CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #50 skrivet: augusti 03, 2010, 00:40:50:50 »
Nu är det dags att dra rören. Vi ska ha reningsverket inne i "Värkstaden" - intill ackumulatortanken.  Det innebär cirka 13 meters uppförsbacke från skimmern.

Den ackumulatortank som vi installerade i våras har redan styrning för sol- och poolvärme. Det är en CTC Eco Zenith.

Nu har jag funderat över isoleringen av rören. Från början hade jag funderingar på billiga cellplastskivor (typ ByggMax- eller Cheapykvalite) och med hjälp av dem bygga en kulvert...

Sedan jag läst att billig frigolit kan suga vatten har jag droppat den idén. Jag kan ju även bädda in rören i cellgummi - vars stängda celler INTE absorberar vatten - men det blir dyrt...  Nu funderar jag istället starkt på att fylla diket med lecakulor.

Diket är redan "grundat" med grus. Min tanke är att sedan bädda in rören i ett lager av lecakulor samt att jag sedan lägger en plast över lecabädden - för att inte regnvattnet ska rinna rakt ner på rören... Diket är torrt eftersom det lutar och INTE består av lera.

Vad tror du? Är det någon som har en snabb åsikt innan jag kör och handlar imorgon?

Jag har letat hela kvällen efter någon som säljer lecakulor. Jag hittade faktiskt att Bauhaus säljer Leca lösvikt för 159 kr. Bilden föreställer dock ett lecaBLOCK. Jag vet inte om det är lösvikt och säck som gäller... Det får jag reda på imorgon när varuhuset öppnar. Såvida inte du vet besked redan nu!?


Det är nog också läge att skrota den tillfälliga brunnen - soptunnan... Jag vill dock INTE betala 1500 kr för en brunn på ByggMax... Tyvärr har jag inte hittat något bättre alternativ och det finns inte ett endaste vägarbete i närheten... TIPS?
« Senast ändrad: augusti 03, 2010, 08:44:33:33 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #51 skrivet: augusti 03, 2010, 00:57:43:43 »
Fanicken också!    <help>      <help>      <help>

Hittade precis den här texten om lecakulor på en webbsida från en fukt- och saneringsfirma:


Lättklinker-kulor även benämt LecakulorVissa saneringsfirmor och byggfirmor lägger förebyggande eller efter en sanering ut lättklinker-kulor på marken i krypgrund för att isolera och hålla tillbaka markfukt. Detta måste betraktas som en riskkonstruktion då lättklinker vid leverans kan vara fuktig samt att det förekommer kalk i materialet. Tillförsel av kalkhaltiga material utöver det som redan finns i en krypgrund ska undvikas då kalk är en av livsbeting- elserna för den äkta hussvampen. Efter läggning av lättklinker måste man ofta avfukta en längre tid med en s.k. sorptionsavfuktare för att sänka fuktkvoten i det tillsatta isolermaterialet. Ytterligare argument emot att lägga lättklinker som mark- isolering är att de är hygroskopiska och därför har kapillär effekt (vattenuppsugande förmåga). Hur högt fukten/vattnet stiger i lättklinker-kulorna beror på kvaliteten i dessa. Det finns lättklinker som är anpassade för att vara mer kapillärbrytande. Lättklinker har förhållandevis dåligt isolervärde och blir därför dyrt att lägga då man rekommenderar att lägga 25-30cm lager för att uppnå bra isolereffekt. Räkna med att nedersta lagret som ligger direkt mot marken blir fuktigt. Stighöjden för fukt/vatten i lättklinker varierar. Man tappar i isolereffekt då fukt tillåts stiga i materialet och det nedersta lagret fyller då inte så stor funktion. Lättklinker-kulor benämns i folkmun också som Lecakulor. LECA är ett registrerat varumärke och tillhör Maxit.
Länk till firman: http://www.lfs-web.se/Krypgrundsisolering.htm

Nej, nu blir jag knäpp på detta. Nu släcker jag ner!  <help>

Då är det nog ändå bäst att lägga rören i vanligt djädrans hederligt gammalt makadam!  En TVÄTTAD sådan!
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #52 skrivet: augusti 03, 2010, 01:00:03:03 »
Lecakulor kan du beställa på storsäck på ett byggvaruhus.

Om det är kappilärbrytande eller vattenabsorberande tvistas det fortfarande om.

Så länge det finns så många tvivlare så är det inget som jag skulle använda som torr isolering. Då duger makadam lika bra och det vet vi att det är kappilärbrytande.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #53 skrivet: augusti 03, 2010, 09:05:59:59 »
Vi byggde ett hus 2003. Jag läste då ALLT som fanns att läsa om husbyggnation eftersom jag både ritade huset samt var byggsamordnare för bygget...

Jag minns att jag då hittade information som påstod följande:
Om du ställer ETT lecablock i vatten och staplar TRETTIO lecablock ovanpå så är fukten uppe i det översta lecablocket inom en viss tid (få timmar).

Nu när jag sovit på saken vill jag ha följande frågor besvarade:

Vilken kvalité är det på lecakulorna hos Bauhaus (hur hårt brända)?
Tydligen har brändheten med graden av fuktabsorpiton att göra... Frågan är dessutom om det finns någon fukt att absorbera... OM det finns fukt - i det lutande diket - är det i sådana fall små mängder och knappast tal om "vattenbad".

Har FUKT i lecakulorna en avkylande effekt på Pex-rören eller ska det till "vattenbad" innan en kyleffekt startar?


- Makadam är hårt och kantigt... rören kommer att ligga mycket mer skyddade i en lecabädd... Dessutom behöver jag för lite makadam för att det ska löna sig med ett lastbilslass sådana...

- Tanken på en kulvert byggt av frigolitskivor har jag helt droppat...

- Återstår då att ev. isolera rören med cellgummi...

Jag ska kolla priserna på Bauhaus idag...

Bilderna: Den första bilden visar anslutningen in under husgrunden. Det sluttar nog minst 1 - 1,5 meter från husgrunden och ner till soptunnebrunnen...
Den genomskinliga slangen på bild nummer tre är till för bortpumpning av dräneringsvatten samt när filtret ska backspolas...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #54 skrivet: augusti 03, 2010, 09:19:42:42 »
eller att strunta i isolering..eller ta en släpkärra grus i typ 8/16 storlek.

Fukten lär ju komma ovan o inte underifrån här så det gäller väl i främsta läget att se till så slangarna ligger väldränerat

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #55 skrivet: augusti 03, 2010, 09:40:26:26 »
Det som maken har bottnat med är kabelgrus 0-8. Vi har cirka 8 skottkärrelass 0-8 kvar... Sedan har vi bara stenmjöl...

Om vi bäddar i rören i 0-8 kabelgrus så kanske vi kunde toppa med stenmjöl. Stenmjölet är ju inte genomsläppligt precis...

Vad tror du om detta? Kabelgrus under, runt och över slangarna, plast - alternativt filterduk -  över slangarna och sedan stenmjöl ovanpå innan vi återfyller med massor?

En sådan lösning skulle innebära att jag slipper åka till Bauhaus ;) = billigare  O0

ELLER   ;D

Så köper jag billiga cellplastskivor och lägger dessa ÖVER kabelgruset och återfyller sedan med massor...

Nej, nu måste jag pausa hjärnan ett tag innan jag går    <antman>   BANANAS!  ;)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Linkan222

SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #56 skrivet: augusti 03, 2010, 10:35:39:39 »
Angående pumpbrunn så såg jag att någon här hade använt ett 200L plastfat.
Vem som hade gjort det kommer jag faktiskt inte ihåg, men jag tänkte på era brunnsfrågor när jag såg det.

Kapa av överdel och ev underdel(?) så har ni en perfekt brunn. Plastfat borde inte vara allt för svårt att leta fram från någon bonde eller industri.

Angående isoleringen så skulle jag nog hellre lägga pengarna på frigolit men gärna xps för markbruk. Leca tror jag personligen är att kasta pengarna i sjön.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #57 skrivet: augusti 03, 2010, 11:01:17:17 »
Tack för tips!  :) 

Tyvärr är en plasttunna för låg... Soptunnan är väl i ungefär samma höjd och jag hade behövt det dubbla...

Angående isoleringen... Jag har ringt runt.  Ingen i min närhet verkar sälja lecakulor i storsäck... Bara små påsar ämnade för blomkrukor...

Cellgummi verker inte finnas till 50 mm. Den grövsta storleken som jag hittat är till rör om 43 mm och kostar 76kr/m.

XPS-frigolit hade naturligtvis varit suveränt att bygga en kulvert av... men ACK så dyrt det är!   :'(


Nu är jag således tillbaks till ruta ETT. Nu lutar det mer och mer åt att jag köper hem ett lass tvättad makadam idag... Överskottet kommer säkert till nytta någonannanstans i trädgården så småningom...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad TobbeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 232
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Learning-by-doing
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #58 skrivet: augusti 03, 2010, 11:32:49:49 »
Såg att du letade lecakulor i säck . Jag vet att finja har sådana i säck så finner du en finja återförsäljare så kan du nog köpa där.
tror det kostar runt 120-150 kr för ca 60 liter. (kanske de kan ordna bulk också)
http://www.finjabetong.se/Page____1001.aspx?PageID=15&MID=5
« Senast ändrad: augusti 03, 2010, 11:58:12:12 av TobbeN »
8*4 Tjällden pool med gaveltrappa
mer kommer eftersom ;)

Byggtråd Pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11997.0

Byggtråd Badtunna:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7354.0

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storpool - 7,6 x 4,5- från JF-Fritid byggs i Kottebo
« Svar #59 skrivet: augusti 03, 2010, 12:44:30:30 »
Såg att du letade lecakulor i säck . Jag vet att finja har sådana i säck så finner du en finja återförsäljare så kan du nog köpa där.
tror det kostar runt 120-150 kr för ca 60 liter. (kanske de kan ordna bulk också)
http://www.finjabetong.se/Page____1001.aspx?PageID=15&MID=5

Det är vad en släpkärra med grus eller makadam kostar.
Makadam har man alltid glädje av. Har man bara en bra avstjälpningsplats så är det bara o handla. Du måste ju förvisso inte ta en hel lastbil, åk o hämta med släpvagnen istället

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag