VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lösning på kondens pooltak  (läst 2327 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Assarsson

Lösning på kondens pooltak
« skrivet: april 27, 2021, 07:29:03:03 »
Hej,

Är de någon som vet en bra lösning på kondensen som bildas på pooltaket på insidan? Någon som provat något vax som gör att kondensen rinner ner snabbare(typ som bilvax)?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Lösning på kondens pooltak
« Svar #1 skrivet: april 28, 2021, 22:02:53:53 »
Hej,

Det var en av anledningarna att jag valde ett "fult" tak som kanalplast. Spelar ingen roll det blir alltid kondens. Jag funderar fortfarande över detta.

Är temperaturen högre i vattnet blir det kondens. Vilket inträffar under ett dygn.

Vax skulle kunna funka? Är vattenavstötande. Funderar på mina rutor i min bil som är vattenavvisande.

Sen kan man ju alltid ha en avfuktare som troligen kostar mer än uppvärmningen.

Så jag saknar också en lösning för detta.

Roger

« Senast ändrad: april 28, 2021, 22:54:50:50 av Roger. »

Utloggad TommyC

SV: Lösning på kondens pooltak
« Svar #2 skrivet: april 29, 2021, 06:35:41:41 »
Rain-X fungerar bra på visir till MC-hjälmar och bilrutor. Det blir såklart fortfarande vattendroppar på ytorna men de rinner av fort. Om det fungerar på pooltaket har jag ingen aning om. Du kan ju prova på en sektion först. Hållbarheten är begränsad. Troligen sitter det längre på ett pooltak där det inte utsätts för fartvinden.  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Assarsson

SV: Lösning på kondens pooltak
« Svar #3 skrivet: april 29, 2021, 10:48:45:45 »
Tänker också att ett vax borde fungera, jag ska prova som du säger med en sektion för att se om de blir någon skillnad, återkommer här i tråden med reslutat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lösning på kondens pooltak
« Svar #4 skrivet: april 30, 2021, 07:09:35:35 »
Många av de där vattenavstötande produkterna är baserade på nanoteknik, jag skulle nog fundera två gånger innan jag satte in nanopartiklar på så stora ytor som ett pooltak innebär.
Jag antar att kondensvattnet primärt rinner in i poolen igen?
Ett vanligt traditionellt vax (carnuba t.ex) borde dock vara OK kan jag tycka.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kg21

SV: Lösning på kondens pooltak
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2021, 10:04:02:02 »
Jag har problem med kondens som rinner ner och samlas vid ena hörnet. Dock har jag gjort dropplister längs med långsidan, som minskade kondens-spillet rejält, nu droppar det mesta direkt ner i poolen igen. Vanlig bred transparent tejp bara, syns inte ens om man inte tittar noga.  :D
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan