Den går "som klockan"!  O0
Anledningen till att jag valde att köpa pool från JF Fritid var just därför att jag läst här på forumet om bra support och bra bemötande vid felaktigheter. Jag kan verkligen bara instämma. Jag felanmälde pumpen på fredag eftermiddag. På måndagen skickades en ny pump som anlände igår!

Nu är pumpen installerad. Filter och värmeväxlare är inkopplade. Nu värms poolen med hjälp av luft/vattenvärmepumpen.  

Vi fick tyvärr fel solvärmepump levererad. Den var inte kompatibel med ackumulatortanken. Om några dagar anländer den nya solvärmen. Då ska solfångarna få hjälpa till och värma ackumulatortanken och därmed även poolen. Kopparrören från solfångarna är redan nedragna och väntar på inkopplingen...


Jag har läst av elen och tagit tempen på poolen. Nu ska vi se om jag kommer att märka av ökad elförbrukning samt hur snabbt poolen värms upp. Vi har tyvärr INTE badväder i skåne just nu...


Bild 3. Längst bort i  höger på bilden syns solvärmepumpen. Värmeväxlaren till poolen och solvärmen kommer att kopplas in till ackumulatortanken som styr hela systemet.  

Till ackumulatortanken är även en luft/vattenvärmepump om 7 kwh kopplad.
« Senast ändrad: augusti 11, 2010, 19:32:54:54 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Linkan222

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #102 skrivet: augusti 11, 2010, 22:11:27:27 »
Titta där, då kom mitt förslag om plastfat/tunnor till användning till sist då  ;)

Jag förstår att du fasar för räkningen från rörmokaren. Ser ut att vara ett skapligt jobb han gjort.

Såg ingen brunn i rummet men jag antar/hoppas att det finns  ::)

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #103 skrivet: augusti 12, 2010, 07:07:47:47 »
Titta där, då kom mitt förslag om plastfat/tunnor till användning till sist då  ;)

Jag förstår att du fasar för räkningen från rörmokaren. Ser ut att vara ett skapligt jobb han gjort.

Såg ingen brunn i rummet men jag antar/hoppas att det finns  ::)

Ett jättebra förslag!  :)  VVS-medhjälparen kom med två udda tunnor häromdagen. Jag tror att det hade varit svårt att få dem att passa i varandra. De här två matchande tunnorna fick jag med lock och spännringar.

Jag vet faktiskt inte om det finns någon brunn i rummet. Maken har så mycket prylar över hela golvet i "Värkstaden" - som nu har fått byta namn till "Teknikrummet" - så jag har aldrig sett golvet. Jag ska gå in och röja upp där nu någon dag på min semester. Bäst att passa på när maken jobbar  ;)

Är en golvbrunn en nödvändighet? För ev. ofrivilliga läckage eller vad?

Min VVS-killar är jätteduktiga och trevliga - alla tre. De har under året installerat ackumulatortanken, dragit in VA samt nu även kopplat in pool och solvärme. Jag är mycket nöjd med dem  :)  Det återstår isolering av rören till värmeväxlaren men i övrigt är systemet klart i den här delen...
« Senast ändrad: augusti 12, 2010, 07:33:41:41 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #104 skrivet: augusti 12, 2010, 07:32:29:29 »
Isolera 50mm slangar...

Jag har ännu inte hittat cellplastgummi som klarar 50 mm rör. Har ni något annat förslag på isolering av slangarna som ligger helt öppna? Eller är det kanhända onödigt att isolera dem?


Angående mässing och koppar i poolsystemet som vi har talat om tidigare. Jag har mässing i anslutningarna mot poolen samt i anslutningen mot backfiltret. Mer mässing/koppar finns inte i systemet. Jag hoppas därför att vi ska klara oss utan att få håret grönfärgat...

I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Linkan222

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #105 skrivet: augusti 12, 2010, 18:11:55:55 »
Ja, jag tänkte på en brunn för ev läckor. Kan ju vara bra att kontrollera var vattnet skulle ta vägen om en slang skulle spricka eller filtret för den delen, har hänt många andra. Finns det ingen brunn kanske det kan vara bra att hitta på någon alternativ lösning för att minska skadorna vid en läcka.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #106 skrivet: augusti 12, 2010, 18:28:03:03 »
Det har du helt rätt i!

Som det är nu så skulle vattnet nog rinna ut vid dörren samt vid håltagningen för slangarna - ut till carporten... det rinner nog även ut genom garageporten som sitter på Teknikrummet...

Maken hade faktiskt städat Teknikrummet när jag kom hem idag... Hmmm... kanhända smygläser han den är tråden  ;D


P.S.

En poolrapport:
Vattentemperaturen var idag 24 grader. Då stängde vi ändå av pumpen - och värmen - vid 8-tiden imorse...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Affe

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #107 skrivet: augusti 12, 2010, 21:30:25:25 »
Men låt gärna reningen gå mycket nu när ni har haft stillstående vatten så länge :) Jag hade låtit det gå runt dygnet runt i minst en vecka, men jag är väl kanske lite nojig  :)  Jag kör pumpen minst 12-13 timmar per dygn. Men i 2 säsonger har jag kört pumpen utan avbrott dygnet runt från april till oktober men blivigt nojjig pga att J & F Fritid säger att pumpen inte klarar mer än 8-10 timmar max.. Då undrar jag om det gäller nuvarande pumpar eller om de gamla pumparna är lika dåliga? Jag har vänner med pooler från poolkungen, folkpool bla, som rekommenderas att köra pumpen dag som natt. Ursäkta att jag frågar mitt i eran byggtråd, hoppas ni inte tar illa upp  O0

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #108 skrivet: augusti 12, 2010, 22:12:58:58 »
Men låt gärna reningen gå mycket nu när ni har haft stillstående vatten så länge :) Jag hade låtit det gå runt dygnet runt i minst en vecka, men jag är väl kanske lite nojig  :)  Jag kör pumpen minst 12-13 timmar per dygn. Men i 2 säsonger har jag kört pumpen utan avbrott dygnet runt från april till oktober men blivigt nojjig pga att J & F Fritid säger att pumpen inte klarar mer än 8-10 timmar max.. Då undrar jag om det gäller nuvarande pumpar eller om de gamla pumparna är lika dåliga? Jag har vänner med pooler från poolkungen, folkpool bla, som rekommenderas att köra pumpen dag som natt. Ursäkta att jag frågar mitt i eran byggtråd, hoppas ni inte tar illa upp  O0

Skojar du med mig!? Jag skriver i den här byggtråden just för att jag vill ha synpunkter, råd och hjälp!  :) Fråga så mycket du vill!

Att jag stänger av poolen beror på att jag - precis som du påpekar - trodde att pumpen bara fick gå 8 timmar per dygn. Jag har kollat vattnet med teststickor idag och det var helt OK. Det är ganska otroligt med tanke på att det har varit så stillastående..

Fast å andra sidan... Jag har ju två propellrar till söner så de har väl roterat och syresatt vattnet rejält varenaste dag  ;D

Då ska jag låta pumpen gå i hela natten. Vi satte på den vid 16-tiden. Imorgon måste jag lära mig hur man backspolar filtret... Poolen är full med björkfrön i olika förruttningsstadier... Filterpåsen, skimmerkorgen och säkerligen även poolfiltret är fulla med björkfrön.

Jag testade den självgående dammsugaren för 2.000 kr idag!   >rulla<   Vilket SKIT! Inte 17 fick jag den att gå runt på bottnen av sig själv i vart fall... Den havererade mest  hela tiden...    :D




I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Linkan222

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #109 skrivet: augusti 12, 2010, 22:23:59:59 »
Är det dammsugaren från JF? Den jag har undrat hela sommaren varför jag var så snål som inte köpte den direkt  ::)

Kanske inte gjorde fel iaf då. Och när man väl dammsuger manuellt måste jag nog erkänna att det är fin terapi att sakta gå runt och se hur rent det blir. Man får helt enkelt dra ner tempot i den annars så stressade kroppen, det går inte att skynda då virvlar man bara runt skräpet.
Men i ärlighetens namn har jag nog vid varje dammsugning tänkt att det måste bli en robot  ::)

Vad är det förresten för magisk gräns på JF pumparna som gör att dom bara får gå i 8 timmar??? Vad skulle hända sedan som inte har hänt på 8 timmar? Maximal arbetstemperatur borde den nå ganska fort.

Jag har "vid behov" kört min dygnet runt. Som vid uppstart och när det varit väldigt varmt och mycket bad.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag