VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorautomat  (läst 1696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jämtlands President

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 2
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Klorautomat
« skrivet: december 06, 2017, 09:10:50:50 »
Hej! Jag har köpt en sån här http://www.rubinpool.se/produkter/kemikalier/ovrigt/klorautomat-deluxe men är fundersam nu om det verkligen funkar. Är det någon som använder denna och kan berätta hur den är. Ska montera pool till våren och jag vet inte om jag gjort ett onödigt köp. Tycker den ser märklig ut invändigt också. Hmmm.

/Marcus

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorautomat
« Svar #1 skrivet: december 06, 2017, 13:23:38:38 »
Jag har. Den har jag haft i fyra säsonger (jösses vad tiden flyger iväg, kändes som förra året vi installerade) och den har fungerat bra. Jag googlade en hel del innan jag köpte och installerade och någon hade den erfarenheten att de fick olika mängder med klor beroende på hur full en var. Men de löste det genom att ha bypass på den och då gjorde jag likadant. Troligtvis åker den bort och jag bygger ny bod nästa år då jag köpt en begagnad doseringsautomat för flytande klor. Anledningen till bytet är att jag är less på att byta en massa vatten då vi får för hög cyanursyra.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg73128#msg73128
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Jämtlands President

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 2
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Klorautomat
« Svar #2 skrivet: december 06, 2017, 16:22:48:48 »
Tack för svar! Att den skulle dosera mer ju fullare den är har slagit mig då jag funderat på hur den fungerar. Den lär ju fylla upp hela röret med vatten vad jag förstår och ju mer klortabletter som ligger där, ju större yta som löser klor lär det ju bli. Tänker jag rätt nu?

Jag har ju tänkt köra pumpen på timer så den kommer ju stå still några ggr per dag. Funkar det med denna? Iofs så kanske det blir samma effekt som om pucken ligger i skimmern och inte har något flöde.

Jaja, det lutar nog åt att jag monterar poolen och struntar med klorinatorn tills jag fått upp en stabil miljö i poolen och då kanske kopplar in den och laborerar lite.

Utloggad MathiasS

SV: Klorautomat
« Svar #3 skrivet: december 06, 2017, 17:32:55:55 »
Jag har. Den har jag haft i fyra säsonger (jösses vad tiden flyger iväg, kändes som förra året vi installerade) och den har fungerat bra. Jag googlade en hel del innan jag köpte och installerade och någon hade den erfarenheten att de fick olika mängder med klor beroende på hur full en var. Men de löste det genom att ha bypass på den och då gjorde jag likadant. Troligtvis åker den bort och jag bygger ny bod nästa år då jag köpt en begagnad doseringsautomat för flytande klor. Anledningen till bytet är att jag är less på att byta en massa vatten då vi får för hög cyanursyra.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg73128#msg73128

"troligtvis"?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorautomat
« Svar #4 skrivet: december 07, 2017, 10:43:24:24 »
Troligtvis bygga ny bod.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan