CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295196 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #30 skrivet: juli 24, 2010, 22:00:07:07 »
Aha! säger du det! Jag trodde att stödplattornas funktion var att benet inte skulle gräva sig ner i botten och vika in sig...

Det var därför som jag tyckte att det var underligt att plattorna bara sitter fast med två små skruvar på ovansidan... om ett ben skulle få för sig att vika in sig över poolkanten och kraftigt tryck kom ovanifrån...

Nej, jag har lagt ner planerna på att ha mattan under rälsen. Jag - vi - kommer att lägga mattan innanför rälsen (cirka 5 centimeters glapp). Vi får dammsuga rälsen istället innan monteringen av plåten - om sanden letar sig in...

Jag har även bestämt mig för sandvall... Först ska vi dock rostskyddsmåla nederkanten av plåten. Jag funderar även på om det är idé att spruta lite olja in i rälsen... eller om det kanhända är bättre att försluta den med silikon som många gör...

Jag retar mig bara på de där stödplattorna då jag tycker att deras nivå är för hög jämfört med poolbotten. Jag är övertygad om att de kommer att kännas igenom poolbotten när man badar...
« Senast ändrad: juli 25, 2010, 08:43:36:36 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #31 skrivet: juli 24, 2010, 22:25:51:51 »
Det med stödplattorna och dess funktion var bara vad jag tror. Men du kan ju själv tänka dig att när poolen är fylld lär ju inte stödbenen kunna ramla in mot poolen då vattenmassorna håller emot, därav min tanke är att de är till för att inte stödbenen ska kunna vika sig utåt.

Du måste ju fylla upp med sand så stödplattorna täcks och då kommer du ju inte att känna dem. Jag gjorde så och därefter en nålfiltsmatta ovanpå.

Jag kan hålla med dig om stödplattorna, för på de äldre modellerna satt de ju under och det känns ju bättre bla med tanke på att man inte b ehövde fylla upp med så mycket sand och därmed fick djupare pool.

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Linkan222

SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #32 skrivet: juli 24, 2010, 23:42:50:50 »
Plattans funktion är nog som sagt att avlasta det diagonala stödet utanför poolen. Som gör att väggarna inte trycks ut.

Jag håller fullständigt med om att plattans placering är under all kritik. Ska dessa inte synas och kännas bör man nog dra på med ett skapligt lager stenmjöl. Och då pratar vi nog en 50mm!?

Jag lade ca 20-30mm mjöl och paddade, problemet är att det inte går att padda uppepå stödbenen eftersom dom vibrerar med och stenmjölet packar sig inte.

Jag tyckte jag fick till det bra och var väldigt nöjd när jag la ut betongmattan i botten. Men när det nu är vattenfyllt och har satt sig så både syns och känns plattorna genom både btgmatta och liner.
Inget som syns dagtid och man stör sig väl inte så mycket när man går över det heller. Men när mörkret lägger sig och poolbelysningen tänds kan man vara nästan blind och ända se stöden tydligt

Har inte sett att någon annan nämnt problemet, kanske jag som slarvade med underarbetet  ???

Edit:

Fia, det är kanske dags att flytta tillbaka ämnet till Byggtrådar igen? Börjar ju onekligen kännas som en sådan.
« Senast ändrad: juli 24, 2010, 23:49:08:08 av Linkan222 »

Utloggad Södergren

SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #33 skrivet: juli 25, 2010, 07:29:13:13 »
Kul att se hur bygget går framåt!  :)
Själv har jag tappat byggtakt sedan det blev badbart...
Idag är det däremot typ höst ute, så då kanske det kan bli något gjort även för mig...

Vad gäller stödplattorna på mittbenen tyckte jag precis som du/ni, och hörde att poolbyggare som bygger jf pooler fortfarande gör det på det gamla viset. Sagt och gjort skaffade jag fyra bult och muttrar till varje stödben, måttade, borrade och satte plattan under benet istället. fällde in det i frigoliten och tappade 0cm baddjup. 

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #34 skrivet: juli 25, 2010, 08:14:32:32 »
Edit:

Fia, det är kanske dags att flytta tillbaka ämnet till Byggtrådar igen? Börjar ju onekligen kännas som en sådan.

Linkan det var jag som bad Fia flytta bort tråden från Byggtrådar. Av den anledningen att jag behöver hjälp med mitt bygge... Jag dokumenterar alltså inte mitt bygge för att lära andra utan för att själv få hjälp  ::)
När tråden låg under Byggtrådar var det ingen som hittade dit och hjälpen uteblev...  :'(

När min pool är färdigbyggd får den - eller snarare tråden - däremot gärna "parkeras" under Byggtrådar.


Nej, så högt upp som plåtarna ligger så måste det vara OMÖJLIGT att göra dem osynliga... Jag förstår inte varför japanerna har ändrat på konstruktionen! När man ändrar en konstruktion borde det ju vara till något bättre!   <dontkn>

Jag upptäckte hur högt plåtarna ligger när vi grävt ner för stödbenen... Om de ska stå i lod så ligger plåtarna ovan marknivån...

« Senast ändrad: juli 25, 2010, 11:33:40:40 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #35 skrivet: juli 25, 2010, 08:19:16:16 »
Vad gäller stödplattorna på mittbenen tyckte jag precis som du/ni, och hörde att poolbyggare som bygger jf pooler fortfarande gör det på det gamla viset. Sagt och gjort skaffade jag fyra bult och muttrar till varje stödben, måttade, borrade och satte plattan under benet istället. fällde in det i frigoliten och tappade 0cm baddjup.  

Tack för tipset DET ska jag kolla upp och överväga idag. Det blåser halv storm hos oss (höstväder) så jag tänker absolut inte ge mig på någon montering av poolsargen idag i vart fall... Vi har god tid att lösa problemet med de där stödplattorna.  

Dagens jobb består av att få stödben och rälsen på plats... sedan täcker vi över hela härligheten med en presenning eftersom det ska börja regna hos oss på eftermiddagen. Jag vill inte att stenmjölet ska bli fuktigt eftersom jag ska lägga en gräsmatta där sedan. Då vill jag ha absolut TORRT underlag!  


Edit: Regnet kom redan nu. Nu är poolbottnen täckt och vi har fått en vilodag  ;) Idag ska vi köpa bult och muttrar!
« Senast ändrad: juli 25, 2010, 16:34:55:55 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Linkan222

SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #36 skrivet: juli 26, 2010, 00:11:35:35 »
Jag ber om ursäkt för mitt besserwissrande om trådflyttar.

Fick även ett PM av Fia där hon förklarade hur det låg till. Tyckte bara att det såg väldigt märkligt ut att tråden var flyttad utan förklaring.

Inte långt kvar till vattenfyllning nu, om bara vädret bättrar sig lite.

Kan meddela att efter vattenfyllning är det mycket lättare att få något gjort i blåst och duggregn än när det är 30 grader och sol.  O0

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #37 skrivet: juli 26, 2010, 06:38:55:55 »
Jag ber om ursäkt för mitt besserwissrande om trådflyttar.

Inte långt kvar till vattenfyllning nu, om bara vädret bättrar sig lite.

Kan meddela att efter vattenfyllning är det mycket lättare att få något gjort i blåst och duggregn än när det är 30 grader och sol.  O0

Helt OK! Den här tråden har flyttat runt otaliga gånger redan... Ibland hittar jag inte tråden själv  <dontkn>    Jag placerade den i fel kategori från början - i markpooler... Jag tänkte: "Jag gräver ju ner den i marken"  ;)  Första delen av jobbet blir ju nästan exakt likadant även om det är en ovanmarks pool som grävs ner...

Jag kan tänka mig att motivationen ökar när man väl har fått lön för mödan och äntligen har fått börja bada! Just nu håller jag på och dammsuger forumet efter alla tips på byggnation av trädäck. Det gäller ju verkligen att gå händelserna i förväg...  ;)  Även din tråd har varit välbesökt... dina bilder från bygget av ditt pooldäck ligger utskrivna bredvid mig :)

Det är främst konstruktionerna i poolbotten som jag studerar samt anslutningarna mellan pooldäck och poolsarg... Jag tror dock att jag bestämt mig nu...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #38 skrivet: juli 26, 2010, 18:38:18:18 »
Maken har fixat problemet med tryckplattorna idag! Tack för tips och hjälp Södergren!   O0

Nu är tryckplattorna skruvade under stödbenet istället för ovanför...  Se sådan skillnad det blev! Nu är det i vart fall ingen risk att man kommer att känna plåtarna genom linern!   8)

Hur han gjorde? Han borrade två nya hål under stödbenet. Där drog han i de medföljande skruvarna.
På bilden längst ner syns de två skruvhål som egentligen skulle ha använts för ändamålet...


MEN!


I och med att de rostfria plåtarna nu är monterade under stödbenet så får de kontakt med det galvaniserade stödbenet. Risken är nu att det uppstår s.k. galvanisk korrosion . Läs mer om det längst ner i inlägget.

För att undvika detta har maken lagt en målarfilt (plastad på ena sidan) mellan metallerna. Frågan är bara hur plåtskruven klarar sig... Kanhända skulle vi - som en extra försiktighetsåtgärd även binda ihop hela paketet... för det fall att skruven rostar bort...

Kanhända skulle vi även ha målat den rostfria plåten med en rostskyddsfärg innan monteringen...


Vad tror du?


Kanhända kommer det att vara så pass syrefattigt under poolen så att korrosionen inte blir så agressiv...   <dontkn>


Kanhända kanhända kanhända!!!  ;D Det är mycket gissningar och antaganden...   ;)



Bimetallkorrosion, eller som det tidigare kallades galvanisk korrosion är en form av lokal korrosion. Om metaller med olika ädelhet (olika korrosionspotential, även kallat kontaktpotential) är i kontakt och utsätts för en elektrolyt skapas en galvanisk cell. Metallen med högre korrosionspotential blir då anod medan den med lägre potential blir katod. Dock krävs en skillnad i korrosionspotential på minst 50 mV för att skador skall uppstå.
« Senast ändrad: juli 26, 2010, 18:54:11:11 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygger en Storpool från JF-fritid - behöver HJÄLP!
« Svar #39 skrivet: juli 29, 2010, 15:39:50:50 »
Dags för montering av poolväggarna! IDAG GÄLLER DET!    <antman>
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag