CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: CYANURIC ACID Intex saltsystem  (läst 1095 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wipaso

CYANURIC ACID Intex saltsystem
« skrivet: juni 04, 2020, 11:11:25:25 »
Hej i manualen till min Intex saltsystem står det att jag ska lägga i 95kg salt och ca 1kg CYANURIC ACID
Vad är det?

Poolgiganten

Utloggad poolarenper

SV: CYANURIC ACID Intex saltsystem
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2020, 15:21:55:55 »
Ett ämne som ska skydda kloret från att försvinna allt för snabbt i starkt solljus. Kallas ibland "pool stabilizer" eller liknande. Många har problem med cyanursyra för om man har för mycket av det så fungerar inte kloret och man måste byta ut allt (eller mycket) vatten för att få ner nivåerna av cyanursyra. Det går liksom inte att ha i något annat medel för att sänka den.  Har dock ingen erfarenhet av saltsystem men eftersom man i dessa inte skickar i klorpuckar (där cyanursyra finns) så måste man nog tillsätta lite separat för att hålla en bra klorbalans.
If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Utloggad Mickelin

SV: CYANURIC ACID Intex saltsystem
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2020, 18:34:52:52 »
I Sverige har vi ju normalt inte så mycket sol att det blir ett problem att kloret bryts ner för fort. Å andra sidan sänker ju de flesta vattennivån över vintern och fyller på ca 1/3 nytt vatten varje år, vilket minskar risken för klorblockering. En bra lösning är att köra puckar med cya i starten av säsongen, tills så fått upp klornivån, därefter kör du igång saltklorinatorn. Om du ändå vill tillsätta extra cya så finns det att köpa på t ex Folkpool. Då bör du också köpa ett testkit för cya så att du kan hålla koll på nivån.

Utloggad hemirg

SV: CYANURIC ACID Intex saltsystem
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2020, 11:22:38:38 »
Varför använda CYA när man har saltklorinator? Jag har satt timer på min saltklorinator för att inte få för mycket klor i poolen de dagar som pooltaket är på. De dagar som solen skiner och taket är av så får saltklorinatorn gå fler timmar för att kompensera solens nedbrytning av kloret. Men det förutsätter förstås att saltklorinatorn inte redan går på max. Blir också en hel del mätningar i början för att hitta de rätta inställningarna på timer och saltklorinator.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag