|
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Erica
1
« skrivet: Igår kl. 21:18:07 »
Allt hänger på hur mycket "ytskrä# som hamnar i din pool. Det som försämras utan luckan är ju ytvattenreningen. Har man ett läge där det ofta landar löv, insekter eller annat i poolen, ja då bör man fixa luckan. Om inte så är det inte så viktigt. Vi har en inomhuspool och vår lucka gick sönder för några år sedan, men poolen fungerar lika bra ändå. Inomhus har man ju just inte problem med en massa ytskräp normalt.
2
« skrivet: april 24, 2025, 01:08:51:51 »
Om det är en plan gummipackning med diverse hål i så går det ju att tillverka en själv av lagom tjockt gummi. Gummiduk i olika tjocklekar finns ju att köpa. Är packningen inte sönder utan bara lite torr så kan det ju fungera att smörja upp den också.
3
« skrivet: april 13, 2025, 13:20:44:44 »
Tack för svaret, men alkaliniteten är inte problemet. Vi har ju brunnsvatten och gott om diverse mineraler i det. Vi brukar inte mäta alka på poolen, men vi tar emellertid prover på vårt dricksvatten med några års mellanrum. Den sista sådana mätningen gjordes för ca ett halvår sedan och visade på 120 i alkalinitet, vilket ju är ett helt normalt värde och rakt inte lågt.
Vi får väl börja med ett elektrodbyte och se om det fixar det hela. Annars måste det finnas något annat problem i automatiksystemet. Jag ställde ned insprutningspumpen för natriumhypoklorit till lägsta inställbara värde men det hjälpte inte. pH-regleringen verkar fungera korrekt, fast med överskjut i klordosering följer ju att pH stiger och det drar onödigt mycket saltsyra. Men problemet måste ju ligga på Redox-mätningen på något sätt.
4
« skrivet: april 12, 2025, 15:13:03:03 »
Vi har råkat ut för ett nytt fenomen vad det gäller vårt automatiksystem. Det har fungerat jättebra under många år, men nu har det blivit lite problem. Slår vi på automatiken (äldre typ av system) så börjar den pumpa in klor men skjuter långt över önskat värde. Plötsligt har den överklorerat poolen rejält (högre klorvärde än jag kan mäta med tabletter). Sedan så sjunker det ju efter några veckor och kommer till nästan noll till slut. Jag trodde först att mätningen lagt av så att den inte fick klorvärdena, men så är det inte - när det väl var överklorerat så stack nålen på instrumentet högt upp, långt över normalvärdet (det finns bara ett analogt instrument för klor resp. saltsyra, man har ett inställbart börvärde och sedan ser man var man ligger på resp. visarinstrument. Så den mäter tydligen, men på något sätt blir det hela rejält fördröjt och den slutar alltså inte pumpa in i tid - det blir som när man häller ketchup på något, först kommer inget, sen kommer massor.
Jag kan bara se två tänkbara orsaker: 1) störningar i flödet 2) elektroden slut. Beträffande flödet finns ingen flödesreglering på detta system och felet verkade komma ungefär samtidigt som vi bytte en läckande rörkoppling i vattenkretsen. Men jag har kontrollerat att det rinner igenom ordentligt, något stopp är det inte, snarare högre flöde efter bytet. Om elektroden är slut är det inte så konstigt: vi har kört den i 14 år vilket är långt över rekommendationerna. Men om elektroden lagt av så brukar man inte få några värden alls, och det får vi ju trots allt.
Någon som råkar ut för något liknande ?
PS: Jag skrev klorvärde men vi mäter egentligen Redox, det är alltså en Redoxelektrod, inte en för mätning av fritt klor.
5
« skrivet: september 02, 2024, 23:06:37:37 »
Jag har i och för sig sett en konstruktion med tak utan skenor men det var ett rent hembygge och en slags variant på pooltak, högt sådant med normal takhöjd och med bara tre sektioner. Två sektionen var fasta byggnader men som saknade ena gaveln. Mellersta delen vilade ovanpå de två fasta och kunde skjutas in över den ena fasta delen. Den ena fast delen upptogs i huvudsak av pool, den andra var en sällskapsyta, mittdelen täckte den del av poolen som inte gick in i den första fasta delen. På undersidan hade denna några mindre gummihjul. Någon stormsäkring vet jag inte om det fanns, konstruktionen verkade så pass tung att den knappast skulle blåsa iväg. Några mindre stödhjul styrde den rörliga delen så den höll sig på plats när den rullades fram eller bak, med stöd mot de fasta delarna. Originellt men det fungerade. Lite som en kombinerad inom- och utomhus pool.
Beträffande taket som TS såg så skrev han att det var billigt. För att ett tak skall vara billigt måste det vara någon ganska lätt konstruktion, om inte poolen är väldigt liten. Lätt konstruktion och ingen styrning låter ju farligt om den ligger så att vinden kan komma åt ordentligt.
6
« skrivet: augusti 22, 2024, 22:22:26:26 »
Varken epoxifärg eller kakel kan bli annat än ett ytskikt - det är inte det som gör poolen vattentät. En gjuten betongpool skall vara vattentät även utan något ytskikt - även om det skulle se väldigt tråkigt ut. Rätt sorts betong, tillräcklig tjocklek och lagom vibrering fodras. Tänk framför att på att man inte får använda några genomgående formstag av typ bandjärn eller liknande. Det finns speciella formstag för ädamålet - en hylsa med en krage på mitten gjutes in i betongen och bultar dras i hylsans gänggångar - givetvis före gjutning. Sedan finns det två metoder för att få tätt vid skarv mellan botten och väggar - antingen gjuta allt i en operation eller gjuta botten först och gjuta in ett särskilt skarvband som sedan gjuts fast i väggjutningen.
7
« skrivet: augusti 21, 2024, 22:46:41:41 »
Ändras vattenförlusten märkbart om ni jämför de två fallen med stillastående pump/cirkulation och normal drift ? Om det inte blir någon skillnad så ligger i vart fall inte felet på pump eller filtersystem. Kolla annars så det inte rinner vatten till avlopp från filtrets centralventil ! Vi har fått det felet ett par gånger, något skräp har kommit in mellan gummiskivorna så att det inte tätat ordentligt. Då fick vi ett dolt fel, vatten gick ned i avloppsledningen även när vi inte backspolade. Ena gången tappade vi så mycket vatten att poolen blev nästan tom över natten, andra gången sjönk det väl någon decimeter över en natt.
Jag har inte själv felsökt med färg men däremot sett en bekant till oss göra det. Han hade en lång stång som han satt fast en slags liten spruta på som injicerade lite typ karamellfärg i vattnet. Poolen i fråga var en betongpool och han undersökte systematiskt olika punkter på botten. Deras läcka stoppade inte vid en viss höjd varför man misstänkte botten. Man lyckades lokalisera läckan men tyvärr krävdes det tömning för att kunna åtgärda det hela. I ert fall är det ju enklare, om läckaget avstannat vid en viss nivå så vet man ju var man kan börja leta. Men som redan sagts, det gäller den nivån, både inom och utom poolen.
Om ni har avstängningsventilen till skimmer resp. tilloppsmunstycken kan ni ju också testa att stänga dessa. Alternativt finns det pluggar som passar inloppen. Många skimmers har en inbyggd avstängning, på vår är det en liten skiva på en gängad stång, skruvar vi ned denna fullt så stänger vi skimmern. Har man stängt alla yttre anslutningar och läckaget fortsätter så måste ju läckan finnas i själva poolen och på den nivå där det stoppar.
8
« skrivet: augusti 21, 2024, 17:11:04:04 »
Har du resistansmätt över själva motorlindningarna ? Det finns ju ett fel som kan uppstå på enfasmotorer ibland och det är att de av någon anledning blir överhettade, övertemperaturskyddet, som oftast ligger i lindningen någonstans, skall sedan återgå när temperaturen har sjunkit, men ibland gör det inte detta. Då får du ett avbrott och givetvis ingen start. Vi råkade ut för just detta på en fläkt en gång. Det skulle ju kunna vara något liknande med t.ex. kompressormotorn.
9
« skrivet: augusti 19, 2024, 19:27:56:56 »
OM det verkligen är en tryckmätare så kontrollera om det finns mer än en anslutning för vatten till denna. I så fall är det en differentialtrycksvakt som övervakar ett filter i vattenkretsen och larmar om filtret satts igen. Jag har sett en sådan konstruktion när vi bodde i USA tidigare. Är det en sådan så blir ju logiken omvänt. Den skall INTE larma om högt tryck för att det skall fungera eftersom högt tryck innebär ett igensatt filter. Kommer en sådan signal under något initieringsförlopp kommer pumpen inte att starta. Men den konstruktionen jag såg hade då en separat vattenpump för värmekretsen och körde inte på poolens vanliga cirkulationspump. I stället hade de satt ett filter för att skräp inte skulle gå i i värmeväxlaren, filtret övervakades av differentialtrycksvakten.
10
« skrivet: augusti 15, 2024, 10:34:17:17 »
Varken mätinstrument, stickor eller tabletter är ju utvecklade för att mäta i så surt vatten som pH=4 så man får nog tänka efter principen att korrigera pH åtminstone grovt innan man mäter klor/redox etc. pH är ju enklare att mäta med ganska god noggrannhet jämfört med övriga parametrar. Cya är väl också svårmätt och har man skyhögt där så lär ju övriga värden vara meningslösa, hur mycket klor man har i vattnet blir ju betydelselöst om klorblockering har inträtt.
|
|
|