CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295193 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #70 skrivet: augusti 04, 2010, 13:11:37:37 »
Frakt e dyrt........

Förstår inte vitsen med din frigolit o vad det har med marktjäle att göra.

När du skriver rör...jag antar det är PEM slang du syfter på



Ja fy 17 så dyrt! För cirka 80 ton sten (olika dimensioner) och 4 lastbilar och 2 släp blir kostnaden drygt 15.000 kronor! Nu har inte ALLA stenar gått till poolen. Vi använde även makadam och grus när vi installerade VA till fastigheten häromveckan...

Jag kommer förutom att lägga PEMslang till poolen även lägga ner markrör som ska anslutas till husdräneringen i samma dike.  Frigoliten ska både hindra - försvåra för - marktjälen från att gå ner till dräneringen samt att den ska separera makadamen från schaktmassorna.  Kanhända behövs det även fiberduk... ?



Skippa frigoliten o lägg bara markduk.

Btw.. vad är baktanken med att poolgropen är så stor? Vad ska ni fylla upp med mot poolväggen, eller skall den stå fritt..?? vet inte hur det funkar med dessa typer av ovanmarkare halvt nedgrävda.


Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #71 skrivet: augusti 04, 2010, 14:20:04:04 »

Skippa frigoliten o lägg bara markduk.

Btw.. vad är baktanken med att poolgropen är så stor? Vad ska ni fylla upp med mot poolväggen, eller skall den stå fritt..?? vet inte hur det funkar med dessa typer av ovanmarkare halvt nedgrävda.


Precis rätt tajming Nimajneb! Jag ska precis ge mig iväg till Cheapy. Jag tänkte precis vad du skrev! Jag skippar frigoliten!   :) Snacka om förstärkning av ett beslut i sista minuten!

Ni måste hålla med om att jag är en mästare på att ombestämma mig!  ;) Det är nog en kvinnlig egenskap...   :-X


Angående poolgropens storlek. Jag kan också tycka att poolgropen är onödigt stor... Vi grävde dock enligt instruktioner 1 meter extra runt om.  Vi tänker inte fylla igen. Jag vill ha en "inspektionsgång" under det framtida trädäcket.

Jag har funderingar på att be grävaren lägga några bumlingar i ytterkanten av gropen - helst i hörnorna... Detta så att de stadgar upp gropen så att den inte "faller samman" i framtiden... Jag måste dock försäkra mig om att han kan lägga ner bumlingarna med precision! De får ju inte rulla in i poolplåten!   :o
DET hade varit rena rama katastrofen! Förutom att stenbumlingarna förstärker poolkanten så blir jag också av med några... Jag har på tok för många bumlingar att göra mig av med. Vår mark är synnerligen "bummelrik".

Huvudsaken är att det blir inspektionsutrymme kvar i gropen samt utrymme att placera ut plintar - till det framtida trädäcket...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #72 skrivet: augusti 04, 2010, 16:11:25:25 »
Fiberduk, frigolit och lecakulor är nu inhandlade. Tänk att de hade även lecakulor på Cheapy!   ;D

Frigoliten (100 mm) och lecakulorna ska jag använda till att bygga en ovanjordisk kulvert (regnfritt inne i carporten).  Slangarna kommer upp i carportens betonggolv och går sedan genom väggen in i "Värkstaden" - teknikrummet.

Snart kan vi börja hölja dikena!   :)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #73 skrivet: augusti 04, 2010, 19:19:45:45 »
Jag fick makadamen med supersnabb leverans.  Innan klockan var 9 hörde vi lastbilen tippa stenarna på gatan. Jag fick 10 ton 11/16. OJOJOJ vad jag har tvättat makadam idag!   ;D

Nu ligger rör och slangar på plats. Pex-slangarna är även anslutna på poolen.

- Via de två svarta slangarna kommer poolvattnet att pumpas iväg in och ut till teknikrummet för rening och uppvärmning.
- Det gula VP röret ligger tomt - för framtida eldragningar från teknikrummet till poolen.
- Markröret som svänger till vänster ska plomberas tills dess att vi dränerar källaren. Då ska dräneringsrören anslutas till detta rör.  Det gäller att tänka till i förväg... jag har ingen som helst lust att gräva UPP allting igen nästa sommar!
- I det gula röret som drar iväg åt vänster ligger slangen från dräneringspumpen. Jag tyckte att den var så mjuk att jag ville ha ett extra skydd till den - samt att jag på detta viset har möjlighet att dra igenom en ny slang i framtiden om det skulle behövas...
Nu fattas bara EN slang... Ett pexslang som ska använda när vi behöver backspola sandfiltret...


Idag ringde grävaren. Han hade åter tid med oss. Snacka om TAJMING! Han kommer imorgonförmiddag. Precis när det är dags att hölja alla diken!  Jag hoppas att han kan "trolla bort" alla massor...


Snabbt som 17 har jag därför ikväll täckt poolväggarna och makadamen i poolgropen med markduk.  Den ska fungera som extra stöd för jordkanterna när grävaren lägger ner bumlingarna i poolgropen... samtidigt som den håller ev. framtida jordras borta från poolgropen.  :)

Täckplasten - som vi bäddade in jordkanterna med från början - har sedan länge en massa hål och  revor i sig... kanhända p.g.a. att det var tunn målar-täckplast.  Den har i vart fall tjänat sitt syfte!  :)


Imorgon kväll kan vi värma poolen med solvärme - och luft/vattenvärmepumpen! Imorgon kväll börjar vår pool stiga i temperatur!  <antman>

DÅ ska jag ta MITT premiärdopp!  >rulla<
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Affe

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #74 skrivet: augusti 04, 2010, 22:05:39:39 »
Vad har ni för dimension på Pex-slangarna? Ser att ni har kopparkopplingar till slangarna, hur klarar de klorerat vatten? Lite nyfiken för att jag har köpt PEM rör som jag ska koppla till mina solfångare och kollar runt efter vad för kopplingar jag kan använda. Men kollat efter plastkopplingar eftersom de är billigare.
Eran pool ligger verkligen snyggt nedanför huset. Kan tänka mig att det blir en härlig utsikt därifrån när det är färdigt  :)

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #75 skrivet: augusti 05, 2010, 06:07:35:35 »
Vad har ni för dimension på Pex-slangarna? Ser att ni har kopparkopplingar till slangarna, hur klarar de klorerat vatten? Lite nyfiken för att jag har köpt PEM rör som jag ska koppla till mina solfångare och kollar runt efter vad för kopplingar jag kan använda. Men kollat efter plastkopplingar eftersom de är billigare.
Eran pool ligger verkligen snyggt nedanför huset. Kan tänka mig att det blir en härlig utsikt därifrån när det är färdigt  :)

Hej Affe :) Jo, läget är perfekt. För några år sedan läste jag en poolguide... jag tror att det var i en kvällstidningsbilaga. En pool låg så snyggt nedanför ett nybyggt hus med ett stort glasparti på andra våningen. Jag tycket att det var SKITSNYGGT  <love>  . Jag sparade bilagan länge... Jag har nu letat efter den men den blev nog slängd i flytten. Hur som helst. Den här placeringen blir lite av en kopia av den där stora dyra poolen nedanför det stora nybyggda huset - en budgetvariant!  ;)
Jag har dammsugit nätet efter poolbilden men tyvärr inte hittat den...


Pex-slangarna är av dimensionen 50 mm.

Tack för frågan om kopparkopplingarna!
Jag ska fråga vvs-killen idag. Jag hittade precis detta på nätet:

Missfärgningar i vattnet
Om vattnet blir grönt beror det som regel på att alger har bildats. Man känner att väggarna blir hala. Botemedlet är chockklorering. Högt pH-värde kan göra vattnet "mjölkigt" i synnerhet vid hög alkalinitet och kalkrikt vatten. Justera ner pH och ev. alkalinitet (se balanserat vatten). Järn (rödbrunt), Mangan (brunsvart) och koppar (blågrönt) kan missfärga vattnet och poolen. Använd flockningsmedel för att "flocka" ut dessa ämnen ur poolvattnet. Rör av koppar i systemet kan fälla ut kopparsalter vid lågt pH/hög klorhalt. Det kan även missfärga blont hår. Kopparrör hör inte hemma i poolsystemet och bör bytas.

Det vore ju idiotiskt av vvs-killen att sätta kopplingar som inte ska vara i närheten av klorererat vatten!  <hmm>


Maken vaknade precis. Han sa: "-det är inte koppar!"

Jag ska ändå fråga VVS-killen för att vara på den säkra sidan. Jag vill INTE ha grönt hår!   >:(

EDIT
Nu har jag googlat vidare... Skit samma om det är koppar eller mässing. Det är ju SAMMA SKIT tillsammans med klor!   >:(

Nu har jag även fotograferat kopplingarna. Jag gissar på mässing... vad tror du?




« Senast ändrad: augusti 05, 2010, 07:28:36:36 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #76 skrivet: augusti 05, 2010, 09:42:42:42 »
Visst är det mässing som är en kopparlegering som kanske inte ger grönt vatten men definitivt grönt hår.

Satsa på plastkopplingar

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #77 skrivet: augusti 05, 2010, 09:54:21:21 »
Jag ska ta ett snack med VVS-killen när han kommer!
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Linkan222

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #78 skrivet: augusti 05, 2010, 11:29:47:47 »
Visst är det mässing som är en kopparlegering som kanske inte ger grönt vatten men definitivt grönt hår.

Satsa på plastkopplingar

Är du helt hundra på att dessa två kopplingar "definitivt" skulle ge grönt hår.

I virrvarret av rör i min mammas teknikrum har det för länge sedan använts ca 5 meter lödda kopparrör 50mm, 6 ventiler i mässing plus 10-15 andra mässingsdetaljer. Tidigare ägare var rörmokare och jag antar att det var dessa material han fick tag på billigt.

Trots att min fru och två döttrar är blonda, har vi trots intensivt badande innan vi byggde egen pool aldrig sett tillstymmelse till grönt hår.

Visst bör man använda plast det är både billigare och mer lämpat för ändamålet. Men det är ofta svårt att hitta på hyllan för VVS-folket. Har letat där jag bor både på Dahl och Ahlsell, ingen hade plastkopplingar hemma.
Är det lätt att få kopplingarna bytta tycker jag ni ska göra det direkt. Annars är dom ju nästan lika svåra att byta om problem skulle uppstå.

Så har du Nimajneb själv upplevt att du haft stora problem med ett par mässingskopplingar i poolvattnet tycker jag att ditt inlägg är befogat. Annars tycker jag jag att man kan ta det lite lugnare och inte skrämma upp folk i onödan(?).
Jag vet vad teorin säger men nu talar jag av egen erfarenhet.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #79 skrivet: augusti 05, 2010, 11:56:08:08 »

I virrvarret av rör i min mammas teknikrum har det för länge sedan använts ca 5 meter lödda kopparrör 50mm, 6 ventiler i mässing plus 10-15 andra mässingsdetaljer. Tidigare ägare var rörmokare och jag antar att det var dessa material han fick tag på billigt.

Trots att min fru och två döttrar är blonda, har vi trots intensivt badande innan vi byggde egen pool aldrig sett tillstymmelse till grönt hår.


Jag har läst att du skrivit detta även i andra trådar Linkan. Kanhända är det kvalitén på det kommunala vattnet som i samband med hög klorhalt OCH koppar som ger grönt hår? När jag googlat på "grönt hår" verkar många få det vid poolbad i utlandet...

Jag har skummat igenom de flesta byggtrådar nu på morgonen för att studera andras kopplingar NOGA!  ;)  Jag såg då att Ronson har använt mässingsböjar vid den utvändiga installationen...  Vad jag vet har han aldrig nämnt att hans familj har fått grönt hår!   ;)


Min make säger att VVS-killen igår hade pratat om att byta ut fler plaströr vid filtereanslutningarna. Han menade på att de medföljande inte kommer att hålla. "-Billigt skräp!" hade han sagt...

Kanhända har han rätt. Jag har läst här på forumet att flera har haft problem med sandfiltren och kopplingarna - att de spricker vid backspolning... Vårt reningsverk ska stå inne i pannrummet och där vill jag INTE ha översvämning...



Men summa summarum så är kanhända inte mässingskopplingarna så farliga att ha kvar? Jämfört med kopparkopplingar...

Ett alternativ är ju att vi skulle gå över till Baquacil... Då är det i vart fall ingen risk för kemisk reaktion med kloret...  Tyvärr så har jag köpt hem klor så att det både räcker och blir över den här sommaren... 

Jag kan väl tycka att Baquasil i kombination med rejäla rör och kopplingar är en bättre lösning än Klor och plaströr/kopplingar...



Från det ena till det andra...

Jag har också läst att man inte får pumpa ut poolvatten i det kommunala VA-nätet... Det hade jag faktiskt  INGEN aning om! Det är ju precis så vi har tänkt göra... När vi backspolar filtret kommer vattnet att rinna ut i Va-nätet... Likaså när vi ska tappa poolen... 
Gäller detta förbudet generellt för alla kommuner i hela Sverige eller finns det lokala avvikelser?  Ska jag ringa min kommun och kolla kanske? Jag vill ju inte förstöra vårt reningsverk med mitt poolvatten...


I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag