VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool i fd. växthus  (läst 42685 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #30 skrivet: november 29, 2006, 16:35:36:36 »
Har uppdaterat bildsidan (länken härunder om någon undrar)med bild på solfångarstyrningen som jag köpte från bestbuypoolsupply i California. Har även det färdiga maskinrummet med.
Hade lite problem med deras idiotiska tum.
Jag blev varnad av någon , har glömt vem, men det var någon på forumet.
Han hade fått svarva ner ändarna på ventilen för att den skulle passa till svenska tum.
Jag gjorde så istället att jag köpte en limmuff i lite större dimension än den som fanns på ventilen. Hade sen en lokal firma att svarva ner limmuffarna, vilket troligtvis är enklare än att svarva ner ventilen.
Nu har jag limmat dit dom med Tangit och imorron skall jag börja montera allt i mitt nya maskinrum.
Återkommer med mera bilder när jag har monterat färdigt.
Ello ;D
« Senast ändrad: november 29, 2006, 16:46:15:15 av Ello »
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Poolgiganten

Utloggad Anläggaren

  • Mäster
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmoe
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Stonelayer
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #31 skrivet: december 02, 2006, 13:20:26:26 »
Vad har du i botten, mellan pool och mark?

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #32 skrivet: december 02, 2006, 15:57:57:57 »
Eftersom jag bara har sand så har jag ingen dränering . Att det fungerar såg jag när jag fick en läcka så poolen tömdes.
Allt vattnet försvann rakt ner utan att synas.
Jag har lagt 50 mm isolering på marken och sedan kommer Poolskyddsduk och sen liner.
Detta skall räcka enligt tillverkaren.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #33 skrivet: december 05, 2006, 18:46:36:36 »
Hej!
Tittade på dina bilder av bygget, ser bra ut!
Det är dock en sak som förbryllar mig, hur ser flödesschemat för elpatron + solfångare ut? jag får liksom inte ihop det, man brukar ju sätta elpatron i serie efter solfångarna!

Materialvalet, stämmer det med de kemikalier du tänker använda?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #34 skrivet: december 05, 2006, 19:34:22:22 »
Flödesschemat ser ut som du säger.
Antingen skickar motorventilen vattnet ut genom solfångaren och vidare till elpatronen eller så går det via en by-pass med två back-ventiler direkt till elpatronen. 
Vilken väg det skall ta det bestäms av temperaturen i solfångarna. Min solfångar kontroll panel bestämmer det efter att jag har satt bör-värdena.
Den kan också känna av om det föreligger risk för frost i solfångarna och skicka upp tempererat vatten till dom så länge det behövs.
Det finns också natt-kylningsfunktion ( men det kanske inte blir aktuellt här) som kan kyla ner tempen i poolen på natten om den har blivit för hög under dagen.
Annars är det precis som du tror att elpatronen ligger i serie med solfångarna.
Angående materialvalet så tänker jag försöka köra med detta och plocka ner elpatronen som är av galvat 2" rör efter första säsongen.
Då får jag se hur förslitningen har blivit.
Ser det bra ut så fortsätter jag på samma sätt. Men är det alltför mycket slitage i röret så får jag byta ut det mot plast eller rostfritt.
Jag tänker använda en helt vanlig klorinator med klorpuckar så det är inga konstigheter där.
Ello O0
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #35 skrivet: januari 15, 2007, 17:12:12:12 »
Nu börjar poolområdet i växthuset att likna något som kan vara ett poolhus. Har åtrfyllt med mager betong på ena sidan. Den andra väntar jag med tills det blir hyggligt väder. Har också börjat lite med inredningen i ena hörnan. Men det är så tråkigt att jobba där när vädret är som det är just nu.
Men det finns lite nya bilder som kommer in allt eftersom det fortskrider.
Kolla på länken här nedan.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad nippon

SV: Pool i fd. växthus
« Svar #36 skrivet: februari 11, 2007, 22:27:20:20 »
Galvade rör i en poolanläggning är inte att rekommendera, det kommer att bli problem.
Tror att det går att räkna hem en värmepump på några år med dagens elpriser men tror nog i så fall att du ska satsa på en luft/vatten-typ.

I övrigt ser ditt poolbygge verkligen trevligt ut!

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #37 skrivet: mars 23, 2007, 16:40:06:06 »
Hej igen alla poolvänner. <sol>
Nu börjar solen värma upp våra pooler och snart är det baddags.
Har själv redan 10 grader i poolen utan uppvärmning.
Har bestämt hur min poolsarg skall se ut.
Jag kommer att lägga två rader med byasten som följer poolens form. Jag lägger dem i jordfuktig murbruk för att jag skall få ett fast underlag.
Jag lägger stenen c:a 5-6 mm över poolsargen för att inte belasta den.
Sedan fogar jag med tunnbruksputs ungefär som när man fogar kakel.
När det har brunnit färdigt och är torrt så lägger jag 45x170 vändlimmad linoljeimpregnerad fur. Dessa sågas i 6.2 graders vinkel och då går det åt 20x2 st bitar som är c:a 40 cm på den längsta sidan.
Dessa borras och även underliggande sten borras och pluggas.
Därefter skruvar jag med trallskruv genom sargen och fäster den i stenen.
Jag kommer också att skuva ihop varje ända på yttersidan med intilliggande sargbit.
Titta på länken till mitt webalbum så förstår ni vad jag menar.
Som vanligt vill jag ha synpunkter och respons.... ja ni förstår vad jag menar.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #38 skrivet: april 10, 2007, 12:12:32:32 »
Har nästan avslutat plattläggningen inomhus nu.
Kommer att göra om hela väggpartiet ut mot grönområdet så att jag får ett skjutdörrsparti som jag kan öppna på sommaren.
Pratade med Willab där jag köpt växthuset och dom tyckte det lät spännande med den lösningen.
Dom lovade att ta fram ett förslag till skjutdörrsparti där jag kan använda befintliga glas. Detta är ju lite av poängen med det hela då dessa är tvåglas isolerrutor med bra värmevärde.
Återkommer med mera info så snart jag har någon.
Ello
PS. Jag har 12 grader i poolen redan utan någon uppvärmning.
Enbart solstrålar då jag inte har byggt klart solfångarna ännu. DS <sol>
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Pool i fd. växthus
« Svar #39 skrivet: april 19, 2007, 16:50:31:31 »
Hej igen.
Nu är det snart baddags. Jag har 15 grader i poolen nu utan någon annan uppvämning än solinstrålningen.
Det är ju samma temp som vi brukar ha i havet på somrarna!
Men solfångarna ligger på taket nu och bara väntar på bättre väder så att jag kan bygga in dom.

Ve och fasa!!!
Solfångarna ligger inte påå taket längre utan har drösat ner på marken, måste vara vinden, tyckte väl jag hörde något för en stund sen.
---
 Gick lätt att få tillbaka dom på taket igen, det var bara ena änden som hade rasat. Men dom är 6 m långa så vinden får bra tag i dom.
Nu har jag förankrat dom bättre så nu skall dom väl ligga kvar i ovädret, brrrr!!
Ska ta lite bilder på dessa också när det blir väder ute.

Har skippat den gamla planen att skruva fast sargen i stenen.
När jag borrade två stycken på prov ....så vibrerade stenen loss och då var det ju inte så roligt längre.
Har nu gjort ett nytt prov med PL 400 och det verkar sitta som berget.
Tvättade av stenen och plattan  med T-röd och la sedan ett par strängar med lim och efter två dygn går det inte att dra isär dom.
Så dettta kommer att bli den nya planen för fastsättningen.
Svårt att hitta ett lim som fäster på en oljeimpregnerad träyta mot en betongyta.
Men.... PL 400 verkar hålla vad det lovar så imorron kommer sargen på plats.
Återkommer med fler bilder då.
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag