CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pennan

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #90 skrivet: augusti 06, 2010, 22:32:51:51 »
Fyll upp slangen/slangarna genom att lossa locket på pumphuset och fylla upp tills det blir fullt. Sen snabbt på med locket och kör igång pumpen. Då borde du ganska snabbt kunna få pumpen att börja suga.
Annars är det smidigt med backventiler vid utgången från poolen, så vattnet inte kan rinna tillbaka till poolen.

/Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #91 skrivet: augusti 06, 2010, 22:45:02:02 »
Tack för svar Magnus.

Jo, vi har provat även den varianten... Vi har fått igång pumpen men den orkar inte pumpa... den är trasig. Den läcker vatten och den drar tjuvluft. JF skickar en ny på måndag.

Vi ska även montera en backventil. Vi har mätt och det är cirka 20 - 30 cm nivåskillnad mellan skimmer och pumpen. Pumpen står alltså högre än vattenytan.

Frågan är nu backventilens placering...

Jag har läst om vad ni skrivit om för- och nackdelar med olika placeringar... likaså nackdelarna med att ha en backventil överhuvudtaget... Vi är dock därtill nödd och tvungna...


Eftersom problemen med pumphelvetet har tagit hela dagen i anspråk har vi ännu inte fått värmeväxlaren påkopplad... Det brådskar förstås inte eftersom pumpen krånglar...  :(
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Linkan222

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #92 skrivet: augusti 06, 2010, 22:51:46:46 »
Ett väldans postande i den här tråden, har försökt postat ett inlägg två gånger och det har kommit två inlägg under tiden...

Då tar vi nästa problem...

Varför är ni tvungna att ha backventil?

Har min pump står ca 30cm ovanför ytan. Går på timer och står still hela nätterna. Inga problem. Om allt är tätt hur ska vattnet komma ut och luften in???

Har tom en backventil liggandes, i mässing ska tilläggas ::), men känner inte att den skulle fylla någon funktion förutom när man ska göra rent silkorgen i pumpen och det har jag inte behövt göra ännu i år...

Utloggad pennan

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #93 skrivet: augusti 06, 2010, 22:57:39:39 »
Med backventil blir det smidigare när man ska fylla upp efter att man öppnat pumphuset, men så länge systemet är fyllt och tätt har den ingen funktion egentligen. Jag tror bästa platsen är nära poolen. Sen om den är lätt åtkomlig är det bra. Jag fick gräva en del för att få åtkomst till min, när det kommit sand i den så den inte stängde ordentligt.  >:(

/Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #94 skrivet: augusti 06, 2010, 23:03:06:06 »
Varför är ni tvungna att ha backventil?

Har min pump står ca 30cm ovanför ytan. Går på timer och står still hela nätterna. Inga problem. Om allt är tätt hur ska vattnet komma ut och luften in???

Har tom en backventil liggandes, i mässing ska tilläggas ::), men känner inte att den skulle fylla någon funktion förutom när man ska göra rent silkorgen i pumpen och det har jag inte behövt göra ännu i år...

Vi har fyllt i båda ändar idag... Både från skimmern och från pumpen. Det har tagit FYRTIO minuter att fylla upp så pass att pumpen drar vatten... Det skulle innebära att vi utan backventil får stå och spola 40 minuter varendaste dag...  Maken och jag har turats om med att hålla slangern i skimmerhålet och täta för att tvinga vattnet att spruta vidare och inte backa in i poolen... Vi fick turas om eftersom händerna domnade av kylan! Händerna började anta en blåaktig ton efter 20 minuter i kyligt vatten...   :-\

Kanhända beror detta på att vi har så grova slangar (50 mm)? Det kan ju också bero på att pumpen är defekt... den har ingen kraft eftersom den antingen drar tjuvluft eller så står den och spottar vatten (underifrån).

Ja den här dagen har verkligen varit PISS! Hela dagen har gått åt att försöka få pumphelvetet att fungera!
Vi hade biljetter till en konsert med Kim Larsen i Danmark nu ikväll. Vi struntade i konserten eftersom både maken och jag var SÅ LACK på PUMPEN!  Idag har vi haft vårt första rejäla bakslag med poolbygget och det tog hårt... Jag såg mållinjen hägra men VIPS så försvann den i ett vattenmoln!  ;)


I och med att cirkulationen nu är igång (om än svagt) så har jag agerat kemist idag...  Idag började ph-värdet sticka upp mot den övre gränsen...
Nu blandar jag kemikalier på löpande band... Idag har jag sänkt ph-värdet för att sedan hälla i lite algkillermedel... vi får se vad stickan säger imorgon  :o
« Senast ändrad: augusti 09, 2010, 10:02:47:47 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #95 skrivet: augusti 06, 2010, 23:13:40:40 »
Med backventil blir det smidigare när man ska fylla upp efter att man öppnat pumphuset, men så länge systemet är fyllt och tätt har den ingen funktion egentligen. Jag tror bästa platsen är nära poolen. Sen om den är lätt åtkomlig är det bra. Jag fick gräva en del för att få åtkomst till min, när det kommit sand i den så den inte stängde ordentligt.  >:(

/Magnus

Jag har beställt montering av backventilen cirka 1,5 meter från poolen (vid soptunnan/brunnen och kulventilerna). Där blir det lättare att utföra servicearbete i framtiden...

VVS-killen ville sätta den antingen inne i carporten (3 meter från pumpen och 8 meter från poolen) eller direkt under skimmern... Vid skimmern kommer det att bli trångt att komma åt när pooldäcket är byggt. Jag vill inte heller ha en backventilen i carporten - så högt upp på systemet... Då riskerar jag ju att 8 meter slang är TOM när pumpen slås på!

« Senast ändrad: augusti 09, 2010, 10:03:27:27 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Linkan222

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #96 skrivet: augusti 07, 2010, 00:35:55:55 »
Är det tätt i skimmern kan det inte lång tid att fylla 8-10 meter 50mm slang, så många liter vatten rymmer den inte.
(10 meter rymmer ca 20 liter om jag räknat rätt så här på fredagkvällen  :D)
Men är det strul med pumpen förstår jag att ni har hållit på länge.

Tråkigt när sånt händer speciellt om någon står och trampar och kostar en massa pengar.

Eftersom jag nu inte har någon backventil så vet jag ju inte om dom ställer till så mycket problem. Är det så att det räcker med en rengörning vid vinterstängning är det inte hela världen. Och det som jag antar händer när den sätter igen är den inte stänger och då har man ingen backventil  ::)


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #97 skrivet: augusti 07, 2010, 08:19:24:24 »
(10 meter rymmer ca 20 liter om jag räknat rätt så här på fredagkvällen  :D)
Men är det strul med pumpen förstår jag att ni har hållit på länge.

Tråkigt när sånt händer speciellt om någon står och trampar och kostar en massa pengar.

Ja det var ungefär vad VVS-killen räknade ut... Han gissade på 1,5 liter per meter... Vi lyckades inte täta helt vid skimmern, poolen är nu nästan överfull... Vattennivån går nästan ända upp till sargen.

Vi får se om min kemi fungerade igår. I sådana fall ska jag slänga ner barnen i poolen idag så att de skvätter bort lite vatten. De får nog god hjälp av styvdottern som anlände igår.


Idag kommer en vvs-kille för att börja montera kopparrör - KOPPAR!!!  ;D  Det är dock inte poolvatten som ska passera genom rören... Det är glykolvatten. Idag ska vvs-killen dra nya rör från solfångarna som vi har monterade på hustaket. Rören ska dras på utsidan av husväggen och in i teknikrummet - till ackumulatortanken. Solfångarnas kapacitet ska nog klara av att värma poolen kostnadsfritt under de soliga dagarna. O0   Alltid NÅGOT positivt mitt i det rådande eländet!

JF ville förresten inte ha den gamla pumpen i retur. Den kan vi nu använda som reservdelspump  :)   SE! Nu har jag hittat TVÅ positiva saker i en hast!  ;D

Angående backventilen: Det får absolut bli en sådan. Jag vill inte ens tänka på vad DEN kostar! För att inte tala om alla böjar som sitter på våra slangar... Jag får öppna den framtida fakturan med solglasögonen monterade på näsan...  8)

Bilden: Igår plockade vvs-killens medhjälpare ner vår invändiga sol-värme-anläggning. Den tidigare ägaren hade på ett pillimariskt sätt kopplat ihop den på varmvattnet... Nu är hela hans verk nedrivet och bortforslat. Han kommer att gråta när han får se det!
Medhjälpar-VVS-killen plockar med sig ALLT som han monterar ner hos oss... Han är en riktig samlare... eller om han kanhända säljer skrotet... Vi är bara glada att få skrotet bortforslat!
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Linkan222

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #98 skrivet: augusti 07, 2010, 12:29:24:24 »
 ;D River man saker av koppar så tar man mer än gärna med sig skräpet därifrån. Och vill man ha godbitarna får man med god min vara "hjälpsam" och ta med allt. Har själv haft rivningar där man tjänat mer på pantade metaller än vad lönen gett på en dag.

Hoppas dagen blir bättre än gårdagen...

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #99 skrivet: augusti 08, 2010, 18:39:00:00 »
Idag har vi haft igenmulet och nästan ihållande regn hela dagen. Barnen har badat ändå. Trots att vi inte har någon värme i poolen så höll vattnet ändå 21 grader!  Det tycker jag är BRA!   O0 
Allrahelst med tanke på att det bara var 18 grader i luften...

I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag