CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp en nybörjare  (läst 2018 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fläder

Hjälp en nybörjare
« skrivet: maj 16, 2018, 22:14:26:26 »
Hej! Vi har skaffat vår allra första pool, en Intex rörpool, 3,05 meter. Köpte en filterpump och ett startpaket med kemikalier, också Intex.

Vi känner oss hemskt förvirrade på allt detta kring filter och kemikalier, något vi inte ens funderat på innan vi köpte poolen.

Hur ofta och hur mycket ska man köra pumpen? Hur vet man vad som är lagom?

Fyllde upp poolen för första gången igår och körde då en "klorchock" och hällde också i algbekämpningsmedlet.

Hur vet man när man ska köra detta igen? I startpaketet ingick teststickor men dessa är helt obegripliga. De ska visa tre värden men det finns bara två upphöjningar/rutor på stickorna. Hur ska man läsa av dem? Hur ofta testa?

Alla goda råd mottages tacksamt!


Poolgiganten

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Hjälp en nybörjare
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2018, 16:14:59:59 »
Vilka olika typer av kemikalier har du?

Chock-klor kör du vid uppstart och kanske en gång till under badsesong under förutsättning att du skapligt håller dig inom rimliga värden.

Sen tycker jag att kombinationspuckar med veckoklor och lite annat gojs har gjort livetganska enkelt. Den varianten som ligger styckförpackad i påse är smidig då man klipper av tex två hörn på påsen och med storleken på det avklippta kan styra förbrukningen lite. Börja med en vecka på en sån puck och mät och gaffla in lämplig klornivå, det kommer att svaja lite men jag tror det är ett bra startvärde. Placeras med fördel i skimmern.

Mätstickorna har jag inte en aning om och pumpen vet jag inte heller men jag kör ca 12h/dygn.

Edit: såg stt det blir ju ganska lite vattenvolym i en sån pool så 8-12 dagar på en puck är kanske rimligare startmål?

Utloggad Fläder

SV: Hjälp en nybörjare
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2018, 15:55:49:49 »
Vilka olika typer av kemikalier har du?

Chock-klor kör du vid uppstart och kanske en gång till under badsesong under förutsättning att du skapligt håller dig inom rimliga värden.

Sen tycker jag att kombinationspuckar med veckoklor och lite annat gojs har gjort livetganska enkelt. Den varianten som ligger styckförpackad i påse är smidig då man klipper av tex två hörn på påsen och med storleken på det avklippta kan styra förbrukningen lite. Börja med en vecka på en sån puck och mät och gaffla in lämplig klornivå, det kommer att svaja lite men jag tror det är ett bra startvärde. Placeras med fördel i skimmern.

Mätstickorna har jag inte en aning om och pumpen vet jag inte heller men jag kör ca 12h/dygn.

Edit: såg stt det blir ju ganska lite vattenvolym i en sån pool så 8-12 dagar på en puck är kanske rimligare startmål?

Tack för svar! Jag förstår inte hur man ska veta när det behövs i med mera ämnen av något slag? Teststickorna som följde med är rätt obegripliga...

Vi köpte alltså detta startset:
https://www.rusta.com/se/startset-pool-p75910080.aspx

och hur jag än läser bruksanvisningen förstår jag inte riktigt hur jag ska bete mig...?

Hur kom du fram till att pumpen skulle köras 12 timmar per dygn? Hur vet man vad som är lagom?

Och ja, någon form av puckar eller liknande ska vi nog skaffa. Men vill nu medan vi ändå är hemma varje dag (före semestern) förbruka av de flaskor vi fick med med startkitet.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hjälp en nybörjare
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2018, 20:45:12:12 »
Man bör omsätta vattnet minst tre gånger per dygn. Kolla på pumpen hur många liter per timme den pumpar och beräkna sedan hur många timmar du behöver köra.

Jag misstänker att det är ett patronfilter du har till poolen och inte ett sandfilter? I så fall har du ingen skimmer där du kan lägga klorpuckar.

Vår första pool var också en Intex rörpool. Når vi insåg att det var lite krångligt med alla tabletter så köpte vi en saltklorinator istället.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag