CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backspolar, hur ofta vid alger  (läst 1649 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emeliekarlsson

Backspolar, hur ofta vid alger
« skrivet: juni 18, 2019, 18:17:16:16 »
Som bekant kämpar jag fortfarande med snorgeönt vatten men det går åt rätt håll iaf.
Jag har alltså kopiösa mängder alger i vattnet som aka rensas upp (sandfilter)
Jag har backspolar ca varannan timma idag och det är i princip svart vatten som kommer ut.. Men vad är eg bäst, att backspolar ofta som jag gjort idag, eller fastnar de mindre partiklarna bättre av att silas genom skitig sand, dvs kanske backspola en gång per dygn?
Vattnet som kommer ut i poolen igen är fortfarande grönt, men flera nyanser ljusare som ni ser på bild. (orenat vatten i lilla nyttan o i den stora är vatten som spolas tillbaka i poolen

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Backspolar, hur ofta vid alger
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2019, 20:17:43:43 »
Jag skulle backspola när du ser att trycket gått ner. Inte hela tiden.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Backspolar, hur ofta vid alger
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2019, 23:08:26:26 »
Upp menar du väl?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Backspolar, hur ofta vid alger
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2019, 23:36:42:42 »
haha, ja det beror ju på var man mäter förstås, så det var lite otydligt. Jag har ju inte haft en manometer på flera år så jag känner med handen vid inloppet i poolen.... Men på filtret verkar UPP mer rätt!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Emeliekarlsson

SV: Backspolar, hur ofta vid alger
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2019, 06:35:33:33 »
haha, ja det beror ju på var man mäter förstås, så det var lite otydligt. Jag har ju inte haft en manometer på flera år så jag känner med handen vid inloppet i poolen.... Men på filtret verkar UPP mer rätt!
Förstod hur du menade😜
Men alltså jag blir tokig... Cya är fortfarande liiite riskabelt högt enligt sticktest, håller på att byta vatten från o till men de hjälper knappt. Det som är positivt är att jag köpt klor utan cya nu och klorvärdet håller sig på 10 i 2 dygn innan det börjar gå sakta neråt. Chockar då på nytt.
Men lik förbenat tycker jag poolen är lika grön som för en vecka sen.. Det blir liksom inte rent. Har flockar med nitors flocksticks också...
Va gör jag för fel?? Kloret fungerar väl som det ska så länge det visar 10 på stickorna? Vattnet luktar inte klor, ph, alkanitet är också perfekt. Vad felar? Bytt ut 1/3 av vattnet tre ggr nu. (tömt 1/3,fyllt på nytt, tömt igen... Kan ej tömma hela poolen på en gång)

Utloggad 62ragtop

SV: Backspolar, hur ofta vid alger
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2019, 09:23:30:30 »
Återigen, med risk för att jag sparkar in en öppen dörr... Kör du pumpen dygnet runt? Står ditt filter i "filtreringsläge"? Är svaret ja på dessa frågor, då har jag inget mer tips än att ha ytterligare liiite tålamod.

Skulle svaret vara nej, mmm, se då till att du kör pump och filtrering "24/7". Har du haft 10ppm klorhalt i 48hrs då kan jag nästan garantera att dina alger är döda, men då är det mekanisk rening som skall till mha ditt filter.

Det var ju en annan skribent här för ett par veckor sedan som också hade "hulken-grönt-vatten", och det tog bortåt en vecka innan det var kristallklart igen.

Det är lätt att man blir lite stressad (förståeligt!), och så pyttsar man i kilovis med klor, ph-up, ph-down, stabalizers och kryddar det med lite flockningsmedel. Kollar vattnet var och varannan timme.

Kör pump, filter, ha poolen täckt (för att undvika pollen, regn, och annat bös) dygnet runt.

Utloggad Emeliekarlsson

SV: Backspolar, hur ofta vid alger
« Svar #6 skrivet: juni 22, 2019, 19:10:20:20 »
Återigen, med risk för att jag sparkar in en öppen dörr... Kör du pumpen dygnet runt? Står ditt filter i "filtreringsläge"? Är svaret ja på dessa frågor, då har jag inget mer tips än att ha ytterligare liiite tålamod.

Skulle svaret vara nej, mmm, se då till att du kör pump och filtrering "24/7". Har du haft 10ppm klorhalt i 48hrs då kan jag nästan garantera att dina alger är döda, men då är det mekanisk rening som skall till mha ditt filter.

Det var ju en annan skribent här för ett par veckor sedan som också hade "hulken-grönt-vatten", och det tog bortåt en vecka innan det var kristallklart igen.

Det är lätt att man blir lite stressad (förståeligt!), och så pyttsar man i kilovis med klor, ph-up, ph-down, stabalizers och kryddar det med lite flockningsmedel. Kollar vattnet var och varannan timme.

Kör pump, filter, ha poolen täckt (för att undvika pollen, regn, och annat bös) dygnet runt.

Jag lämnade in ett vattenprov på pool firma. Fått tömma då cya fortfarande var skyhögt enligt deras mätare så det fanns inget annat o göra.
Japp körde 24/7,filter

Utloggad MathiasS

SV: Backspolar, hur ofta vid alger
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2019, 19:25:10:10 »
Bra då vet du vad som ska göras!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag