VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: byta lampa i poolbelysningen  (läst 18822 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad badanka

byta lampa i poolbelysningen
« skrivet: juli 06, 2004, 18:05:36:36 »
När jag skulle tända upp poolen en kväll här, så kom inget ljus! Misstänker förstås att lampan gått. Det betyder att man måste tömma ur vattnet för att frilägga belysningen och helt enkelt byta lampan, eller?

Tips på var jag ska göra av med vattnet? Kan man vräka ut en massa vatten i avloppet hur som helst? Ska jag ringa kommunen så de kommer med en tankbil och suger upp vattnet? På så sätt kan jag ju stoppa tillbaka det sen. Hmm.

Poolgiganten

Utloggad Kajo

Re:byta lampa i poolbelysningen
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2004, 18:48:05:05 »
Min lampa är försedd med en lång sladd vilket gör att jag kan skruva loss armaturen från poolväggen och byta lampan ovanför ytan. OBS! Jag vet inte om din lampa fungerar på samma sätt. Hör med någon som vet innan du testar det.

Utloggad Janne

Re:byta lampa i poolbelysningen
« Svar #2 skrivet: juli 07, 2004, 22:12:54:54 »
Min lampa har också en extra lång sladd.
Som räcker över vattenytan.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:byta lampa i poolbelysningen
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2004, 16:44:44:44 »
Om jag inte tar fel så är tanken att man skall lossa lampan från lamphuset (som sitter i poolväggen) , Öpnna förskruvningen som sitter inne i lamphuset, skruva sedan isär elkabeln i kopplingsplinten som sitter vid sidan av poolen och dra ut hela kabeln ur lamphuset.

För att det inte skall läcka vatten är en slang skruvad från lamphuset och upp till kopplingsplinten, detta medför att det enda vatten som läcker ut ur poolen är det vatten som fyller slangen mellan lamphuset och kopplingsplinten.

För att det skall vara enklare att få tillbaka den nya kabeln genom slangen kan du knyta fast ett snöre i den gamla lampans kabel innan du drar ut den, knyt sedan fast den nya lampans kabel i snöret och dra helt enkelt upp kabeln genom slangen.

Detta gäller om du har en "normal" typ av poolbelysning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad badanka

Re:byta lampa i poolbelysningen
« Svar #4 skrivet: juli 09, 2004, 17:24:12:12 »
Detta låter ju helt fantastiskt - kan det vara så fiffigt att det är tänkt att man skall kunna byta lampa utan att tömma ur vattnet!?

Jag skall testa. Först skall jag ta ur proppen - vill ju inte vara i vattnet när jag lossar lampglaset och vattnet strömmar in till elkablarna....... FZZZZZ

jag återkommer med rapport.

Pelle Pool

  • Gäst
Pelle Pool
Re:byta lampa i poolbelysningen
« Svar #5 skrivet: december 14, 2004, 11:11:15:15 »
hmm Han återkom aldrig.... :o

Utloggad CarMan

Re:byta lampa i poolbelysningen
« Svar #6 skrivet: december 17, 2004, 19:05:26:26 »
hmm Han återkom aldrig.... :o
Kan han ha glömt proppen i ala fall  :o :o :o
ja, jag är här också!

Utloggad badanka

Re:byta lampa i poolbelysningen
« Svar #7 skrivet: mars 01, 2005, 13:23:37:37 »
Jag ser er oro, kan meddela att det blev inget "FZZZZZ" utan det gick bra att byta lampan. Det var konstruerat som ni skrivit här uppe - man tog bort lampglaset så var där en lång sladd som räckte upp över ytan.

Piece of cake, med andra ord. :-)

OT: Minus arton grader i morse - det känns lååååångt till poolsäsongen börjar igen....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan