CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tack för alla svar!  (läst 7720 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perra

Tack för alla svar!
« skrivet: november 30, 2005, 16:30:11:11 »
Jag har precis fått stommen klar (folkpool 3,5x6M) med en rund trappa på 3 meter. Har ej återfyllt ännu, väntar på plusgrader och hoppas snön smälter, så man ser vad man gör. Hur gör jag med filter och pump, skall jag sätta det i en kommande friggebod eller gräva ner någon form av låda under ytnivån?

Folkpool har ju en kraftig stomme i tryck trä/stålkonstruktion med tryckta plyfaskivor, är det lönt att lägga någon form av isolering utvändigt?
Under linern läggs en tunnare väggmatta samt 50mm cellplast i botten. Kanske man skall lägga någon form av fuktspärr (som för källarväggar) eller är det bortkastade pengar? Folkpool menar att det då bildas fukt mellan trä och isolering och det är sämre än utan isolering?!
Någon som vet?
/ Perra
« Senast ändrad: februari 06, 2006, 12:31:22:22 av Perra »
Perra

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hur göra med filter/pump/isolering?
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2006, 22:12:22:22 »
Hej Perra.
Såg din fråga först idag, vet inte om det fortfarande är aktuellt.
Jag tycker du ska lägga pump/filter i en friggebod.
Om du har frostfritt i den vintertid så behöver du inte ta in pump/filter, plus att ljudnivån från pump är ganska störande.

Om pumpen inte hamnar under vatten nivån så behöver du koppla på en backventil.

Angående isolering så är mina kunskaper begränsade :) men jag vet andra företag som använder tryckat virke och även säljer cellplast till sina pooler.
Vad jag vet idag så skulle jag personligen isolera, vi gjorde tyvärr inte det! :(

Lycka till och berätta gärna hur det går!

« Senast ändrad: februari 02, 2006, 22:45:55:55 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Hur göra med filter/pump/isolering?
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2006, 06:07:14:14 »
Hej Perra,

Välkommen till forumet.

Jag skulle definitivt isolera. Ganska omgående när du har badat första gången i poolen börjar jakten på värdefulla grader celsius i vattnet. Den största temperaturförlusten sker annars i samband med avdunstning nattetid. Så mycket isolering som möjligt i kombination med ett täcke nattetid ökar badkomforten rejält. Lyssna med folkpool angående vilken typ av isolering de rekommenderar.

Angående fuktisolering så skulle jag lyssna på gänget från folkpool. De ger ju dessutom, som du själv skriver i ditt första inlägg,  femton års garanti.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Poolnicke

SV: Hur göra med filter/pump/isolering?
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2006, 06:10:27:27 »
Glömde fråga. Har du några bilder på bygget?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur göra med filter/pump/isolering?
« Svar #4 skrivet: februari 03, 2006, 08:10:03:03 »
Hej !
När det gäller isolering av utsidan av poolen, använd Pordrän eller isodrän.
Används för isolering av husgrunder där man önskar en dränerande funktion utan fuktproblem.
Fungerar alldeles utmärkt.
M v h   Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Hur göra med filter/pump/isolering?
« Svar #5 skrivet: februari 03, 2006, 17:58:47:47 »
Jag tror att poolstommen(i trä) blir mer utsatt om man använder den typ av isoleringsmatta som används till husgrunder,av den anledningen att det kommer ner luft.
Men som sagt rådgör med tillverkaren av poolstommen,så att det inte blir tjafs om nån ev.garanti.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Hur göra med filter/pump/isolering?
« Svar #6 skrivet: februari 03, 2006, 18:39:15:15 »
Jag tror att poolstommen(i trä) blir mer utsatt om man använder den typ av isoleringsmatta som används till husgrunder,av den anledningen att det kommer ner luft.
Men som sagt rådgör med tillverkaren av poolstommen,så att det inte blir tjafs om nån ev.garanti.
Använder man som Janne G sa: Isodrän/Pordrän eller likvärdig produkt kan du inte få ner luft till stommen, om du däremot använder en gummiduk, typ Platon så kan den i vissa fall ventilera, men Platonalternativet finns ju inte eftersom den inte isolerar!

Sen vad det gäller garantin från Folkpool så tror jag den är förbrukad oavsett vad du isolerar med då Folkpool menar att detta inte skall göras! Så var det för en kompis till mig med Folkpool!

Han isolerade i alla fall så tiden får väl utvisa, han är inne på 7-8 sommaren!

Utan att överta garantin från din leverantör så skulle jag, för komfortens skull, rekomendera att isolera!


Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Perra

SV: Hur göra med filter/pump/isolering?
« Svar #7 skrivet: februari 06, 2006, 12:30:29:29 »
Tack ni som svarat på mina funderingar om filter/pump samt isolering av stommen. Jag har nu sedan sist isolerat hela poolstommen med 10cm Isodrän med en utanpåliggande geoduk, samt återfyllt. Resten får anstå till varmare tider framöver.
Appropå varmare tider, kom från Thailand nu i fredags och hade 34 grader varmt och kom hem till minus 15. Klart "okul"!
Kunde inte låta bli att studera hotellpoolerna lite mer ingående, de flesta är ju kaklade, och man lär inte ha några större problem med tjäle och annat elände där. Tyckte dock att många pooler var lite misskötta. Angående min egen pool, så skall jag försöka lägga in bilder framöver, jag har redan nu plåtat en hel del på grävning och stommontering, men vill även delge er när vi ser slutet av projektet. zzzzzomnar om så länge!
/ Perra
Perra

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag