|
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Erica
1
« skrivet: september 02, 2024, 23:06:37:37 »
Jag har i och för sig sett en konstruktion med tak utan skenor men det var ett rent hembygge och en slags variant på pooltak, högt sådant med normal takhöjd och med bara tre sektioner. Två sektionen var fasta byggnader men som saknade ena gaveln. Mellersta delen vilade ovanpå de två fasta och kunde skjutas in över den ena fasta delen. Den ena fast delen upptogs i huvudsak av pool, den andra var en sällskapsyta, mittdelen täckte den del av poolen som inte gick in i den första fasta delen. På undersidan hade denna några mindre gummihjul. Någon stormsäkring vet jag inte om det fanns, konstruktionen verkade så pass tung att den knappast skulle blåsa iväg. Några mindre stödhjul styrde den rörliga delen så den höll sig på plats när den rullades fram eller bak, med stöd mot de fasta delarna. Originellt men det fungerade. Lite som en kombinerad inom- och utomhus pool.
Beträffande taket som TS såg så skrev han att det var billigt. För att ett tak skall vara billigt måste det vara någon ganska lätt konstruktion, om inte poolen är väldigt liten. Lätt konstruktion och ingen styrning låter ju farligt om den ligger så att vinden kan komma åt ordentligt.
2
« skrivet: augusti 22, 2024, 22:22:26:26 »
Varken epoxifärg eller kakel kan bli annat än ett ytskikt - det är inte det som gör poolen vattentät. En gjuten betongpool skall vara vattentät även utan något ytskikt - även om det skulle se väldigt tråkigt ut. Rätt sorts betong, tillräcklig tjocklek och lagom vibrering fodras. Tänk framför att på att man inte får använda några genomgående formstag av typ bandjärn eller liknande. Det finns speciella formstag för ädamålet - en hylsa med en krage på mitten gjutes in i betongen och bultar dras i hylsans gänggångar - givetvis före gjutning. Sedan finns det två metoder för att få tätt vid skarv mellan botten och väggar - antingen gjuta allt i en operation eller gjuta botten först och gjuta in ett särskilt skarvband som sedan gjuts fast i väggjutningen.
3
« skrivet: augusti 21, 2024, 22:46:41:41 »
Ändras vattenförlusten märkbart om ni jämför de två fallen med stillastående pump/cirkulation och normal drift ? Om det inte blir någon skillnad så ligger i vart fall inte felet på pump eller filtersystem. Kolla annars så det inte rinner vatten till avlopp från filtrets centralventil ! Vi har fått det felet ett par gånger, något skräp har kommit in mellan gummiskivorna så att det inte tätat ordentligt. Då fick vi ett dolt fel, vatten gick ned i avloppsledningen även när vi inte backspolade. Ena gången tappade vi så mycket vatten att poolen blev nästan tom över natten, andra gången sjönk det väl någon decimeter över en natt.
Jag har inte själv felsökt med färg men däremot sett en bekant till oss göra det. Han hade en lång stång som han satt fast en slags liten spruta på som injicerade lite typ karamellfärg i vattnet. Poolen i fråga var en betongpool och han undersökte systematiskt olika punkter på botten. Deras läcka stoppade inte vid en viss höjd varför man misstänkte botten. Man lyckades lokalisera läckan men tyvärr krävdes det tömning för att kunna åtgärda det hela. I ert fall är det ju enklare, om läckaget avstannat vid en viss nivå så vet man ju var man kan börja leta. Men som redan sagts, det gäller den nivån, både inom och utom poolen.
Om ni har avstängningsventilen till skimmer resp. tilloppsmunstycken kan ni ju också testa att stänga dessa. Alternativt finns det pluggar som passar inloppen. Många skimmers har en inbyggd avstängning, på vår är det en liten skiva på en gängad stång, skruvar vi ned denna fullt så stänger vi skimmern. Har man stängt alla yttre anslutningar och läckaget fortsätter så måste ju läckan finnas i själva poolen och på den nivå där det stoppar.
4
« skrivet: augusti 21, 2024, 17:11:04:04 »
Har du resistansmätt över själva motorlindningarna ? Det finns ju ett fel som kan uppstå på enfasmotorer ibland och det är att de av någon anledning blir överhettade, övertemperaturskyddet, som oftast ligger i lindningen någonstans, skall sedan återgå när temperaturen har sjunkit, men ibland gör det inte detta. Då får du ett avbrott och givetvis ingen start. Vi råkade ut för just detta på en fläkt en gång. Det skulle ju kunna vara något liknande med t.ex. kompressormotorn.
5
« skrivet: augusti 19, 2024, 19:27:56:56 »
OM det verkligen är en tryckmätare så kontrollera om det finns mer än en anslutning för vatten till denna. I så fall är det en differentialtrycksvakt som övervakar ett filter i vattenkretsen och larmar om filtret satts igen. Jag har sett en sådan konstruktion när vi bodde i USA tidigare. Är det en sådan så blir ju logiken omvänt. Den skall INTE larma om högt tryck för att det skall fungera eftersom högt tryck innebär ett igensatt filter. Kommer en sådan signal under något initieringsförlopp kommer pumpen inte att starta. Men den konstruktionen jag såg hade då en separat vattenpump för värmekretsen och körde inte på poolens vanliga cirkulationspump. I stället hade de satt ett filter för att skräp inte skulle gå i i värmeväxlaren, filtret övervakades av differentialtrycksvakten.
6
« skrivet: augusti 15, 2024, 10:34:17:17 »
Varken mätinstrument, stickor eller tabletter är ju utvecklade för att mäta i så surt vatten som pH=4 så man får nog tänka efter principen att korrigera pH åtminstone grovt innan man mäter klor/redox etc. pH är ju enklare att mäta med ganska god noggrannhet jämfört med övriga parametrar. Cya är väl också svårmätt och har man skyhögt där så lär ju övriga värden vara meningslösa, hur mycket klor man har i vattnet blir ju betydelselöst om klorblockering har inträtt.
7
« skrivet: augusti 11, 2024, 23:58:10:10 »
Jag har ett minne av att någon här som byggde en kaklad pool täckte den med frigolit på vintern för att undvika frysning. Det kanske är en fungerande lösning? Det lär nog bero väldigt mycket på var i Sverige denna pool finns. I södra Sverige går det nog att med minimal eller rentav ingen värmetillförsel hålla frosten borta med ett rejält frigolitlager - fast var lagrar man all frigoliten under sommarhalvåret ? I norra Sverige tror jag det skulle bli svårt att täcka så effektivt att man håller frostfritt, om inte man täcker väldigt väl och då en bra bit utanför poolen också, eftersom tjäle som går ned utanför det täckta området kan nå poolen sidledes annars.
8
« skrivet: augusti 11, 2024, 14:23:41:41 »
Jag skulle nog inte utesluta mosaik som alternativ. Varför måste poolen tömmas vintertid ? Och även kaklade pooler går att tömma men det får göras långsamt så att vattnet bakom plattorna hinner komma ut. Nu tror jag att risken för att det spricker är mindre med mosaik än med kakel. Dessutom är det lättare att fixa om en liten mosaikbit någonstans skulle råka lossna. Man skall ju vara väl medveten om att kakel, mosaik eller som i ditt fall färg har endast en utseendefunktion - det är inte det som tätar mot vattnet. En korrekt gjuten pool är vattentät i sig själv.
9
« skrivet: augusti 11, 2024, 00:01:30:30 »
Sunt förnuft men rent lagmässigt så om det är en ovanmark ersätter borttagande av stege , både säkerhetsöverdag eller staket
Barn är dock ofta duktiga på att klättra. Om det finns det minsta att ta spjärn mot på poolsidan klarar de att ta sig upp - högre är inte de flesta ovanmarkspooler. Visst finns det runda poolskydd men de flesta är väl inte tänkta som säkerhet utom som skydd mot att få ned skräp i poolen. Det vill ju till att ha fästmöjligheter runt kanten och att dessa i sig själva inte inbjuder till klättring.
10
« skrivet: augusti 01, 2024, 00:59:57:57 »
Menar du Tangit-lim ? Nej det kan du inte lösa upp, det fungerar ungefär som svetsning - det löser upp plasten på ytorna och limmar sedan urstarkt. Försöker du med värme så kommer själva slangen att smälta ungefär samtidigt som limmet. Utbyte eller iskarvning av en ny bit är nog de enda möjligheterna.
|
|
|