CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alger i poolen  (läst 2593 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hjalle

Alger i poolen
« skrivet: juli 21, 2011, 10:40:15:15 »
Hej,
Har väl samma problem som de flesta har verkar det som, har också fått massa alger i poolen efter dessa regniga dagar.
Har chockklorerat två gånger och håller ständigt koll på PH-värdet som vill gå lite upp och lite ner ibland men ändå ligger mellan 7.0-7.6 vilket är okej tror jag?
Men vattnet är fortfarande grönt.. visserligen ser det bättre ut än innan men så fort man försöker dammsuga lite så blir det nästan lika grönt igen?
Funderar på att köpa en sandfilterpump istället då jag inte får tag i såna filter som passar min pump längre. Kanske det kan hjälpa mig endel? Hur ofta kan jag chockklorera utan att nått tar skada av allt klor? Läste sen något om att man ska backspola?
hur går det till? vad är det bra för?

Tacksam för svar.
Mvh Caroline

Poolgiganten

Utloggad gluecifer

SV: Alger i poolen
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2011, 10:51:35:35 »
Jag bytte från vanlig pappfilterpump och köpte en sandfilterpump på Toys r us för 699 spänn, nedsatt REJÄLT från 1800. Men finns nog för 12-1400 på rusta.
Skönt att slippa byta filter och jag upplever MKT bättre flöde och renare vatten.   Alger har jag inga men om det beror på pumpen vet jag inte.
Jag slår i drygt en halv deciliter chockklor i veckan, alltså mellan tummen och pekfingret.Har en pool med stålrör på 366cm i diam.

Backspola är när man kör sandfilterpumpen "baklänges" så all skit som samlats åker ut.

Utloggad Hjalle

SV: Alger i poolen
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2011, 10:58:11:11 »
Okej, Jo jag hittade en på rusta som jag tänkte köpa  :)
får vi se om den kan hjälpa mig, min pump stannar dessutom hela tiden så man måste
gå ner och lufta filtret flera ggr per dag, ska bli skönt att slippa det med...  :)
Får väl chockklorera igen efter att jag köpt pumpen.
Hur ofta ska man backspola sen då? eller det kanske står med i papperna man får med?

Utloggad gluecifer

SV: Alger i poolen
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2011, 12:16:14:14 »
Det sitter en tryckmätare på min pump som visar aktuellt tryck, och om det börjar öka så är det pga. trögare flöde = smuts.
Jag gjorde en markering med penna på mätaren där den var när jag startat upp och den gått en stund. Det här var några veckor sedan och den har inte ökat sen dess.
Men det står i instruktionerna annars vilka intervall som är lämpliga.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag