VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Aktivt syre utan silverion stav som rening ?  (läst 2678 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olbo

Aktivt syre utan silverion stav som rening ?
« skrivet: juli 26, 2012, 16:14:06:06 »
Hej
Hoppas någon kan ge mig råd...
Jag har ett Caldera Spa Geneva (ca 1750 l). Hittills så använder jag silverionstav samt att jag före varje bad lägger jag i 2 tabletter (10g/st) med Bayrol Bayroklar spa (aktivt syre) och sedan en gång i vecka så lägger jag i 1 mått (0,5 dl) Bayrol Chlorifix granulat som chock-klorering
Badet har också ozonrening och jag byter vatten var 3 - 4:e månad. Det fungerar bra för mig. Badar i snitt 2 ggr/vecka.
Nu till min fråga:
Behöver jag verkligen ha Silverion staven ? Den är ganska dyr och jag har hört att man kan klara sig utan den med dom kemikalier jag använder ?
Har någon nått annat förslag på hur jag skall sköta vattnet och vilka fabrikat ovh typer av kemikalier jag bör använda ?
Alkalintet, CH, ph, mm sköts  med dom vanliga kemikalierna.
Mvh
Ola

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Aktivt syre utan silverion stav som rening ?
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2012, 16:35:39:39 »
Du kan köra utan joniseringstaven, men silverjorna gör ozonet och de aktiva syret effektivare så du kan få öka dosen av de produkterna för att få samma resultat. alt klorera mer/oftare

/Jonas

Utloggad olbo

SV: Aktivt syre utan silverion stav som rening ?
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2012, 16:55:15:15 »
Tack för snabbt svar. Hur mycket ungefär tror du jag behöver öka dosen ?
Jag tycker vattnet är lite dimmigt trots att alla värden är bra. Har du några förslag på vad kan jag göra åt det ?
Mvh
Ola

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag