CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295179 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #80 skrivet: augusti 05, 2010, 14:11:07:07 »
Det händer en hel del idag! ÄNTLIGEN blir vår "trädgård" framkomlig. Den har varit uppgrävd i en dryg månad nu eftersom vi innan poolbygget grävde upp halva trädgården för att lägga ner VA-rör. Idag kan man ta sig fram utan att behöva gå på broar eller ta stora omvägar!  O0

Grävaren kunde verkligen precisionsgräva. Jag har fått stenbumlingar precis där jag ville ha dem. Förutom att de stöttar poolgropens väggar så har jag även tänkt använda dem som "plintar" när vi bygger trädäcket så småningom.  Vi borrar då hål och gjuter fast hållare för reglarna i stenarna.  :)

Maken hittade rostfria plåtar som förra ägaren lämnat kvar (vi har ärvt mycket bråte). Med hjälp av dessa kunde han "dämma upp" ovanför brunnen/soptunnan så att vi kunde fylla "kloss på". Det verkar som om att soptunnan får bli en permanent brunnslösning!  BRA! Där sparade vi 1.500 kr!

I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #81 skrivet: augusti 05, 2010, 14:46:51:51 »
Visst är det mässing som är en kopparlegering som kanske inte ger grönt vatten men definitivt grönt hår.

Satsa på plastkopplingar

Är du helt hundra på att dessa två kopplingar "definitivt" skulle ge grönt hår.

Jag vet vad teorin säger men nu talar jag av egen erfarenhet.

Känsligheten för grönt hår verkar variera. Vi har fyra blonda grabbar men bara en av dom har haft problem med grönt hår genom åren. Själv hade jag det någon gång som liten.

Det var eg inte förrän vi byggde pool för 3 år sedan som man började reflektera över koppar i pooler och och med bestämdhet vet jag att ett av ställena som ena grabben fått grönt hår på hade(!) dom mässingskopplingar.

Det man kan vara 110% säker på är att kopplingar framtagna för poolbruk (läs plast) inte ger grönt hår.
Villl man ha tag i sådana kopplingar är det nog bäst att shoppa hos en poolhandlare och inte den lokala rörkrökaren.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #82 skrivet: augusti 05, 2010, 15:40:13:13 »
Nu har min vvs-kille varit här - och vänt. Jag frågade hur mässing reagerade med klor.

"-Inga problem!" svarade han

"-Det där plastskiten håller inte!" sa han.

Han har likadana mässingskopplingar i sin egen pool - som han har klor i - utan problem.


Jag bestämmer som så:

Skulle vi få grönt hår så får vi byta till Baquacil istället för klor. Jag prioriterar starka säkra kopplingar. Både jag och barnen är blonda... vi får se vilken hårfärg vi har när sommaren är slut  ;D

P.S. Är det någon som vill köpa plastkopplingar billigt så vet ni var det finns sådana till salu (de som följde med poolsatsen). Jag bor i NV Skåne.  Jag kan lägga ut en bild på det "överblivna" om någon är intresserad.

Bilden: SE vad grävaren har åstadkommit idag!   O0
« Senast ändrad: augusti 05, 2010, 15:55:58:58 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #83 skrivet: augusti 05, 2010, 20:08:01:01 »
Jag var onekligen SKITNERVÖS när grävaren lade ner bumlingarna i poolgropen... TÄNK om de hade rullat in i poolväggen!  Då hade det verkligen blivit en syndaflod...  :o

Grävaren hanterade dock skopan med lika bra precision som kirurgen hanterar skalpellen!   :-*


Nu fattas det bara ett lager med harpad matjord för att poolkulissen ska vara godkänd och komplett...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Linkan222

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #84 skrivet: augusti 05, 2010, 21:05:13:13 »
Blir lite avundsjuk när man ser vilket stort hål ni grävt till eran pool.
Själv fick jag använda skohorn för att få ner min i gropen som omgärdades av sten som skulle behöva sprängas. Någon centimeter till godo i två hörn och en kortsida, svettigt värre när man skulle montera poolen.

Så trevligt att ni börjar få ordning på resten av tomten. Det gör ju onekligen en hel del för sinnesfriden att inte hela tomten ser ut som ett slagfält.

Såg att ni tänkte montera stolpskor i storstenarna. Så var jag tvungen att göra där det inte fanns plats att sätta plintar. Ett tips är att köpa stolpskor för gjutning och borra ett lagom stort hål. I med kemankare tryck i beslaget och voila. Dom bästa och stadigaste fästpunkterna i mitt bygge tillsammans med betongmuren som ligger på två sidor.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #85 skrivet: augusti 06, 2010, 00:11:44:44 »
Blir lite avundsjuk när man ser vilket stort hål ni grävt till eran pool.

Så trevligt att ni börjar få ordning på resten av tomten. Det gör ju onekligen en hel del för sinnesfriden att inte hela tomten ser ut som ett slagfält.

Såg att ni tänkte montera stolpskor i storstenarna. Så var jag tvungen att göra där det inte fanns plats att sätta plintar. Ett tips är att köpa stolpskor för gjutning och borra ett lagom stort hål. I med kemankare tryck i beslaget och voila. Dom bästa och stadigaste fästpunkterna i mitt bygge tillsammans med betongmuren som ligger på två sidor.

Jo, jag har förstått att vi har grävt ett onödigt stort hål... Vi hade kunnat runda av i hörnorna i vart fall. Maken har berättat att han drömde mardrömmar sista dagarna före monteringen... Han såg sig själv handgräva för att stödbenen skulle få plats. "-Naturligtvis behövde du inte vara orolig för det!" svarade jag honom. Jag har alltid stenkoll på mina projekt!  ::)

Jag har läst om vilket jobb du hade med din poolmontering Linkan - allrahelst med sprängningen. Din pool är dock helt klart den mest bergfasta monterade poolen som jag har läst om   ;D

Jo, jag tänkte spara lite pengar på plintar nu när vi har så gott om bumlingar :) Jag fick idén efter ett projekt som jag hade vid vårt förra hus. Där skulle vi bygga ett staket som gick över ett berg. Där lärde jag mig "bergtekniken".  Vi borrade hål i berget,  hällde i cement och sedan tryckte vi ner beslaget.

Något "kemankare" använde vi dock inte. Vad är ett kemankare?

Det känns fantastiskt att tomten äntligen börjar bli återställd. Vi har levt i ett grävningskaos i drygt en månad nu. Att åter kunna ta sig fram i trädgården känns som en lyx! Förhoppningsvis kan jag även snart sluta städa huset varendaste dag. Familjen drar in både jord och stenmjöl och sprider det över hela huset... förutom att det dammar in av sig självt!

Att först dra in vatten och avlopp kändes dock som en nödvändighet innan poolprojektet kunde köra igång  ;)

Efter regn kommer onekligen  <sol>

På bild 2 syns poolens kommande placering. Där syns det vackra lärkträdet som vi tvingades såga ner samt barnens substitut i väntan på poolinvigningen!  ;D
« Senast ändrad: augusti 06, 2010, 00:15:24:24 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #86 skrivet: augusti 06, 2010, 07:26:21:21 »
Min vattentemperatur...

Som ni minns så lade jag efter mycket tankemöda ingen frigolit under poolen. Däremot har jag en fuskgräsmatta för 25 kr/kvm. Likaså struntade jag i att isolerade slangarna som går till teknikrummet.

Botten- och rörisolering med kvalitén xps hade kostat mig MINST 10.000 kr.

Jag har de senaste dagarna haft "växlande molnighet" = omväxlande sol och moln. Vi har inte haft någon extrem värme i Skåne under de här dagarna.

Nu - när vi har slutat fylla poolen - har jag börjat mäta vattentemperaturen. Vi har ett soltäcke av modellen "bubbelplast" som täcker hela poolytan. Det ligger oftast på när barnen inte badar (1 - 2 gånger varje dag).

Igår mätte jag upp 21 grader i vattnet. Efter att ha fortsatt fylla cirka 5 centimeter vatten sjönk temperaturen i närheten av vattenslangen till 20 grader.


Jag tycker att den temperaturen är helt OK med tanke på att poolbottnen är oisolerad. Jag läste precis ett mycket intressant inlägg här på forumet.

Det är "Jan-Banan" som skrivit ett inlägg här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3166.30
Läs och begrunda!  Jag är mycket nöjd med hans uträkningar   O0

Jag hade lika gärna kunnat kasta 10.000 kronor i bassängen...

I vår förra trädgård hade vi en Bestway stålrörspool.  Den stod direkt på stenmjölet första sommaren. Under stenmjölet var det jord/lera. Andra sommaren lade vi xps-frigolit under poolen (jord-stenmjöl-styrofoam) isoleringen höjde temperaturen i badvattnet med i genomsnitt 2 grader.
Där gav isoleringen verkligen effekt... Jag tror att det var avsaknaden av dränering och makadam under stenmjölet var den avgörande faktorn...


Idag ska vi köra igång reningen och värmen. Det ska bli intressant att se vad den kan åstadkomma på vattentemperaturen. Över helgen kommer jag enbart att värma poolen med luft/vattenvärmepumpen. På måndag får värmepumpen hjälp av solfångarna som då kopplas in mot ackumulatortanken  :)


Efter att ha läst JanBanan's inlägg kommer jag ALDRIG att köra pumpen om natten - såvida det inte råder "tropisk natt"....


Att cirkulationen kommer igång är dock efterlängtat... Vi har många björkar på vår tomt... Det ligger ett tjockt lager med björkfrön på pooltäcket varendaste dag... Likaså ska det bli roligt att testa den självgående dammsugaren!   :)
« Senast ändrad: augusti 06, 2010, 07:33:35:35 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #87 skrivet: augusti 06, 2010, 09:43:29:29 »
Ang bottenisoleringen gjorde du naturligtvis helt rätt men däremot bör du fundera på ur du ska göra med sidorna. Eftersom gropen är så stor så kommer du ju inte kunna fylla upp med något isolerande material.

Ang pumpkörning på natten så är det iaf för vår del bara aktuellt om vi samtidigt behöver köra uppvärmning.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #88 skrivet: augusti 06, 2010, 10:28:19:19 »
Ang bottenisoleringen gjorde du naturligtvis helt rätt men däremot bör du fundera på ur du ska göra med sidorna. Eftersom gropen är så stor så kommer du ju inte kunna fylla upp med något isolerande material.

Ang pumpkörning på natten så är det iaf för vår del bara aktuellt om vi samtidigt behöver köra uppvärmning.

Jag tänker inte isolera sidorna heller... Så länge luften är varm så blir inte vattnet avkylt... det skulle kanske behövas under vår och sensommar när nätterna är kalla. Å andra sidan så kanske trädäcket kommer att hjälpa till att hålla värmen i inspektionsgropen nattetid...

Vi får se hur temperaturen blir i poolen. Jag ska hålla ordentlig koll på luft- och vattentemperaturen den här säsongen. Jag ska även jämföra hur temperaturen i poolen påverkas om jag kör rening/uppvärming nattetid. 

Min VVS-kille avrådde från att lägga slangarna i makadam... han ville att jag skulle bygga kulvert av styrofoam. Vi får se om jag har "skitit i det blå skåpet"  ;)  Jag känner mig fortfarande helt övertygad om att de viktigaste faktorerna är att slangarna ligger "luftigt och vattenfritt - utan kontakt med jordmassorna.

Dessutom använde jag mig av FTX-ventilationens funktion när jag tejpade ihop slangarna kloss mot varandra... Returledningen värms upp av det varma flödet i slangen intill...  Samtidigt som returen säkerligen kommer att vara varmare än marktemperaturen = ingen avkylande effekt på framledningstemperaturen.

Bild 1. Här går slangarna in i grunden under carporten. Här ska jag lägga en 100mm frigolitskiva ovanför slangarna innan vi höljer. Detta då slangarna - enligt min mening - ligger lite väl grunt

Bild 2. Här inne i carporten ska jag bygga en ovanjordisk kulvert beståendes av 100 mm frigolitskivor. Jag ska fylla kulverten med lecakulor (ligger på avfuktning intill avfuktaren) samt att kulverten ska byggas in med träplankor. I annat fall lär barnen trampa sönder den inom en vecka...

Bild 3. Den här "intelligenta ackumulatortanken" fick jag installerat i våras. Den klarar av att styra flera värmepumpar samt att den klarar av att hantera både solvärmen och poolvärmen.
Till vänster på bilden syns slangarnas ingångshål.
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #89 skrivet: augusti 06, 2010, 16:20:40:40 »
Djävla pool! Det går inte att få reningssystemet att fungera! Alltså det går inte att få vattnet att pumpa runt!

Jag har pratat med JF supporten. De sa att deras pumpar måste stå UNDER vattennivån. KONSTIGT! Jag har läst om många poolbyggen här inne på forumet där pumpen står ÖVER vattennivån!

Ska jag nu behöva köpa ett pumphelvete för 12.000 kr för att få poolen att fungera!?

Nej, hellre drar jag ur bottentappen och struntar i det här poolbygget för iår!
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag