VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool i en slänt  (läst 23935 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aprilia-tobbe

Pool i en slänt
« skrivet: juli 26, 2008, 11:13:35:35 »
Vi funderar på att bygga en pool.Men jag har lite svårt att ta beslut på vilken typ av stomme och leverantör jag vill använda.
Poolen ska läggas i en slänt med väster läge med underbar solnedgång på sommaren.Storleken borde bli ca 4x8 alt 3x7 med ett baddjup på ca 1,3-1,5 m. Men vad ska man ta för stomme i en slänt?
Jag är en "hemma fixare" och vill gärna hålla kostnader nere  då det även ingår ett lust hus vid poolen med bastu samt ett utbygge av huset i samma projekt.

Poolen kommer att ha marktryck på en sida och vara ovan mark på en sida.
Om man ska mura vad använder man då leca eller betonghålsten??  Eller är det lämpligare med en färdig pool typ folkpool?
Eller kanske en stålpool ?
Kom med lite ideer jag är lite novis men jag vill ha lite koll innan jag tar beslut och börjar ta in offerter.
Ps jag har redan solfångare som ger överskotts värme på sommaren. 

Poolgiganten

Utloggad Drogen

SV: Pool i en slänt
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2008, 15:20:36:36 »
Jag har bygg ungefär med dina förutsättningar. Jag har ca 1,2m över mark på "nersidan" och fullt motfyllt på två sidor. Jag har gått på råden från en yrkesmurare som har gjort en hel del pooler i både mursten (för mosaik eller kakelsättning) och Leca (för liner). Det säger dock inte att det är "rätt" sätt. Det finns förmodligen lika många varianter som det finns murare... ;)

Jag har gjutit platta (för hand) och murat i 25cm Leca utan stöd eller förstärning, armerat i var annat skift. Blir sidan ovan mark över ca 6m bör man gjuta en stolpe eller annan förstärkning p.g.a. vattentrycket. Det kanske går att se lite på bilder å text i tråden http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2416.0.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool i en slänt
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2008, 02:36:27:27 »
Vi hade samma funderingar med sluttningen i trädgården. Kom snabbt fram till att det inte spelar någon roll vilken poltyp man skaffar. Du kommer ju antagligen bygga trädäck runt polen och då lägger du bara lite schaktmassor under trädäcket så har du ditt markstöd från alla sidor.

Utloggad Pea

SV: Pool i en slänt
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2008, 10:17:44:44 »
är du en hemmapulare som inte räds att svettas lite så är det billigast att mura med leca, men var grymt noga med armeringen om du inte ska motfylla på ena sidan. håll dig till 8*4, 7*3 är för litet.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad aprilia-tobbe

SV: Pool i en slänt
« Svar #4 skrivet: juli 27, 2008, 10:30:59:59 »
Nä jag är inte rädd för att svettas! Kroppsarbete är bra för en något överviktig 35 åring.
Om man murar räcker det med en sula för muren eller behövs en hel platta under poolen?

Håller leca utan marktryck på utsidan? Enligt en del dokument på nätet är det endast lämpligt med leca vid helt nedgrävd pool.
För övrigt så blir det liner i poolen.

Utloggad Fia

SV: Pool i en slänt
« Svar #5 skrivet: juli 27, 2008, 10:43:32:32 »
Hej o välkommen.  :)

Lite att titta på.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=34.0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Drogen

SV: Pool i en slänt
« Svar #6 skrivet: juli 27, 2008, 14:14:25:25 »
Nä jag är inte rädd för att svettas! Kroppsarbete är bra för en något överviktig 35 åring.
Om man murar räcker det med en sula för muren eller behövs en hel platta under poolen?

Håller leca utan marktryck på utsidan? Enligt en del dokument på nätet är det endast lämpligt med leca vid helt nedgrävd pool.
För övrigt så blir det liner i poolen.


Jag tänkte från början gjuta en sockel att mura på men det blir en hel del annat extrajobb med form, avvägning av sandbädden m.m. Nu är min platta ganska liten (6x4) så jag tror nästan att jag sparade jobb på att gjuta platta. En fyrkantig avvägd ram bara och sedan i med betongen så har du en plan och garanterat stabil botten för poolen. Men är du uppe mot 50m2 platta så är det nog i mesta laget att gjuta för hand.

25cm armerad lecamur håller för vattentrycket. Blir det en långsida utan motfyllning kan man lämna en spalt i mitten på muren med stående armering ner i plattan eller sockeln. Sedan sätter du en formskiva på varje sida om muren och fyller spalten med betong så har du ett bra stöd som avlastar poolen. Jag gjorde även så på muren mot grannen som du ser på bilden.

Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad aprilia-tobbe

SV: Pool i en slänt
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2008, 15:52:53:53 »
Tack för alla svar.

Det lutar åt att börja mura på en hel platta. Runt poolen ska jag försöka att gjuta ett "valv" Jag har ett antal färdiga betong formar med armering och allt. Blir kul att få dom på plats . På det skullen vi vilja ha någon typ av klinker. Phuu vad det låter som mycket jobb och dyrt .
Om det går på börjas jobbet i September.
 

Utloggad in_fact

SV: Pool i en slänt
« Svar #8 skrivet: september 04, 2008, 15:50:31:31 »
Billigt och bra alternativ om man har sluttande tomt, 3x6 med trappa från poolkungen helt fristående!

Utloggad zek

SV: Pool i en slänt
« Svar #9 skrivet: september 04, 2008, 17:45:10:10 »
Ja måste passa på att slå ett slag för skalblock grymt starkt och enkelt.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan