CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Det gröna vattnet?  (läst 1267 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Great

Det gröna vattnet?
« skrivet: juni 17, 2019, 09:27:17:17 »
Hej, skrev i tidigare tråd här om högt cya värde.

Har nu bytt 2/3 delar av vattnet, så värdena är bra, men vartnet blev ju grönfärgat när jag slog i det gamla. Jag tycker ju då att det ska sandfiltret kunna ta bort, det bör ju vara gamla algrester typ. Har nu kört sandfiltret 1 vecka, lika grönt.

Försöker hålla ett klorvärde på mellan 5-10 och ph på runt 7-7.2

Cyavärdet ligger på ca 30.

Monterade bort sandfiltret o skulle byta sand. Då följde mittröret med 6vägsventilen upp.
Tog ur allt och limmade om den i bottendysorna.

Så nu ska ju allt funka, kan man kolla funktionen på sandfiltret så man vett att det verkligen går igenom sanden, det är bra tryck i tilloppet på poolen.

Vad mer kan jag kolla, eller ska jag behöva byta allt vatten igen?

Poolgiganten

Utloggad Cybertron

SV: Det gröna vattnet?
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2019, 22:35:26:26 »
jag antar att du har backspolat ? med grönt vatten måste man backspola ofta! (och fylla med nytt fräsch vatten efteråt)

Utloggad Great

SV: Det gröna vattnet?
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2019, 08:12:46:46 »
jag antar att du har backspolat ? med grönt vatten måste man backspola ofta! (och fylla med nytt fräsch vatten efteråt)

Har nog hittat felet nu, skulle byta sand i filtret, och när jag tog av 6vägs-ventilen så följde mittröret med upp, hade släppt i botten där dysorna sitter, det satt så långt upp i ventilen så den knappt gick o få ur, samt att kanske bara halva filtret var sand i, ska ju vara 3/4 enligt manualen.


Så jag limmade om mittröret o fyllde med ny sand 3/4.

Så efter 2 dagar nu så ser det klart bättre ut, bottensög igår kväll och räknar/hoppas att ikväll när jag kommer hem så ska de va närapå badbart.

Utloggad Erica

SV: Det gröna vattnet?
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2019, 20:45:50:50 »
Jo med det felet i filtret så hade du ju i princip ingen filtrering alls. Självklart går det inte att hålla vattnet rent då. Om man har en manometer på filtret och den fungerar korrekt så bör ett sådant fel synas på att trycket blir mycket lägre än normalt.

Utloggad Great

SV: Det gröna vattnet?
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2019, 23:34:16:16 »
Jo med det felet i filtret så hade du ju i princip ingen filtrering alls. Självklart går det inte att hålla vattnet rent då. Om man har en manometer på filtret och den fungerar korrekt så bör ett sådant fel synas på att trycket blir mycket lägre än normalt.

Ja, nu i efterhand så kan ja konstatera att trycket ligger ca 2 psi högre än förr efter backspolning

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag