CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Enklaste sätt att montera liner i pool med sluttande botten?  (läst 3812 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nyodlarn

Hej,
nu har vi äntligen rustat vår gamla pool och det är dags att montera ny liner med överlapp. Poolen är 8x4 meter med sluttande botten 1,54/1,27.
Vi har grovjusterat linern och lagt hörnen vid den djupa kortänden i exakt rätt läge. När vi nu fyller vatten i djupa änden ser vi att linern kommer att behöva sträckas något (ca 5 cm) för att hörnen i grunda delen ska hamna rätt. Hur löser vi hörnen i grunda delen på bästa sätt? Räcker det att hänga sidorna i grundänden rätt och sedan vänta på att vattentrycket ska "dra" hörnen rätt -  jag är tveksam på förhand då jag tror att det blir mindre och mindre justeringsmån ju mer vi fyller botten innan hela botten är täckt och fixerad.
Tacksam om någon kan tipsa hur vi bäst gör detta. Tilläggas kan att vi bara  är två personer som gör detta, min fru och jag, utrustade med skruvdragare och monteringsskruvar.

Bästa Poolhälsningar!

Poolgiganten

Utloggad Nyodlarn

SV: Enklaste sätt att montera liner i pool med sluttande botten?
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2008, 09:42:19:19 »
Hej igen,
har idag varit i kontakt med Hempool i Uppsala där jag köpte linern (butiken rekommenderas!) och Torbjörn som svarade berättade hur man gör på enklaste sätt.

1. Lägg linern på plats och grovjustera så att sidorna följer botten någorlunda utan skjuvning.
2. Vid övre hörnen på linern finns vita förstärkningar på utsidan. Dessa ska fästas så att mitten av lappen sitter mitt i hörnbrytpunkterna. Använd gärna 4-tumsspik.
3. Lägg hörnen i grunda delen på rätt plats. Fixera grunddelens hörn med en eller två brädor som har samma bredd som poolen, tyng ner dessa med minst 6-8 trädgårdsplattor, helst fler.
4. Fäst nu linerns överkant runt poolen med 0,5 m mellanrum, använd gärna lång pappspik för att slippa blå tumme. :-) Dubbelvik linern någon centimeter innan du slår i spiken.
5. Nu ska det bara vara att fylla poolen. Djupändens hörn kommer att pressas på plats i och med att duken har 30% sträckmån. Hjälp gärna till att släta ut botten i riktning mot djupdelen och parera eventuella veck på sidorna genom att lossa och återfästa pappspikarna. Veck på botten och sidor kan slätas ut med någon form av mjuk "borste".
6. Allteftersom djupdelen kommer på plats och väggarna ser bra ut fästes övre delen av linern med tätare mellanrum, ca 10 cm.
7. När grundändens brädor och trädgårdsplattor är överfyllda, ca 20-30 cm så är det riskfritt att lyfta bort plattor och brädor.
8. När vattennivån når strax under inlopp/utlopp/lampor/bräddavlopp så skärs dessa öppningar fram och monteras.
9. När poolen är helt fylld kan linern delas i hörnen så att överlappet fästes på respektive långsida/kortsida. Från fabriken kommer ju linern odelad i hörnens överkant.
9. Montera sarg och allt ska vara klart! :-)

Hoppas detta hjälper fler, nu ska jag ut och tömma min djupdel och följa anvisningarna ovan!

Bästa Poolhälsningar!

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Enklaste sätt att montera liner i pool med sluttande botten?
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2008, 10:01:39:39 »
Förefaller vara en kanonbeskrivning av "serviceminded" butik - enkel och logisk!  O0
Hela länken borde flyttas till "Artiklar och läsvärt" som en utmärkt guide för linermontage med sluttande botten - principen är ju använbar även med std.jämn botten.
Lycka till!  <sol>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag