Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uttänjd liner?  (läst 2420 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JennyB

  • Gäst
JennyB
Uttänjd liner?
« skrivet: maj 03, 2020, 16:38:25:25 »
Vår liner har tänjts ut så att det bildats som en luftbubbla över vattennivån samt veck i poolen. Leverantören säger att det är p g a för lågt PH-värde. Poolen är ca 3år. Någon som hört något liknande?

Blir lite fundersam då leverantören samtidigt ger oss 50% på en ny liner om vi vill.

Tacksam om någon vet nått om detta!

Poolgiganten

Utloggad Mikaland

SV: Uttänjd liner?
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2020, 21:07:05:05 »
Det stämmer att linern kan töjas ut, har inträffat hos mig men först efter 6-7 och mest på den sidan där barnen klättra upp och sprattlar med fötterna.

4x8 Miami pool

Nordic Comfort XL Spa

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uttänjd liner?
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2020, 08:32:14:14 »
Blev likadant hos oss, mest där barnen hängde och klättrade med fötterna mot väggen.
Att den lyfts upp så det bildas en luftbubbla tror jag beror på att ni sänker nivån, sen blir det is i poolen, snö som kommer ovanpå isen smälter sedan och rinner ned under isen varpå isen flyter upp och drar linern med sig uppåt.
Jag har i ett antal år lyckats tryka bort bubblan ovanför vattenlinjen med händerna, ett riktigt slitgöra som tar tid, men det går.
Vecken under vattenytan levde vi med, men det är ju inte kul.

Jag misstänker att en av anledningarna kan vara om man satt en "mjuk matta" på poolväggen, den gör att linern "kavlas" nedåt när ungarna trampar med fötterna medan de hänger på poolsargen, utan den mjuka mattan bekom linern så skulle inte linern kunna töjas ut på samma sätt, och jag tror att den då skulle hålla sig bättre.

När vi bytte liner så satte vi ingen mjuk matta på poolväggen, och nu har vi itne haft samma problem.
Med detta sagt så satte vi ju dessutom en dubbelt så tjock, armerad, platssvetsad liner, så det kanske är svårt att säga om det beror på linertjockleken, eller på att vi inte satte någon mjuk matta på väggen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Uttänjd liner?
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2020, 09:51:49:49 »
Jag är övertygad om att det beror på den armerade tjockare linern.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uttänjd liner?
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2020, 15:47:42:42 »
Kan så vara, men med en mjuk matta bakom tror jag ändå itne att det hade varit omöjligt att få den typen av deformation.
Jag avråder från mjuk matta på poolväggen, även om det kan kännas lite lyxigt, bättre då att arbeta med underlaget så det är slätt och snyggt i sig.
Tror linern sitter betydligt bättre mot en hård yta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Uttänjd liner?
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2020, 18:21:58:58 »
Hej alla,
Jag tror alla har rätt.

Lustigt är att jag ställde en fråga till en av våra leverantörer om varför man har rekommendationer om kalkhalt (kalciumjoner) i en liner. Sa att jag har full förståelse att låg kalkhalt i vattnet i en kaklad pool kan påverka söndervittring av kakelfogar som består av kalk.

Fick ett svar som jag inte förväntat mig. Ursprungligen hade liner kadmium och bly i materialet. Som alla vet blev det förbjudet och ersattes med en jon med liknande egenskaper, kalcium.

Vilket betyder att materialet kan läcka ut kalcium till vattnet.  Det är alltid så att högre koncentration (materialet) drivs mot lägre koncentration (vattnet). Är koncentrationen högre i vattnet kommer materialet inte läcka kalcium.

Troligen kan det vara så att när kalciumet går ut i vattnet kommer vattnet in i linern och den sväller.
Rörelser hjälper till att tänja materialet som inte är lika elastiskt längre.

Skulle vara intressant om någon som använder kalciumhypoklorit har samma erfarenhet (liner som sväller)? Då är kalkhalten naturligt högre i vattnet. Eller någon som justerar kalkhalten i sin liner.

Om det är skillnad har vi svaret på frågan?
Roger

JennyB

  • Gäst
JennyB
SV: Uttänjd liner?
« Svar #6 skrivet: maj 05, 2020, 19:27:36:36 »
Tack för svar! Men tror ni PH- värdet har något med det att göra eller är det mer mekaniskt liksom - isen och barn som klänger?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Uttänjd liner?
« Svar #7 skrivet: maj 05, 2020, 20:50:59:59 »
Är otydlig som vanligt i mina inlägg.
Ett förtydligande utifrån resonemanget kalcium (kalkhalt) i vatten och liner.

Om kalciumet försvinner från materialet (linern) minskar materialets elastisitet.

Vilket gör att den inte återtar sin form vid utvidgning.

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Uttänjd liner?
« Svar #8 skrivet: maj 06, 2020, 07:41:45:45 »
Bör man tillsätta kalcium i sin pool mot bakgrund av detta?
Till vilken nivå i så fall?

I mitt spabad skall det tillsättas, men till pooler har man aldrig hört det resonemanget.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Uttänjd liner?
« Svar #9 skrivet: maj 06, 2020, 08:55:33:33 »
Hej Rickard,

Vissa leverantörer brukar skriva att låg kalkhalt kan skada materialet. Har själv ifrågasatt detta angående linerpooler. Men utifrån denna tråd kan detta vara en del av förklaringen?

Kan varken bekräfta eller förkasta resonemanget som verkar troligt. Vidare inte heller vilken kalkhalt som bör hållas. Troligen lägre än rekommendationer för kalknivån.

Min förhoppning var att någon på forumet har använt kalciumhypoklorit eller tillsatt kalk till sin pool. Har dessa samma problem med linern så kan man förkasta resonemanget.
Roger



Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Uttänjd liner?
« Svar #10 skrivet: maj 11, 2020, 22:38:54:54 »
Hej,
Enligt Amerikansk standard pratas det om kalkhalt och plasthaltiga material. Typ liner.
Direkt översättning är att låg kalkhalt kan etsa på materialet.

Hade själv gett en annan förklaring till detta.

Vilket betyder att kalkhalten kan vara av betydelse för trådens problem?
Tyvärr hänger värdena för kalk, kalciumjoner, pH och alkalinitet ihop.

Så kolla med era leverantörer utifrån detta.
Roger



« Senast ändrad: maj 12, 2020, 08:19:46:46 av Roger. »

Utloggad Liemannen

SV: Uttänjd liner?
« Svar #11 skrivet: maj 20, 2020, 16:37:32:32 »
Min har varit utan veck i tio år. Förra året hade vi lågt PH-värde i början, och japp, vi fick ett veck i linern. Ungefär mitt i poolen, på botten, hela poolens längd.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Uttänjd liner?
« Svar #12 skrivet: maj 20, 2020, 17:33:43:43 »
Min har varit utan veck i tio år. Förra året hade vi lågt PH-värde i början, och japp, vi fick ett veck i linern. Ungefär mitt i poolen, på botten, hela poolens längd.

Hej,
För sakens skull är det intressant om vilket klor du använder?
Lägre pH ökar lösligheten för kalciumföreningar. Vilket kan driva ut dessa i vattnet.
pH brukar minska med djupet. Så detta kanske stämmer?
Roger

Ps.
Synd på ditt veck i poolen.
« Senast ändrad: maj 20, 2020, 18:05:46:46 av Roger. »

Utloggad Liemannen

SV: Uttänjd liner?
« Svar #13 skrivet: maj 20, 2020, 18:12:45:45 »
Tyvärr ingen aning om kloret. Köper en hink med puckar då och då, olika ställen varje gång.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Uttänjd liner?
« Svar #14 skrivet: maj 20, 2020, 18:14:38:38 »
Tyvärr ingen aning om kloret. Köper en hink med puckar då och då, olika ställen varje gång.

Vilket betyder att du använder CYA-baserat klor som sänker pH.
Det som är lite surt med CYA-baserat klor är om vattnet är rent så sänks pH mer än om det är skitigt.Diklor sänker inte pH lika fort men höjer CYA 50% fortare.
Roger
« Senast ändrad: maj 20, 2020, 18:55:58:58 av Roger. »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan