Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: haveri på pumpen  (läst 2085 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
haveri på pumpen
« skrivet: december 11, 2020, 12:21:22:22 »
det räcker inte med att belysningen krånglade, nu brann lindingen på pumpen en Victoria 65563 köpt 2017 igengkörd 2018 den höll inte länge. Innan hade min Farfar köpt en pahlen 01 55kw 3fas den gick klockrent från 1971-2015 skulle ju klart behållt den.
priset för ny elmotor med några packningar kostar 6000kr det var mer en vad jag jag för Victorian varför skall reservdelar vara så dyrt?????

ha en go helg

//Kim

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: haveri på pumpen
« Svar #1 skrivet: december 11, 2020, 13:00:20:20 »
Tråkigt ! Men det verkar ju väldigt misstänkt att motorn bränt samtidigt som säkringarna går i er belysning. Det handlar möjligen inte om att att ni helt enkelt har för hög spänning ? Även för låg spänning kan f.ö. få motorer att brinna. Har ni haft några andra elproblem i huset ? Apparater som går sönder oförklarligt eller liknande ? Ett tänkbart sådant problem vore om det finns något avbrott i neutral- (nolledar) kretsen. Överledning mellan faserna kan då göra att en fas relativt neutralledaren kommer att anta vilken spänning som helst mellan noll och runt 400 V. Sedan finns det mera långsökta tänkbara orsaker till stora spänningsvariationer ute i distributionsnäten, men då brukar oftast flera abonnenter drabbas och det hela komma till elnätföretagets kännedom. Åska kan givetvis också skada elapparater, men är ju sällsynt vid denna årstiden.

Ja det var nog ett misstag att byta ut Pahlenspumpen. Vi har en sådan, den har gått klockrent i alla år, allt vi behövt serva på den har varit lagerbyte och byta axeltätningen. Sedan är det ju så att en trefasmotor generellt är mera driftsäker än en enfasmotor. Den svaga länken i en enfasmotor är ofta kondensatorn, blir den dålig så kan det få motorn att bränna,  Dessutom har enfasmotorer mycket lägre startmoment än trefasmotorer, risken finns därför att om pumpen kärvar lite så startar den inte om det är en enfasmotor, i så fall kommer den att överhettas efter en stund.

Priset på motorn låter väldigt högt. Om det är en vanlig standardmotor så skall du kunna hitta en betydligt billigare om du letar på nätet. De flesta pumptillverkare använder standardmotorer, men visst finns det de som har egna specialvarianter som avviker från standard. Det du måste kontrollera är ju effekt, varvtal, flänsstorlek och axeltapp i första hand. Om motorn du hittar skulle vara trefas och du nu kör enfas måste ju elkretsen ändras något, bl.a. skall ett avpassat motorskydd användas, plus att man givetvis måste ha trefas matning, men det finns väl redan framdraget om ni haft en trefaspump tidigare. Rena reservdelar är ju tyvärr i alla sammanhang ganska dyra, hittar du en standardmotor så blir det klart billigare.

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: haveri på pumpen
« Svar #2 skrivet: december 13, 2020, 10:05:39:39 »
hej

Pumpen är en trefas, upptäckte problemet när jag skulle tända badrumslampan på morgonen då förstod jag att en huvudsäkring gått. Bytte snabbt den kollande äve så att värmepumpen startat om men där hade motorskyddet löst fixade det, vände mig om och tyckte poolpumpen var väl tyst kände även en svag bränd lukt av plast/el då såg jag att fläkten smält av och vid närmare koll så såg jag att det var  mer trodde först att ett lager skurit men inte det  det var lindningen som brunnit. Vet inte varför motorskyddet inte löst ut här men säkringarna hade löst ut.
//Kim

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: haveri på pumpen
« Svar #3 skrivet: december 14, 2020, 12:43:12:12 »
problemet med att hitta en ny motor är att den ena gaveln är specialgjord för att passa pumpen vilket gör att jag kan inte köpa bara en ny elmotor.

Utloggad Erica

SV: haveri på pumpen
« Svar #4 skrivet: december 15, 2020, 08:35:31:31 »
Tyvärr är det nog så att motorskyddet antingen är defekt eller felinställt. Motorskydd brukar ge ett ganska gott skydd mot sådana här haverier och skyddet löser normalt långt innan säkringarna går. Så när ni nu tvingas byta pump så måste ni kontrollera motorskyddet, både att det inte är trasigt och att det stätts in rätt. Skyddet bör ställas så lågt som möjligt utan att motorn stannar vid normal drift.

Gaveln på motorn är ju alltid någon form av flänssköld och flertalet fabrikanter brukar väl hålla sig till de standardiserade flänsarna. Om just den här tillverkaren har valt en specialvariant så är det ju trist, då går det inte att sätta dit en vanlig standardmotor. Man kan ju då misstänkta att man valt den varianten just för att få sälja hela nya pumpar.  Det finns annars huvudsakligen två varianter av fläns: en större där bultarna som håller motorn är frigående och en mindre där bultarna är gängade in i motorn. Den första varianten är klart vanligast. Jag hjälpte för några år sedan en bekant att byta motor på sin poolpump, men den gången var det en vanlig standardflänsmotor som passade. Alla poolpumpar för privata pooler är 2-poliga, dvs. varvtalet är ca 2850-2900 rpm, om inte man köpt en varvtalsreglerad pump förstås.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: haveri på pumpen
« Svar #5 skrivet: december 15, 2020, 08:58:03:03 »
Hej sök på nätet efter företag som renoverar motorer. De kan ev. linda om motorn. Det brukar kost några tkr, hade en kund som lindade om en äldre Pahlén,
Tror det kostade ca 4tkr.



problemet med att hitta en ny motor är att den ena gaveln är specialgjord för att passa pumpen vilket gör att jag kan inte köpa bara en ny elmotor.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: haveri på pumpen
« Svar #6 skrivet: december 15, 2020, 14:06:07:07 »
tack men går i tankarna om att återgå till Pahlens pump istället, den jag hade innan blev för liten när jag byggde om poolen därav bytet.

Utloggad KimF

  • Pool bygge
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 54
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: haveri på pumpen
« Svar #7 skrivet: december 30, 2020, 17:48:30:30 »
Nu är den bytt till en riktig pump :D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan